Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Gdynia i Sopot chcą zintegrowanego biletu dla całego Trójmiasta

infotrans
02.01.2020 07:30

Prezydenci Gdyni iSopotu domagają się od marszałka województwa pomorskiego pilnego przedstawieniawyliczeń dotyczących skutków finansowych wprowadzenia pełnej integracjikomunikacyjnej dla wszystkich ośrodków miejskich Trójmiasta.

Wojciecha Szczurka i Jacka Karnowskiego zaniepokoiłyinformacje o działaniach, jakie urząd marszałkowski oraz miasto Gdańskpodejmują, by pilotażowo wprowadzić zintegrowany bilet obejmujący komunikacjęjedynie w granicach miasta Gdańska. Chodzi o wspólny bilet okresowy nakomunikację miejską oraz linie SKM i PKM.

Prezydenci w liście do Mieczysława Struka przypominają, że wsierpniu br. wspólnie ustalono, że wszelkie działania dotyczące komunikacji naobszarze Trójmiasta będą podejmowane razem i jednocześnie. Według nichmożliwość wprowadzenia biletu łączonego tylko na obszarze Gdańska oddala wizjępełnej integracji trójmiejskiego transportu.

 Spójny systemkomunikacji publicznej to fundament, na którym rozwijać się może nowoczesnametropolia, co leży w interesie zarówno miast rdzenia metropolii, jak ipozostałych miejscowości ją tworzących, na zasadzie korzyści dla wszystkich -argumentują samorządy Gdyni i Sopotu. Przypominają, że z tego względu odsierpnia intensywnie pracowano na ujednoliceniem taryf jako krokiem na drodzedo wprowadzenia jednolitego biletu.

Pilotaż byłby skuteczniejszy, gdyby objął co najmniej całeTrójmiasto, a docelowo system obejmować musi cały obszar metropolitalny -uważają prezydenci. Proszą urząd marszałkowski o przedstawienie kosztów takiegorozwiązania. Podkreślają, że koszty nie są jeszcze precyzyjnie policzone nawetdla Gdańska, a całkowicie nieznane dla Gdyni i Sopotu.

Tymczasem władze Gdańska poinformowały, że od 1 kwietnia2020 r. na terenie miasta bilet miesięczny i okresowy z Kartą Mieszkańca,oprócz autobusów i tramwajów, ma obowiązywać także w pociągach SKM oraz PKM.List intencyjny w sprawie wprowadzenia jednego biletu w granicach miastaGdańska podpisali w piątek prezydent miasta Aleksandra Dulkiewicz orazMieczysław Struk.

„Dzisiaj w obszarze metropolitalnym Gdańska jest prawie 100taryf na bilety komunikacji. I to nie jest normalne, żeby na dłuższą metęutrzymywać takie taryfy, które bardzo komplikują życie mieszkańcom. To jestprogram pilotażowy dla miasta Gdańska. Dziś nie jesteśmy jeszcze w stanieprzedstawić realnych wyliczeń dla pełnej oferty ujednoliconego biletu dlawszystkich gmin obszaru metropolitalnego. Pierwsze doświadczenia w Gdańskuwiele nam w tej sprawie pomogą” – powiedział Struk.

Struk pytany o stanowisko prezydentów Gdyni i Sopotuzapewnił, że już od stycznia podobne rozmowy jak z Gdańskiem ws. jednolitegobiletu Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego będzie prowadzić również zwładzami obu pozostałych miast Trójmiasta. „Mam nadzieję, że będziemydyskutować i nad rozwiązaniami technicznymi, a także i finansowymi” -dodał.

Dulkiewicz powiedziała, że narzędziem weryfikacyjnym przywprowadzaniu biletu zintegrowanego w Gdańsku będzie Karta Mieszkańca, bo żebyją otrzymać, trzeba być zameldowanym w Gdańsku lub płacić w mieście podatek PITbądź podatek od nieruchomości. Dodała, że ani Sopot, ani Gdynia takzaawansowanych rozwiązań identyfikacji jeszcze nie mają.