Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Tak ma wyglądać nowa Częstochowa Główna [WIZUALIZACJE]

inforail
18.12.2019 11:45

Prosta, eleganckaforma pasażu nad torami opartego od stron zachodniej i wschodniej naprzeszklonych prostopadłościanach kryjących nowoczesne funkcje obsługipasażerów. Tak ma wyglądać nowy dworzec Częstochowa Główna – podały PKP SA.

Rozstrzygnięto konkurs na koncepcję architektoniczną obiektuwraz z jego najbliższym otoczeniem.

Na konkurs organizowany przez PKP S.A. przy udziale SARPCzęstochowa, Urzędu Miasta Częstochowa i PKS Częstochowa S.A. wpłynęły łącznie23 prace przygotowane przez pracownie architektoniczne. Największe uznanie sądukonkursowego uzyskała ta opracowana przez zespół pracowni Top Projekt MarekWawrzyniak (Rybnik), NStudio (Paryż) i Studio Antonini (Paryż).

Realizacja tej koncepcji umożliwi utworzenie centrumprzesiadkowego w rejonie dworca PKP także dla pasażerów miejskich liniiautobusowych oraz dalekobieżnych i lokalnych linii PKS.

Wybrana koncepcja budynku dworca zakłada powstanie w miejscuobecnych pawilonów wschodniego i zachodniego dwóch nowych, przeszklonych budynków.W części wschodniej planowane jest umieszczenie na parterze kas biletowych,informacji, punktu wynajmu samochodów, automatów biletowych, toalet orazzejścia do przejścia podziemnego. Na poziomie pasażu górnego (piętro) mająpojawić się pozostałe pomieszczenia obsługi podróżnych (poczekalnia,restauracja, miejsce zabaw dla dzieci, księgarnia, kaplica i drugi zespółtoalet). Ostatnia kondygnacja skryje pomieszczenia techniczne iadministracyjne. W części zachodniej znajdą się m.in. mała poczekalnia,biletomaty i toalety. Pasaż nad torami pełnić będzie funkcję handlową.

W sąsiedztwie nowej bryły zaprojektowano wieżę zegarowąnawiązującą do zlokalizowanego po wschodniej stronie stacji dawnego dworcakolei Warszawsko-Wiedeńskiej, który posiadał tego rodzaju dominantęarchitektoniczną.

Nową fasadę dworca od części wschodniej będą tworzyłypaskowany, biało-czarny prostopadłościan części górnej oparty na szklanejciemnej części dolnej i nowa wolnostojąca wieża. Projektant zaproponowałzastosowanie mlecznego szkła jako okładziny wieży. Materiał ten daje możliwośćzarówno odbijania światła dziennego, jak i podświetlenia nocą od wewnątrz.Według koncepcji fasada części zachodniej pokryta zostanie w górnej częścimetalowymi refleksyjnymi panelami. Ma to za zadanie umożliwić „grę świateł”,która „odmaterializuje” obiekt i da wrażenie liniowego ruchu, który jestkwintesencją kolei.

Zwycięska koncepcja zakłada również zagospodarowanie terenuw okolicy dworca, które mogłoby zostać zrealizowane w drugiej fazie projektu, aczęść rozwiązań komunikacyjnych nawet w pierwszej. Istotnym założeniemprzedstawionym w koncepcji jest przesunięcie węzła przesiadkowego bliżej częścizachodniej nowego dworca.

Pojawia się także szansa na uporządkowanie pasa drogowegoulicy Orzechowskiego poprzez utworzenie czytelnej zachodniej pierzei nadającejulicy miejski, przyjazny dla przechodniów charakter.

W konkursie przyznano również nagrody za II i III miejsce,które uzyskały: Domino Grupa Architektoniczna Wojciech Dunaj (Szczecin) oraz 22Architekci sp. z o.o. (Warszawa), a także trzy wyróżnienia dla pracowni: AtriumAutorskie Studio Architektury Mateusz Urbański (Poznań), Kacper Rojek(Aleksandrów Łódzki), Firma „TU” Tomasz Ulman (Żarki) oraz Topos Studio PiotrBilski (Częstochowa). Wystawę wszystkich prac konkursowych można obejrzeć wRatuszu, w godzinach pracy Muzeum Częstochowskiego. Dyskusję pokonkursowązaplanowano na 15 stycznia 2020 roku na godz. 12:00.

Rozstrzygnięcie konkursu i wybór zwycięskiej koncepcji jestpoczątkiem procesu inwestycyjnego związanego z przebudową dworca wCzęstochowie. Następnym krokiem będą negocjacje z wyłonioną w jego tokupracownią architektoniczną w celu opracowania projektów budowlanego iwykonawczego. Końcowym elementem procesu będzie przystąpienie do przebudowydworca w ramach Programu Inwestycji Dworcowych PKP S.A. na lata 2016-2023.

Organizatorzy konkursu są przekonani, że nowe, zwycięskierozwiązanie poprawi jakość obsługi wszystkich grup podróżnych, (w tym osób zniepełnosprawnościami), pozwoli na uzyskanie spójnej, czytelnej i przyjaznejużytkownikom przestrzeni dworcowej oraz stworzy możliwości powstania węzłaprzesiadkowego w bezpośrednim sąsiedztwie dworca kolejowego.