Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Mostostal najbliżej budowy węzła przesiadkowego w Gliwicach

infotrans
04.03.2020 15:30

Trzy oferty w przetargu na budowę centrum przesiadkowego wGliwicach otrzymali samorządowcy z tego miasta. Wszystkie oferty mieszczą się wbudżecie oszacowanym na 205,9 mln zł brutto.

Jak wynika z wtorkowej informacji z otwarcia ofert,najtańszą z nich, za blisko 184 mln zł brutto, złożyło konsorcjum MostostaluZabrze, Gliwickiego Przedsiębiorstwa Budownictwa Przemysłowego iPrzedsiębiorstwa Remontów Ulic i Mostów w Gliwicach.

Kolejne oferty złożyły: konsorcjum firm Warbud i Eurovia (za186,2 mln zł brutto) oraz Budimex (za 204,3 mln zł brutto). Pierwotny termin wrozpoczętym w październiku ub. roku postępowaniu przypadał 22 listopada.

Projekt węzła

Centrum Przesiadkowe, nazywane też wcześniej Zachodnią BramąMetropolii, ma powstać na dawnych terenach kolejowych po północnej stroniegliwickiego dworca kolejowego. Ma łączyć zintegrowany system stacji autobusówmiejskich, regionalnych i międzynarodowych, z parkingami dla samochodów irowerów, lokalami gastronomicznymi i punktami z prasą.

Centrum Przesiadkowe będzie częścią modernizowanego wGliwicach systemu komunikacyjnego, którego drugim kluczowym elementem jestotwarty w grudniu 2016 r., po remoncie, gliwicki dworzec kolejowy.

Pierwotną umowę z projektantem Centrum Przesiadkowego miastopodpisało w marcu 2017 r.; prace projektowe miały zostać wykonane w ciągu roku.W listopadzie 2018 r. samorząd jednak odstąpił od umowy – wobec opóźnień i złejoceny efektów prac. W lutym 2019 r. podpisano umowę z nowym projektantem – zpółrocznym terminem realizacji.

Od listopada

Przetarg na budowę zaprojektowanej inwestycji ruszył 16listopada 2019 r. Dzień później miasto poinformowało o otrzymaniu 129,5 mlndotacji z Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-20 (wtzw. formule ZIT, z puli środków na niskoemisyjny transport miejski).

Dofinansowany został, szacowany na 203 mln zł projekt ZIT,obejmujący budowę: zadaszenia nad peronami i zatokami dla autobusów, budynkówzwiązanych z obsługą podróżnych i zapleczem technicznym, podziemnych przejśćłączących kompleks z dworcem i centrum miasta, a także przebudowę drógdojazdowych dla rowerów i samochodów wraz z miejscami postojowymi i chodnikami,montaż instalacji fotowoltaicznej oraz zagospodarowanie terenu.

Docelowo dworce i parkingi wchodzące w skład CentrumPrzesiadkowego mają zostać włączone do układu komunikacyjnego miasta poprzezskrzyżowanie przy ul. Tarnogórskiej i rondo im. L. Kaczyńskiego. Zmodernizowanyzostanie okoliczny układ komunikacyjny, m.in. przebudowana będzie ul. BohaterówGetta Warszawskiego. Plac Piastów, będący dotąd węzłem autobusów miejskich, mazyskać nową aranżację (m.in. powstaną parkingi).

W 2018 r. miasto sygnalizowało, że szacunkowy całkowitykoszt realizacji przedsięwzięcia może wynieść ok. 250 mln zł.(PAP)