Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Węzeł kolei dużych prędkości w konurbacji śląskiej. Po drodze do Budapesztu

inforail
27.02.2020 07:45

Węzeł planowanejkolei dużych prędkości na trasie Warszawa – Budapeszt, nie powstanie w Małopolscei nie ominie konurbacji śląskiej – zapewnił w środę w Katowicach minister infrastrukturyAndrzej Adamczyk.

Szef resortu infrastruktury uczestniczył w środę wposiedzeniu parlamentarnego zespołu ds. woj. śląskiego z udziałem premieraMateusza Morawieckiego, który zorganizowano w Śląskim Urzędzie Wojewódzkim wKatowicach. Chociaż posiedzenie było poświęcone przede wszystkiminfrastrukturze drogowej, minister Adamczyk nawiązał też m.in. do jednego zprojektów kolejowych.

„Kiedy mówimy o kolejach, należy też powiedzieć o tymniezmiernie ważnym projekcie, projekcie przyszłości (…) – koncepcji,zaproponowanej przez Węgrów, kolei szybkich prędkości Warszawa – Budapeszt,docelowo w kierunku Bukaresztu i dalej na południe Europy. Trwają analizyprzebiegu tej kolei dużych prędkości” – podał minister.

„Chciałem tutaj bardzo wyraźnie podkreślić i uspokoićwszystkich, przede wszystkim pana premiera – na dowód mam wiele maili od panapremiera, który pytał, czy to prawda, że centrum przesiadkowe kolei dużychprędkości do Budapesztu będzie +wyniesione+ gdzieś do Małopolski” -zrelacjonował Adamczyk.

„Nie, nie będzie wyniesione do Małopolski. Zasadaekonomiczna, ale przede wszystkim potrzeby regionu każą, aby lokować węzeł wkonurbacji śląskiej. (…) Chciałem jasno i wyraźnie podkreślić: konurbacjaśląska nie będzie ominięta w tym projekcie” – zapewnił minister infrastruktury.

Deklarację o połączeniu Polski, Czech, Słowacji i Węgierkoleją wysokich prędkości ministrowie transportu krajów Grupy Wyszehradzkiejpodpisali w maju ub. roku w Bratysławie. Minister transportu i budownictwaSłowacji Árpád Érsek mówił wówczas o pracach nad studiami opłacalności itechnicznymi warunkami budowy połączenia kolejowego z Budapesztu przezBratysławę i Brno do Warszawy.

„Chodzi o trasę, po której pociągi będą jechały z prędkościądo 300 km/h, a do tego musi powstać nowy szybki tor kolejowy” – wyjaśniał wmaju ub. roku Érsek.

Temat był kontynuowany we wrześniu ub. roku na ForumEkonomicznym w Krynicy-Zdroju. Adamczyk zapewnił wtedy o „pracy zespołówroboczych ds. kolei dużych prędkości Warszawa – Budapeszt”. Minister ministerspraw zagranicznych i handlu Węgier Péter Szijjártó informował, że węgierskirząd przeznaczył 5 mln euro na studium wykonalności przedsięwzięcia w tymkraju, które będzie gotowe na początku 2021 r.

Zgodnie z informacją spółki Centralny Port Komunikacyjny,powołanej pod kątem inwestycji budowy nowego portu lotniczego – CentralnegoPortu Komunikacyjnego, do skrócenia podróży kolejowych poza granice kraju – doCzech, na Węgry i Słowację, ma przyczynić realizacja elementów ProgramuKolejowego CPK.

Od 10 lutego stronie CPK można zgłaszać uwagi do korytarzynowych linii kolejowych i tras drogowych. Konsultacje potrwają do 10 marca br.Ich uczestnicy mogą zgłaszać opinie do trzech części Strategicznego Studium Lokalizacyjnego(SSL).

Dokument ten powstał w ramach przygotowań spółki CPK dozaprojektowania i budowy ponad 1,6 tys. km nowych linii, wchodzących w skład 12szlaków kolejowych, z których 10 podstawowych to tzw. szprychy. Cała siećnowych linii kolejowych, w tym odcinków o standardzie Kolei Dużych Prędkości,ma umożliwić dojazd do CPK z większości największych miast Polski w nie dłużejniż 2,5 godz.

Zgodnie z Programem kolejowym CPK w kierunku woj. śląskiegowiedzie tzw. szprycha numer 7: CPK – Centralna Magistrala Kolejowa (CMK) –Węzeł Małopolsko-Śląski (WMŚ) – Czechowice-Dziedzice – Jastrzębie-Zdrój –granica państwa. Jak informowano, Węzeł Małopolsko-Śląski (WMŚ) założono jakonowy punkt przesiadkowy i przystanek dalekobieżny dla rejonu Jaworzna, Chrzanowai Olkusza.