Kolejne elementy TBM docierają do Łodzi
Kolejne elementymniejszej maszyny, która wydrąży cztery kolejowe tunele, dniem i nocądojeżdżają do Łodzi.
Części TBM (ang. Tunel Boring Machine) specjalistycznymsprzętem rozładowywane są koło komory startowej. Tunel Łódź Fabryczna – ŁódźKaliska/Łódź Żabieniec to inwestycja za ponad 1,7 mld zł, współfinansowana zPOIiŚ, która otworzy nowe możliwości kolejowych połączeń w Polsce.
W Łodzi są duże elementy ok. 650-tonowej maszyny TBM -mechanicznego kreta o 8,76 m średnicy i 95 m długości. Dojechała ponad połowawszystkich ciężkich elementów. W kolejnych dniach od producenta z Niemiec doPolski wyruszą ostatnie transporty.
Łącznie transport obejmuje ponad 50 dużych elementów – wwiększości o wadze kilkudziesięciu ton. Najcięższy ma wagę ok.100 ton. Tołożysko napędowe głowicy, część głównego napędu. Pozostałe ciężkie elementy tom.in. centralna część głowicy skrawającej (65 ton) i dolna część płaszczaobudowy TBM (70 ton).
Elementy TBM przewozi wykwalifikowana firma, którawykorzystuje do transportu pojazdy i naczepy o specjalistycznej konstrukcji.Sprzęt jest dostosowany do ciężaru, wymiaru i kształtu każdego elementu. Wiążesię to z koniecznością indywidualnego przygotowania procesu transportowego.Przewóz, by ograniczać zmiany w ruchu, jest organizowany głównie nocą.
Tubingi jadą tirem
Równocześnie standardowymi ciężarówkami o ładowności do 24ton realizowany jest transport mniejszych części. To m.in. części kabinysterowniczej dla operatora maszyny TBM, urządzenie do rozładunku tubingów(półokrągłe elementy obudowy tunelu, które połączone tworzą pierścień) orazelementy czoła tarczy. Do końca stycznia wszystkie elementy mają być w Łodzi.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Podziemna praca
TBM będzie poruszać się z prędkością około 10-15 metrówdziennie. Maszyna będzie drążyła tunel, usuwała ziemię i montowała żelbetoweelementy konstrukcji. Drążenie tunelu małą tarczą rozpocznie się z komory przyul. Długosza w kierunku ul. Stolarskiej. Długość pierwszego odcinka wynosi ok.550 m.
Między ulicami Stolarską i Odolanowską, gdzie pracebudowlane ruszyły pod koniec ubiegłego roku, będzie usytuowana komora dla dużejtarczy TBM, która będzie drążyła tunel w stronę stacji Łódź Fabryczna.
Drążenie tuneli rozpocznie się w połowie 2020 r. Zakończenieinwestycji planowane jest do 2022 roku.
„