Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Specjalistyczne pojazdy zwiększą bezpieczeństwo na torach

inforail
14.02.2020 13:45

Nowy pociągratownictwa technicznego oraz dwa pojazdy szynowo-drogowe – to sprzęt, którywzmocni działania kolejowego ratownictwa technicznego. Dzięki nowoczesnympojazdom PKP Polskie Linie Kolejowe będą mogły sprawniej interweniować wprzypadku awarii i szybciej likwidować skutki zdarzeń na torach.

Bezpieczeństwo to priorytet PKP Polskich Linii Kolejowych.Zarządca infrastruktury prowadzi konsekwentne działania nie tylko modernizująclinie kolejowe oraz montując nowe urządzenia i systemy, ale także  inwestuje w nowe pojazdy dla kolejowegoratownictwa technicznego. Nowoczesny sprzęt to sprawne działania i szybszeprzywracanie sprawnego ruchu kolejowego.

W 2019 roku PKP Polskie Linie Kolejowe kupiłyspecjalistyczny pociąg ratownictwa technicznego (typ WM15A/PRT). Załoga pociągu- do 7 osób – może samodzielnie likwidować skutki zdarzeń oraz prowadzić akcjezabezpieczające związane m.in. z usuwaniem powalonych na tory drzew lubodśnieżaniem. Pojazd ma własny napęd i rozwija prędkość do 80 km/h. Może zabraćdo 20 ton ładunku. Wyposażony jest w żuraw do przenoszenia ładunków, agregatprądotwórczy oraz sprzęt do wkolejania. Pojazd może holować tabor o wadze do 50ton z prędkością do 60 km/h. Posiada pomieszczenie socjalne oraz magazynowo-warsztatowe. Na jego wyposażeniu jest też specjalistyczny sprzęt m.in. spawarkai szlifierka. Wartość zakupu to ponad 4,7 mln. zł. Pociąg trafił do zespołuratownictwa we Wrocławiu.

By zapewnić sprawnośćkolei jadą po torach i drogach

Od 2019 roku kolejowe ratownictwo techniczne na terenie województwamazowieckiego i świętokrzyskiego dysponuje dodatkowo 2 pojazdamiszynowo-drogowymi typu UniRoller do usuwania skutków mniejszych zdarzeń. Załogasamochodu zabiera ze sobą sprzęt ratowniczy. Ma możliwość jazdy zarówno podrogach, jak i torach normalnych oraz szerokich. Prędkość maksymalna pojazdówszynowo-drogowych wynosi na drodze 90 km/h, a na torach 50 km/h. Wartość zakuputo ponad 2,2 mln zł, finansowanie ze środków PLK.

Od 2018 pojazdy wykorzystywane są także w województwachmałopolskim, opolskim, pomorskim, kujawsko-pomorskim oraz zachodniopomorskim.

Łącznie z zakupionymi pojazdami kolejowe ratownictwotechniczne ma do dyspozycji 8 pociągów ratowniczych typu WM15A/PRT, a także 25pojazdów szynowo-drogowych, z czego aż 17 to nowoczesne pojazdy typu UniRoller- wyposażone m.in. w platformy ładunkowe, hydrauliczne żurawie ładunkowe,mobilne warsztaty, sprzęt ratunkowy do wkolejania.

W tym roku PKP Polskie Linie Kolejowe zyskają kolejny pociągratownictwa technicznego, który będzie działał na terenie województwaśląskiego.

Kolejowe RatownictwoTechniczne

Zespoły specjalistyczne rozmieszczone są w 18 punktach naterenie całego kraju – w największych węzłach kolejowych (m.in. w Krakowie,Warszawie, Opolu, Tczewie i Bydgoszczy). Dzięki temu mogą niezwłocznie reagowaćw przypadku nieprzewidzianych i niebezpiecznych zdarzeń. Głównym zadaniemjest  usuwanie skutków zdarzeń, którespowodowały zagrożenie lub przerwę w ruchu kolejowym oraz transport uszkodzonychpojazdów kolejowych.