Boeing w dół – Airbus w górę
Wartość akcji europejskiego konsorcjum lotniczego Airbuswzrosły na wtorkowym otwarciu o 1,6 proc. po tym, jak jego amerykański rywalBoeing w poniedziałek ogłosił wstrzymanie produkcji modelu 737 MAX od stycznia2020 r. – podała agencja Reutera.
Zarząd Boeinga podjął decyzję o wstrzymaniu produkcjisamolotów 737 Max po dwudniowych obradach w Chicago w związku z informacjami zFederalnej Agencji Lotnictwa (FAA), która w ubiegłym tygodniu dała wyraźnie dozrozumienia, że koncern nie może liczyć na szybkie dopuszczenie do eksploatacjitego typu maszyn.
Jak zauważyło AP, kryzys Boeinga pomógł jego największemurywalowi. W pierwszej połowie roku dostawy modeli Airbusa wzrosły o 28 proc.,podczas gdy dostawy amerykańskiego producenta spadły o 37 proc.
Bez zwolnień
Amerykańska firma zaznaczyła, że wstrzymanie produkcji nie spowodujezwolnienia żadnego z 12 tys. pracowników fabryk Boeinga „w tymczasie”. Wielu z nich może zostać przeniesionych do innych zakładów wokolicach Seattle, w stanie Waszyngton w północno-zachodniej części USA, aniektórzy mogą zostać skierowani do pracy przy modelu 400, którego produkcjęrozpoczęto po uziemieniu Boeingów 737 Max – podała agencja Associated Press(AP).
Decyzja Boeinga jest efektem uziemienia tego typu maszyn wmarcu br. po dwóch katastrofach – w Indonezji w październiku ubiegłego roku i wEtiopii w marcu tego roku – w których łącznie zginęło 346 osób.
Przyczyną obu katastrof było najprawdopodobniej wadliweoprogramowanie kontrolujące system MCAS automatycznie zapobiegająceprzeciągnięciu (utracie siły nośnej). Wszystkie 737 Max, będące w posiadaniulinii lotniczych na całym świecie, zostały wycofane z eksploatacji do czasuuzyskania nowego certyfikatu dopuszczającego do lotów z pasażerami.
Problemy Boeinga
To pierwsza taka decyzja Boeinga od ponad 20 lat. W 1997roku Boeing poniósł straty w wysokości 2,6 mld dolarów po tym, jak zostałzmuszony do zawieszenia produkcji maszyn typu 737 i 747 z powodu problemów złańcuchem dostaw. Poprzedni poważny kryzys Boeing przechodził w 2013 r., kiedyz powodu zapalających się akumulatorów uziemiono model 787 Dreamliner.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Boeing już teraz ma problemy z płynnością finansową. Wpaździerniku firma odnotowała spadek przepływów finansowych z 4,1 mld dolarów wtrzecim kwartale 2018 r. do 2,9 mld dolarów w analogicznym okresie w 2019 r.Jak zaznaczyło AP, wynik ten okazał się gorszy od prognozowanego przezanalityków. Ponadto amerykański koncern zabezpieczył 100 mln dolarów w związkuze 150 pozwami, które wnieśli bliscy ofiar wypadków w Indonezji i Etiopii.
Boeinga czekają również trudne negocjacje z dostawcami natemat poziomu płatności w trakcie wstrzymania produkcji. Jak ocenia AP, firmabędzie chciała uniknąć zwolnień i wstrzymania dostaw. Jeśli się to niepowiedzie, koncern będzie miał problem z szybkim uruchomieniem produkcji modelu737 Max, kiedy zostanie on zatwierdzony przez organy bezpieczeństwa. (PAP)
„