Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

KTW z wynikami za I kwartał: 652 tys. pasażerów

infoair
17.04.2020 15:30

Po dobrych dwóch pierwszych miesiącach br. w ruchu pasażerskim i załamaniu w marcu, na lotnisku Katowice w I kwartale przewozy pasażerskie spadły o ponad 8 proc.

Władze portu wstępnie prognozują dwucyfrowy procentowy spadek ruchu pasażerskiego w tym roku.

Czarny łabędź
Jak przekazał w środę Piotr Adamczyk z biura prasowego katowickiego lotniska, choć w ruchu pasażerskim pierwotnie spodziewano się w I kw. blisko 20-procentowego wzrostu rok do roku, pandemia stała się tzw. czarnym łabędziem, czyli wydarzeniem, którego nie można przewidzieć, a które diametralnie zweryfikowało prognozy.

Adamczyk podał, że w styczniu br. w ruchu ogółem obsłużono w Pyrzowicach 290,3 tys. podróżnych – o 55,5 tys. więcej w porównaniu z pierwszym miesiącem ub. roku (wzrost o 23,6 proc.), co było wynikiem lepszym od prognozowanego. Luty przyniósł liczbę 264,9 tys. pasażerów w ruchu całkowitym, o 37,6 tys. więcej (wzrost o 16,5 proc.) w porównaniu z lutym 2019 r. W drugiej połowie lutego obserwowano już spadek wypełnienia samolotów na kierunkach włoskich, spowodowany rozwojem pandemii koronawirusa w tym kraju.

Marzec br. lotnisko Katowice zakończyło z wynikiem 96,6 tys. podróżnych, czyli o 153,6 tys. mniej (spadek o ponad 61 proc.) w porównaniu z ub. rokiem.

W efekcie w I kwartale br. w Katowice Airport obsłużono w ruchu całkowitym 651,9 tys. pasażerów, o 60,5 tys. mniej (8,5 proc.) w porównaniu z ub. rokiem.

Zwrot o 180 stopni
Artur Tomasik, prezes Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego, które zarządza katowickim lotniskiem wskazał, że władze tego portu spodziewały się, że w tym roku lotnisko obsłuży ok. 5,5 mln podróżnych. „Niestety pandemia koronawirusa o 180 stopni odwróciła sytuację” – zastrzegł Tomasik.

„Światowa branża lotnicza nie tylko znalazła się w największym w swojej ponad 100-letniej historii kryzysie, ale także w fazie bardzo dużej niepewności, ponieważ nie wiemy, kiedy pasażerski ruch lotniczy zostanie wznowiony. Bez wątpienia pandemia będzie miała negatywny wpływ na wielkość ruchu lotniczego nie tylko w tym roku, ale także w 2021 r.” – ocenił szef Katowice Airport.

„Wstępnie prognozujemy, że bieżący rok zakończymy dwucyfrowym procentowym spadkiem ruchu pasażerskiego. Niewykluczone, że ruch w Pyrzowicach zmniejszy się o ponad połowę w porównaniu z minionym rokiem” – dodał Tomasik.

Przypomniał jednocześnie, że Katowice Airport w gronie trzynastu krajowych regionalnych portów lotniczych jest liderem w segmencie przewozów cargo. W pierwszym miesiącu br. z i do Pyrzowic przewieziono 1 590 ton ładunków, to jest o 151 ton mniej w porównaniu ze styczniem 2019 r. (spadek o 8,7 proc. był spowodowany szczytem pandemii koronawirusa w Chinach).(PAP)