Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Eko-paliwo dla prywatnych odrzutowców. Po Davos

infoair
23.01.2020 12:30

Setki prywatnych odrzutowców uczestników Światowego ForumGospodarczego w Davos będą mogły zatankować na lotnisku w Zurychu paliwo, któregeneruje emisję CO2 niższą o nawet 18 proc. – podała agencja Bloomberga.

Paliwo SAF (ang. sustainable aviation fuel) zostaniedostarczone przez koalicję SAF – organizację łączącą producentów i operatorówodrzutowców biznesowych oraz dostawców paliwa.

Mieszanka zawierająca oprócz SAF 30 proc. tradycyjnegopaliwa ma pozwolić na niższe nawet o 18 proc. emisje CO2, w porównaniu dopodobnego lotu o długości ok. tysiąca mil morskich na zwykłym paliwie -wskazała grupa na oficjalnej stronie.

Wstyd przed lataniem?

Bloomberg przypomniał, że szeroko kojarzone ze szczytem wDavos prywatne odrzutowce spotkały się ze znaczną krytyką ruchu tzw. wstyduprzed lataniem. Według aktywistów przedstawiciele globalnych elit zupełniezbędnie wytwarzają dodatkową emisję, przedkładając własny transport ponad lotykomercyjne.

W ubiegłym roku położone nieopodal Davos lotniska w Zurychui St. Gallen-Altenrhein odwiedziło ponad tysiąc prywatnych odrzutowców -przypomniał Bloomberg.

Promowanie alternatywnych paliw może zdaniem agencjizłagodzić rosnące protesty przeciw wykorzystaniu odrzutowców biznesowych orazprzeciw całemu rynkowi transportu lotniczego. Bloomberg przypomniał, że UE możeniedługo skończyć z obecnymi ulgami podatkowymi na paliwo odrzutowe.

Emisje CO2 z międzynarodowego lotnictwa wzrosły ponad dwukrotnieod 1990 roku. ONZ wskazało zaś, że przemysł ten w ciągu kolejnych trzech dekadprzekroczy emisje generowane przez dotychczasowego lidera – branżęenergetyczną.

Politycy o klimacie

Organizatorzy tegorocznego Światowego Forum Gospodarczego wDavos zwrócili szczególną uwagę na wpływ wydarzenia na klimat i promowalizastosowania proekologiczne oraz zrównoważonego rozwoju. Podczas kilkudniowegospotkania starali się zminimalizować wykorzystanie jednorazowych przedmiotówplastikowych i promować białkowe alternatywy dla dań mięsnych, a transportodbywał się w dużej mierze pociągami czy autobusami.

Koalicja SAF wprowadziła także opcję tzw. offsetu węglowegodla uczestników zmierzających na szwajcarskie forum odrzutowcami z okolicNowego Jorku, Bostonu i Waszyngtonu, gdzie ekologiczne paliwo nie jestdostępne. By skompensować emisje z lotu do Davos na tradycyjnym paliwie mogąoni zdecydować się na wykupienie identycznej ilości paliwa SAF na lotnisku VanNuys nieopodal Los Angeles, które zostanie wykorzystane przez loty z tego portu.Mieszanka SAF jest jednak droższa od standardowego paliwa.

Obecnie wiodącym zamiennikiem dla zwykłego paliwaodrzutowego jest mieszanka biopaliwa z naftą. Jednak jego wykorzystanie rośniepowoli, ze względu na duże koszty i ograniczoną dostępność. Zmiana silnikówsamolotów na hybrydowe lub elektryczne ma zaś nie być opłacalna przynajmniej dopołowy lat 30. i nawet wtedy wykorzystają to raczej jedynie mniejsze samoloty -dodał Bloomberg. (PAP)