Ministerstwo Infrastruktury przedstawia efekty Krajowego Programu Kolejowego dla podróżnych

inforail
28.01.2020 14:15

Z efektów pracprowadzonych przez PKP Polskie Linie Kolejowe w ramach Krajowego ProgramuKolejowego o wartości blisko 76 mld zł już korzystają pasażerowie w całejPolsce. Kolej staje się dostępniejsza i bardziej komfortowa.

Inwestycje prowadzone w ramach KPK uwzględniają rosnącezainteresowanie koleją w ruchu aglomeracyjnym, regionalnym i dalekobieżnym orazprzejazdy pociągów towarowych.

Naszym celem jestkolej bezpieczna, komfortowa i przewidywalna. Nasze wysiłki inwestycyjne sąukierunkowane na ten cel. Do 2023 r. zmodernizujemy w sumie 9000 km szlakówkolejowych. Inwestycje na sieci kolejowej to skrócenie czasu przejazdu izwiększenie komfortu podróży – powiedział minister infrastruktury AndrzejAdamczyk.

Na Dolnym Śląsku po kilkunastu latach można podróżowaćkoleją w Legnicko-Głogowskim Okręgu Miedziowym. Skrócił się czas przejazdu zGłogowa, przez Legnicę i Lubin do Wrocławia do ok. 1 h 30 min.  Poprawiły się także połączeniamiędzyregionalne i międzynarodowe, m.in. do Krakowa, Szczecina, Berlina. Pokilkunastu latach przywrócone zostały połączenia na trasie z Leszna do Głogowa.Dzięki elektryfikacji odcinka Węgliniec – Zgorzelec podróż z Wrocławia doZgorzelca skróciła się nawet do 1 h 40 min. Dzięki ukończeniu prac na trasiePoznań – Piła poprawiło bezpieczeństwo i skrócił czas przejazdu m.in. waglomeracji poznańskiej oraz ze stolicy Wielkopolski na północ regionu. Podobnyefekt przyniosła modernizacja linii Opole – Nysa, gdzie czas podróży skróciłsię o ok. 20 minut. Pociągi wróciły na modernizowane linie Lublin – Warszawa,Olsztyn – Działdowo, Szczytno –  Pisz –Ełk, czy na trasę Kraków – Zakopane.

PKP PLK zwiększają dostępność do kolei, a podróżnymzapewniają coraz lepszy komfort obsługi. Od grudnia 2019 r. podróżującypociągami zyskali 18 nowych przystanków, m.in. na Podlasiu (np. Orzechowicze),Dolnym Śląsku (m.in. Lubin Stadion), Lubelszczyźnie (Lublin Zachodni), Opolszczyźnie(Nysa Wschodnia), w Olsztynie (Olsztyn Śródmieście). Dzięki temu mieszkańcykolejnych regionów Polski zyskują lepszy dojazd do pracy i szkoły. Wraz zpostępem inwestycji modernizowane są stacje i przystanki m.in. na liniachLublin – Warszawa, Poznań – Wrocław, Kraków – Katowice, Poznań –  Szczecin.

Stacje i przystanki dostosowywane są do potrzeb osób oograniczonych możliwościach poruszania się. Dla osób niedowidzących iniewidomych na stacjach dostępne są tablice informacyjne z alfabetem Braille'a.Korzystne zmiany dla pasażerów widać zarówno na dużych stacjach, jak i namałych przystankach. Nową jakość obsługi oferują stacje Szczecin Główny iGdańsk Główny. Zmieniają się stacje Rzeszów Główny, Lublin Główny oraz Legnica.

W 2019 r. PKP PLK SA zmodernizowały łącznie ok. 1400 kmtorów, wymieniły prawie 1300 rozjazdów i zwiększyły poziom bezpieczeństwa na700 przejazdach kolejowo-drogowych. PKP PLK dbają o najwyższy poziombezpieczeństwa. Na sieci kolejowej montowane są nowe urządzenia sterowaniaruchem kolejowym, nowe rozjazdy – elementy torów zapewniające płynny przejazdpociągów przez stacje. Bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i drogowym zapewniamodernizacja przejazdów kolejowo-drogowych. Ważnymi elementami inwestycji sąnowe bezkolizyjne skrzyżowania np. w Jaworznie, Krakowie, Krzeszowicach, WoliFilipowskiej. Zwiększają one bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i ułatwiająkomunikację w miastach i regionach. Podobną funkcje pełnią przejścia pod toramibudowane na stacjach i przystankach, dostosowujące centra komunikacji dopotrzeb mieszkańców.