Południe województwa lubuskiego czeka na nowy tabor

inforail
13.02.2020 06:45

Uzupełnienie taborukolejowego w południowej części regionu lubuskiego, a także lepszeskomunikowanie i uruchomienie dodatkowych połączeń to był temat spotkaniamarszałek Elżbiety Anny Polak oraz członka zarządu Marcina Jabłońskiego zsamorządowcami oraz członkami Stowarzyszenia Miłośników Kolei Ok1.

Bardzo nam zależy,żebyśmy mieli wymieniony nowy tabor. W tej kwestii, jak w każdej innej, nie mapodziału w województwie na podregiony. W tym przypadku decyduje natężenie ruchu– mówiła marszałek.

Południe regionuczeka na nowy tabor

Spotkanie było odpowiedzią na apel, jaki do urzędumarszałkowskiego skierowało Stowarzyszenie Miłośników Kolei Ok 1, a pod którympodpisali się samorządowcy z południa regionu. Apel dotyczy skierowania w tenrejon województwa jednego z dwóch nowych szynobusów, które samorząd otrzyma wramach ugody od firmy PESA. Są to pojazdy z homologacją, umożliwiającąporuszanie się po niemieckich torach. Zgodnie z założeniami, pojazdy te będąobsługiwać połączenia na linii 203, Gorzów-Kostrzyn. Zastępca dyrektoradepartamentu Gospodarki i infrastruktury UMWL Piotr Tykwiński podkreślał, żetabor, który jest w dyspozycji województwa wykorzystywany jest zgodnie z wiedząi doświadczeniem tam, gdzie natężenie ruchu jest największe. Nie mają tuznaczenia żadne inne czynniki, jak choćby część województwa, przez którą liniaprzebiega.

Chcemy najefektywniejwykorzystać potencjał, który mamy: ograniczoną liczbę pojazdów oraz środków– wyjaśnił. Na linii 203, gdzie pociągi zostały skierowane, odnotowywane jestnajwiększe natężenie ruchu.

Bardzo nam zależyżebyśmy mieli wymieniony nowy tabor, bo jak będą lepsze warunki transportu, tobędziemy częściej z niego korzystać – podkreślała marszałek Polak. Nie ma podziału w województwie napodregiony. Decyduje natężenie ruchu. Sprawy transportu kolejowego sąpriorytetowe. Zwiększamy nakłady mimo niewielkiego budżetu. Niewielkie wsparciemamy z rządu, który ma większe możliwości – przekonywała.  Niepotrzebnejest formułowanie swoich argumentów w kontrze do innej części regionu. Staramysię równomiernie i systematycznie poprawiać tę komunikację. Poprawiła sięwspółpraca z Przewozami Regionalnymi. Zawsze jesteśmy partnerami, żeby poprawićsytuację, która waszym zdaniem wymaga rozwiązania – dodał członek zarząduMarcin Jabłoński.

Lubuskie inwestuje wkolej

Podczas spotkania, marszałek Elżbieta Anna Polak podkreślała,że samorząd województwa mocno inwestuje w kolej.  Zwiększyliśmydofinansowanie do Przewozów Regionalnych. Mamy plany zwiększenia taborukolejowego. W tym roku PESA dostarczy nam dwa pociągi z homologacją. Kupujemyszynobusy i modernizujemy trasy. Staramy się poprawiać transport kolejowypubliczny, żebyśmy korzystali z niego w jak największym zakresie –wyjaśniła. Mielibyśmy więcej nowegotaboru, gdyby nie fakt, że samorząd musi z RPO finansować remont liniikolejowych. Opieraliśmy się długo, bo to nie jest nasze zadanie, ale inaczejnie byłyby realizowane, ale to się odbywa kosztem zakupu taboru. Dużo mówiłosię o elektryfikacji linii 203, ale pieniędzy na to nie było. Musimy wybierać,co jest dla regionu bardziej opłacalne. Te wnioski, które dotyczyły lepszegoskomunikowania połączeń, są bardzo realne do realizacji. Poprawiamy to –dodała.

Obecni na spotkaniu samorządowcy zwracali uwagę nakonieczność poprawienia skomunikowania połączeń, a także włączenia do siecipołączeń lubuskich miast: Lubska, czy Szprotawy. W odpowiedzi członek zarząduMarcin Jabłoński przekonywał, że potrzebne jest także oddolne zaangażowanie. Chcemy prosić Państwa o zaangażowanie, takżebudżetowe. Jak spróbujemy razem coś zrobić, to możliwości są większe –podkreślał.