Warszawski Transport Publiczny podsumowuje rok 2019
Większe wpływy do budżetu, więcej biletów sprzedanych przez aplikacje mobilne i automaty w pojazdach, mniej gapowiczów – to najkrótsze podsumowanie 12 miesięcy 2019 roku w Warszawskim Transporcie Publicznym.
Warszawski Transport Publiczny pozytywnie ocenia 90 proc. warszawiaków a 55 proc. korzysta z niego codziennie lub prawie codziennie (Barometr Warszawski listopad 2019 r.). Nic dziwnego, że w 2019 roku po raz kolejny Zarząd Transportu Miejskiego zanotował wzrost wartości sprzedanych biletów. Wyniosła ona dokładnie 994 588 849,70 zł i była wyższa niż w 2018 roku o ponad 33,8 mln zł (ok. 3,52 proc).
Do budżetu miasta z tego tytułu wpłynęło 874 847 075 mln zł, czyli więcej o 32 276 233 mln zł.
Biletowy wynik
W sumie pasażerowie Warszawskiego Transportu Publicznego kupili 85 022 239 sztuk biletów wszystkich rodzajów (więcej o ok. 1,2 mln niż w 2018 r.). W odwrocie są tradycyjne bilety kartonikowe z paskiem magnetycznym – w zeszłym roku sprzedaliśmy ich 53 454 494 sztuk (wartość ok. 206,5 mln zł) i to jest mniej o ok. 12 proc. niż rok wcześniej. W natarciu są natomiast bilety kupowane za pomocą aplikacji na smartfony – wzrost sprzedaży w porównaniu z 2018 r. o prawie 53 proc. do 12 740 881 sztuk (wartość ponad 45 mln zł) oraz bilety pojazdowe, kupowane w biletomatach w autobusach, tramwajach i pociągach Szybkiej Kolei Miejskiej – wzrost sprzedaży o prawie 44 proc. do 13 531 423 sztuk (wartość ponad 47 mln zł).
Jak zwykle wielką popularnością cieszyły się bilety 20-minutowe, których pasażerowie kupili aż 44 830 114 sztuk. Pasażerowie często korzystali z biletów przesiadkowych (75 i 90 minutowych) – sprzedaż 32 450 955 sztuk. Wiele osób zdecydowało się na zakup biletów długookresowych: 30-dniowych (3 771 478 sztuk, więcej o 0,11 proc.) oraz 90-dniowych 1 394 078 sztuk, wzrost o prawie 9 proc).
W Punktach Obsługi Pasażerów 90 pracujących tam Pań i Panów sprzedało biletów za 122 592 250 mln zł. Na podium najchętniej odwiedzanych POP-ów znalazły się punkty przy Dworcu Wileńskim, stacji metra Świętokrzyska oraz Centrum. W sierpniu zeszłego roku wdrożyliśmy nowy system obsługi pasażerów i od wakacji sprawy w POP załatwiane są szybciej. Przykładowo czas zwrotu opłaty za bilet skrócono z 8 do 3 minut, przekodowania biletu z 5 do 3 min, sprzedaży z 2 minut do minuty. W tym roku przybędzie jeszcze jeden punkt, na stacji metra Księcia Janusza.
Poza Warszawą
Oferta Warszawa+ jest skierowana do mieszkańców podwarszawskich gmin, które nawiązały współpracę z Zarządem Transportu Miejskiego i dofinansowują zakup biletu swoim mieszkańcom. Dziś korzystają z niej mieszkańcy 25 gmin aglomeracji. Dzięki temu rozwiązaniu wiele osób wybiera komunikację miejską jako najwygodniejszy oraz najbardziej opłacalny środek transportu. W 2019 roku Zarząd Transportu Miejskiego sprzedał 275 049 sztuk Biletów Metropolitalnych o łącznej wartości 60 291 044 złotych, przy czym dopłaty gmin wyniosły 17 206 851,50 złotych.
ZTM w Warszawie przygotował dla firm ofertę dofinansowywania biletów komunikacji miejskiej dla pracowników. Dzięki temu pracownicy dostają sygnał, że przedsiębiorca dba o ich potrzeby i docenia zaangażowanie. To uniwersalny benefit, bo wiele osób dojeżdża do pracy komunikacją miejską. Niektórych taka oferta może z kolei zachęcić do zamiany prywatnego auta na autobus, metro, pociąg czy tramwaj. W 2019 korzystało z niego 28 firm, a na firmowych kartach zakodowano 3843 kontraktów o wartości ponad 900 tys. złotych.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Kontrolerski rekord
To było pracowite 12 miesięcy dla kontrolerów Zarządu Transportu Miejskiego. W tym czasie przeprowadzili 8 769 793 kontrole biletów, co oznacza wzrost o 17,5 proc. w stosunku do poprzedniego roku.
W 2019 roku kontrolerzy nałożyli 220 578 opłat dodatkowych, czyli o 0,9 proc. mniej niż w 2018 roku. Mniej pasażerów jeździ pojazdami WTP bez ważnego biletu – 2,51 proc. w stosunku do 2,99 proc. rok wcześniej.
Coraz więcej gapowiczów decyduje się na uiszczenie opłaty na miejscu u kontrolera – 44,79 proc. Dużo częściej niż rok wcześniej decydowali się również na dokonanie płatności kartą – zrobili tak 50 346 razy, co stanowiło 70,44 proc. opłat. Wartość transakcji dokonanych kartą wyniosła 11 078 273 zł.
„