Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kielce wybrały ofertę Hiszpanów. Na ITS

infotrans
10.02.2020 15:30

Hiszpańska firma Alumbrados Viarios Sociedad Anonima S.A. najbliżej zwycięstwa w przetargu na system ITS w Kielcach, który będzie sterował sygnalizacją na ponad 60 skrzyżowaniach.

Miejski Zarząd Dróg w Kielcach w przetarg na zaprojektowanie i wybudowanie Inteligentnego Systemu Transportowego za najkorzystniejszą uznał ofertę hiszpańskiej firmy Alumbrados Viarios Sociedad Anonima S.A. Teraz czekamy na ewentualne odwołania.

Po podpisaniu umowy wykonawca będzie miał 840 dni na realizację inwestycji.

Do dwóch razy sztuka?

Aktualny przetarg to już drugie podejście ZDM Kielce do wyłonienia wykonawcy ITS-u. W 2018 roku przetarg został unieważniony ponieważ wszystkie oferty przekraczały budżet. W drugim przetargu miasto uzyskało oferty od trzech podmiotów, które chcą wykonać to zamówienie:

  • konsorcjum firm: T4B Sp. z o.o. i Sprint S.A. – cena 39 126 094,81 PLN,

  • Alumbrados Viarios Sociedad Anonima S.A. Oddział w Polsce – cena 31 744 458,20 PLN,

  • Siemens Mobility Sp. z o.o. – cena 44 981 100,00 PLN.

Miasto zamierza przeznaczyć na sfinansowanie tego zamówienia kwotę 33 668 431,00 PLN. To oznacza, że oferta Hiszpanów, jako jedyna zmieściła się w ofercie.

Cele inwestycji

Cel główny inwestycji to podniesienie atrakcyjności transportu publicznego oraz usprawnienie zarządzania ruchem w Kielcach. Ma on być realizowanych poprzez wykonanie następujących celów szczegółowych:

– kontrolowanie ruchu samochodowego w sieci drogowej oraz zmniejszenie stanu jej zatłoczenia,

– bardziej efektywne wykorzystanie istniejącej infrastruktury drogowej i transportowej,

– usprawnienie i tym samym zwiększenie atrakcyjności oferty przewozowej w transporcie publicznym,

– poprawa bezpieczeństwa i komfortu ruchu poprzez działania na rzecz zwiększenia konkurencyjności transportu publicznego wobec alternatywnych form transportu do jakich należy ruch samochodowy oraz jego zmniejszenie zwłaszcza w obszarze projektu,

– skrócenie czasu podróży transportem publicznym poprzez wprowadzenie priorytetów przejazdu,

– obniżenie kosztów przewozów w transporcie publicznym,

– zahamowanie odpływu pasażerów komunikacji zbiorowej obserwowane w wielu miastach w Polsce,

– poprawa bezpieczeństwa ruchu w wyniku zmniejszenia pracy przewozowej w transporcie samochodowym wynikającym z poprawy oferty w transporcie publicznym,

– zmniejszenie ruchu samochodowego w wyniku uruchomienia systemów informacji o zatłoczeniu i miejscach postojowych eliminujących zbędny ruch samochodowy,

– poprawa stanu środowiska naturalnego w wyniku zmniejszenia pracy przewozowej w transporcie samochodowym wynikającym z poprawy oferty w transporcie publicznym.

Realizacyjny timing

Po podpisaniu umowy wykonawca będzie miał ponad 2 lata na stworzenie w Kielcach systemu. Rok 2020 i część 2021 będzie przypadać na prace projektowe, natomiast prace w terenie i wdrażanie systemu to będzie rok 2021 i 2022.

Projekt zakłada również stworzenie Centrum Sterowania Ruchem na dworcu PKS. Przebudowane zostaną skrzyżowania – Tarnowskiej, Bohaterów Warszawy i Seminaryjskiej oraz Jagiellońskiej i Grunwaldzkiej.