Prywatne tory tramwajowe w Warszawie i Wrocławiu?
infotram
02.06.2008 21:50
Prywatne tory tramwajowe w Warszawie i Wrocławiu?
W Warszawie i Wrocławiu rozważana jest możliwość powstania prywatnych linii tramwajowych. W stolicy o tym pomyśle mówił we wtorek, 27 maja br., szef miejskiego Biura Drogownictwa i Komunikacji Mieczysław Reksnis. Prywatna firma wyłożyłaby pieniądze na inwestycję, a potem eksploatowała linię przez minimum 30 lat. W tym czasie ratusz płaciłby jej za wożenie pasażerów. Obawy budzi fakt, że w Polsce partnerstwo publiczno-prywatne nie funkcjonuje, bo odpowiednia ustawa, która została uchwalona w 2005 roku ma wady. Mieczysław Reksnis twierdzi jednak, że są szanse, by wspólnie z resortem gospodarki rozwiązać ten problem.
We Wrocławiu nowe linie tramwajowe powstaną w ramach unijnego programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko i dlatego ich eksploatacja zapewne zostanie powierzona MPK Wrocław, które obecnie obsługuje wszystkie wrocławskie tramwaje. Urzędnicy jednak myślą już o kolejnych, nowych połączeniach tramwajowych. Wstępny pomysł magistratu jest taki: prywatna firma najpierw wybuduje torowiska, a następnie zakupi tabor. I przez ustalony czas, np. 30 lat, będzie miała prawo obsługiwać połączenie, a urząd miejski zapłaci jej za to. Jak duże byłyby to pieniądze? Tego na razie nie wiadomo. Wiadomo za to, że po upływie wyznaczonego czasu cała linia i tabor przeszłyby na własność Wrocławia. Wiadomo też, które linie mają być prywatne. Chodzi o relacje z centrum miasta na Psie Pole i dalej na Zakrzów i Kiełczów. Być może prywatna komunikacja tramwajowa połączy Wrocław z Jelczem-Laskowicami i innymi miejscowościami tuż przy stolicy Dolnego Śląska. Pewne jest również to, że koncern obsługiwałby linie, na których jeżdżą szybkie tramwaje. Prywatna firma, która będzie świadczyć usługi przewozowe, zostanie wyłoniona w przetargu, a największe szanse będzie miał taki koncern, który zaproponuje najkrótszy czas eksploatacji. – 'Takie rozwiązania stosuje sie w miastach europejskich, np. we Florencji – mówi Zbigniew Komar, pełnomocnik prezydenta ds. rozwoju transportu szynowego. Komar zapewnia również, że ceny za bilety byłyby takie same, jak w miejskich tramwajach. Pomysł wrocławskich urzędników spodobał się Adrianowi Furgalskiemu, warszawskiemu ekspertowi ds. transportu. – To przede wszystkim pionierski pomysł, jeśli chodzi o Polskę. Ale w Europie już jakiś czas temu uruchomiono prywatne linie tramwajowe. Najwięcej we Francji. Tam mamy do czynienia z prawdziwym tramwajowym renesansem – tłumaczy Furgalski. – Jestem pewien, że znajdzie się wielu chętnych na taką inwestycję. Tymczasem do pomysłu sceptycznie podchodzi Witold Turzański, prezes MPK Wrocław.- Obecnie przewozy tramwajowe są niedochodowe. Ale to dobrze, że mają powstać nowe linie.
Na zakończenie dodajmy krótki rys historyczny: pierwsze tramwaje elektryczne we Wrocławiu powstały już w roku 1893, a wprowadziło je do ruchu prywatne przedsiębiorstwo o nazwie Wrocławskie Tramwaje Elektryczne –ESB. Uroczyste ich uruchomienie nastąpiło 15 czerwca 1893 po ukończeniu prac trwających od lipca 1892 roku do 14 lipca 1893 roku przez firmę AEG. Zbudowano wtedy również dwie zajezdnie i dwie elektrownie. Później ówczesne władze Wrocławia postanowiły uruchomić tramwaje podlegające magistratowi. Stało się to tak w 1901 roku, kiedy powstało SSB (Wrocławskie Tramwaje Miejskie). W 1924 roku miejska firma wchłonęła ESB i od tego momentu działało we Wrocławiu już tylko jedno przedsiębiorstwo komunikacyjne, które obsługiwało linie tramwaje i trolejbusowe. Dopiero później, w roku 1925 została uruchomiona komunikacja autobusowa.
Więcej z Działu Kontrakty
Gdański Projekt Komunikacyjny
02.06.2006
Łódź: Wymieniają słupy i trakcję
02.06.2006
Wrocław: Alstom inwestuje we Wrocławiu
26.05.2006
Łódź: Nowe tablice w tramwajach
26.05.2006
Gdyński tramwaj wodny
21.05.2006
Zgierz: O Kuraku zapomniano
21.05.2006
Poznań: Będą wymieniać tory
21.05.2006
Łódź: Awaria za awarią
21.05.2006
Łódź: Starych tramwajów czar
21.05.2006
Katowice: Tramwajowe stłuczki
21.05.2006
Powrót tramwaju do Olsztyna
14.05.2006
Warszawa: Metro drąży na Bielany
12.05.2006
Warszawa: Tramwajowy korek
12.05.2006
Poznań: Tramwaje wracają na Winogrady
12.05.2006
Łódź: Miasto w korku
12.05.2006
Łódź: Przejażdżka zabytkiem
12.05.2006
Kraków: Wysepka tramwajowej niezgody
12.05.2006
Więcej z Działu Przewoźnicy
Warszawa: Warszawiacy szturmują metro
15.05.2009
Warszawa: Metrem na Noc Muzeów
14.05.2009
Gdańsk: Pociąg lepszy niż tramwaj
13.05.2009
GOP: Badania komunikacji
13.05.2009
Koniec problemów Tramwajów Śląskich?
11.05.2009
Gera: Zabytkowa Tatra KT4D
08.05.2009
Chicago L
06.05.2009
Jadą tramwaje z Wiednia do Krakowa
06.05.2009
St. Petersburg: Wagonmasz w 2008 roku
05.05.2009
Warszawa: Tramwaje bez protestu
05.05.2009
Na Śląsku będą nowe tramwaje
29.04.2009
Toruń: Za ile minut będzie tramwaj?
28.04.2009
Więcej z Działu Producenci
Tramwaje Siemens Avanto
06.01.2009
Składy metra CAF
25.11.2008
Tramwaje Wagonmash St. Petersburg
16.06.2008
Poznań: Początek prywatyzacji HCP
23.04.2008
Stadler na Trako 2007
02.01.2008
Alstom na Trako
04.12.2007
PESA na Trako
27.11.2007
Chorzów: Alstom – Konstal odżywa
16.11.2007
FPS na Trako 2007
13.11.2007
Poznań: Puma pojeździ
26.09.2007
Bydgoska PESA dla MZK … Bydgoszcz
20.08.2007
Bydgoszcz: PESA zrobi tramwaje
16.08.2007
Kongres UITP 2007 – Alstom na plusie
26.06.2007
Premiera 118N na targach w Poznaniu
25.06.2007
Solaris będzie produkował tramwaje
24.06.2007
Poznań: Tramwaje dla Kijowa
29.05.2007
Gdynia: Ma wozić turystów bez załogi
28.03.2007
Więcej z Działu Infrastruktura
Warszawa: Tory utoną w trawie
04.02.2009
Kraków: Tramwaj czeka na system
29.01.2009
Kraków: Będzie nowe torowisko
28.12.2008
Krakowskie małe metro
16.12.2008
Kraków: Strażacy odebrali tunel
05.12.2008
Kraków: Otwarta Starowiślna
02.12.2008
Warszawa: Tramwajem do Łomianek
25.11.2008