Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Studium wykonalności metra w Krakowie powstanie później

infotram
01.01.2020 17:45

Studium wykonalnościmetra w Krakowie powstanie później niż planowano. Urząd Miasta Krakowapoinformował w piątek, że w związku z negatywną opinią Wojewódzkiego UrzęduOchrony Zabytków ws. lokalizacji stacji w centrum miasta, firma przygotowującadokument zaproponowała zmiany.

Zmiany te dotyczą m.in. lokalizacji podziemnych przystankóww rejonie ulicy Karmelickiej oraz korekty trasy w pobliżu Barbakanu.

Studium miało być gotowe do końca tego roku. W listopadzieWojewódzki Urząd Ochrony Zabytków w Krakowie negatywnie zaopiniował lokalizacjestacji i przystanków podziemnych. Zastrzeżenia dotyczyły m.in. przystanku naskrzyżowaniu ul. Dunajewskiego i Karmelickiej, w tym lokalizacji wyjść zprzystanków na Plantach przy ul. Szewskiej oraz wyjścia ewakuacyjnego przyklasztorze kapucynów.

„Wskazane lokalizacje z naszego punktu widzenia sąniedopuszczalne z uwagi na ochronę dziedzictwa narodowego, przede wszystkimśredniowiecznych struktur archeologicznych, które znajdują się pod ziemią”– mówiła wówczas zastępca Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków Dominika Długosz.

Wojewódzka Konserwator Zabytków miała również zastrzeżeniado przebiegu tunelu metra w okolicach Barbakanu i lokalizacji przystanku narondzie Mogilskim, gdzie są pozostałości bastionu Lubicz, będącego częściąTwierdzy Kraków. Jej zdaniem realizacja inwestycji metodą odkrywkową mogłabysię wiązać ze zniszczeniem bastionu.

Uzyskanie przez wykonawcę studium pozytywnej opinii lubuzgodnienia od Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków jest warunkiem oddaniakompletnego dokumentu.

Za budową metra w Krakowie opowiedzieli się mieszkańcy wreferendum w 2014 r. Studium wykonalności przygotowuje wybrana w przetargufirma ILF Consulting Engineers Polska z Warszawy. W dokumencie opisane będąszczegółowo m.in. warunki geologiczne, układ torów, technologia wykonaniatuneli i stacji, rozwiązania kolizji z istniejącą infrastrukturą podziemną inaziemną, parametry eksploatacyjne taboru.

Wykonanie studium ma kosztować prawie 9,5 mln zł brutto. Najego realizację miasto zarezerwowało 10 mln zł, z czego 50 proc. gwarantujeKraków jako wkład własny, a druga część zostanie sfinansowana ze środków UE wramach Instrumentu Łącząc Europę.