RDOŚ: dokumentacja ws. tramwajowej inwestycji Katowic nadal niekompletna
Dokumentacja dotycząca wydania decyzji środowiskowej dlanowej linii tramwajowej w Katowicach, wbrew twierdzeniu miasta, jestnadal niekompletna – podała w piątek Regionalna Dyrekcja OchronyŚrodowiska w Katowicach (RDOŚ).
W poniedziałek samorząd Katowic poinformował, że zmierza doprzesunięcia na inne zadania ponad 71 mln zł, uzgodnionej unijnejdotacji z opóźnionego projektu nowej linii tramwajowej dopołudniowych dzielnic miasta.
Magistrat wyjaśniał przy tym m.in., że na wydłużenie czasuprojektowania inwestycji wpłynęło oczekiwanie na wydanie decyzjiśrodowiskowej przez RDOŚ. Deklarował, że po przekazaniu w grudniuub. roku RDOŚ poprawionej wersji raportu środowiskowego, obecnieoczekuje od Dyrekcji wydania tej decyzji.
„Ze względu na obszerność zagadnienia w zakresie m.in.gospodarki wodno-ściekowej czy też analizy wpływu na osiągnięciecelów środowiskowych miasto, zgodnie z korespondencją z RDOŚuzupełniło dokumentację środowiskową, a poprawiona wersjaraportu została złożona w grudniu ub. roku i jest ponownieweryfikowana przez RDOŚ. Aktualnie oczekujemy na przyjęcie raportubez uwag, co będzie się wiązało z wydaniem decyzji środowiskowej”- deklarowała w poniedziałek rzeczniczka urzędu miasta Ewa Lipka.
„Oczekiwanie na wydanie decyzji środowiskowej sprawiło, żebyliśmy zmuszeni do wydłużenia czasu projektowania do październikabr. Tym samym realny termin rozliczenia projektu to przełom 2023 i2024 r.” – wyjaśniała Lipka.
W piątek stanowisko katowickiej RDOŚ wobec informacji magistratuprzesłał PAP rzecznik tej instytucji, Łukasz Zych. Jak podkreślił,nieprawdziwa jest informacja, jakoby do RDOŚ w grudniu ub. rokutrafił uzupełniony raport o oddziaływaniu inwestycji naśrodowisko.
Zych uściślił, że wniosek o wydanie decyzji środowiskowejwpłynął do RDOŚ w grudniu 2016 r. W lipcu 2017 r. RDOŚ wydałpostanowienie o konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania naśrodowisko, w ramach której inwestor powinien przygotować raport ooddziaływaniu inwestycji na środowisko. Taki raport wpłynął doRDOŚ w grudniu 2018 r.
Po uzupełnieniu braków formalnych, w styczniu 2019 r. RDOŚrozpoczął postępowanie, w trakcie którego czterokrotnie wzywałinwestora do uzupełnienia raportu (po raz ostatni w grudniu ub.roku). Według RDOŚ wszystkie wezwania dotyczyły tych samychkwestii – głównie wpływu inwestycji na środowisko przyrodnicze ihałasu.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Zych zapewnił, że do 31 stycznia br., po ostatnim wezwaniu, doRDOŚ nie wpłynął uzupełniony raport o oddziaływaniu inwestycjina środowisko. Także w grudniu 2019 r. RDOŚ nie otrzymał odinwestora uzupełnionego raportu – jedyne złożone w styczniu br.wyjaśnienia dotyczyły kwestii związanych z hałasem.
„W związku z tym RDOŚ dalej oczekuje na pozostałe wyjaśnienialub uzupełniony raport. (…) Warto dodać, że w 2019 r. RDOŚdwukrotnie przeprowadził procedury związane z udziałemspołeczeństwa w ocenie oddziaływania na środowisko. Ostatnieuwagi społeczeństwa z prośbą o ustosunkowanie się inwestorotrzymał w grudniu 2019 r. Jak dotąd inwestor się do tych uwag nieustosunkował” – zaznaczył Zych.
Budowę nowej linii oszacowano na 135,2 mln zł, w tym wydatkikwalifikowane na 110 mln zł, a dofinansowanie na 71,2 mln zł.Inwestycja zgodnie z pierwotnymi założeniami miała być gotowa w2020 r. Według miasta obecny realny termin ukończenia i rozliczeniainwestycji to przełom 2023 i 2024 r. Ryzyko nieukończeniainwestycji w aktualnej perspektywie finansowej, tj. do końca 2023r., wiąże się jednak z utratą przyznanych na ten cel środkówunijnych.
Dlatego władze Katowic zaproponowały odpowiednim instytucjomprzesunięcie dotacji z nowej linii m.in. na dokończeniemodernizacji istniejących połączeń, dodatkowy zakup taboru,zwiększenie dofinansowania dla powstającego centrum przesiadkowegoSądowa czy doposażenie spółki Tramwaje Śląskie. Zadeklarowałyteż, że nowa linia o długości ok. 5 km będzie realizowana bezwzględu na finansowanie zewnętrzne i powstanie w możliwie szybkimtempie.
„