Kalifornijskie testy autonomicznych taksówek Daimlera
Niemiecki koncern motoryzacyjny Daimler rozpoczął testyautonomicznych taksówek w amerykańskim stanie Kalifornia – podał serwisAutomotive News. Program pilotażowy ma pozwolić na zbadanie oczekiwań klientówwzględem pojazdów autonomicznych.
Daimler zdecydował się na uruchomienie pilotażowej usługi wKaliforni, mimo że dyrektor generalny koncernu Ola Kallenius zapowiadałwcześniej „dostosowanie wydatków” na technologie z obszaruautonomicznej jazdy do sytuacji rynkowej. W ubiegłym miesiącu zaznaczył, żebardziej prawdopodobne w najbliższym czasie jest wykorzystywanie rozwiązańkoncernu w autonomicznych ciężarówkach pokonujących długie dystanse niż wtaksówkach – przypomniał serwis.
Jak dowiedział się serwis Automotive News, dzięki testomrozpoczętym w Kalifornii Daimler chce zebrać od użytkowników opinie, którepozwolą na usprawnienie usługi.
„Nie odłożyliśmy projektu na później. Sprawdzamy, gdziemożemy poprawić wydajność i osiągnąć synergię, aby niepotrzebnie nie dublowaćani bardziej nie powielać prowadzonych prac nad projektami” – wskazałaosoba bliska sprawie.
Klasa S
Flota autonomicznych taksówek Daimlera składa się z 30Mercedesów-Benz klasy S, które wyposażone zostały w wiele czujników, w tymsystem LIDAR. Jak dowiedział się serwis, program pilotażowy może potrwać przezkilka miesięcy. Nie wiadomo jednak, gdzie dokładnie będzie się on odbywać anijaki będzie miał zakres.
Mimo że pojazdy są w pełni autonomiczne, podczas testów namiejscu kierowcy zawsze będzie siedział człowiek. Początkowo liczbaużytkowników będzie ograniczona. Celem programu pilotażowego ma być przedewszystkim zdobycie wiedzy na temat oczekiwań klientów względem usługautonomicznych pojazdów.
Koncern testował już poziom 4. autonomii jazdy napublicznych drogach w Stuttgarcie w południowej części Niemiec. Programrealizowany w Kalifornii jest jednak pierwszym, w którym biorą udział osobyniebędące pracownikami żadnej z firm bezpośrednio zaangażowanych w testy -zauważył serwis.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Daimler Mobility.
W zbieraniu informacji na temat różnic w oczekiwaniachużytkowników wobec tradycyjnych i autonomicznych taksówek pomaga oddziałniemieckiego producenta samochodów, spółka Daimler Mobility.
Daimler i producent części motoryzacyjnych Robert Bosch wlistopadzie 2018 r. informowali, że San Jose w Kalifornii może zostać wybranejako miasto dla programu pilotażowego usługi autonomicznego przewozu osób nażądanie. Założono wówczas, że testy rozpoczną się w drugiej połowie 2019 r.
W listopadzie w rozmowie z Automotive News członek zarząduDaimlera ds. technologii przyszłości Sajjad Khan przyznał, że koncernyzamierzają w San Jose wyjść poza program pilotażowy. Mimo to Daimler utrzymuje,że większą szansę na zysk w szybszych terminie ma zastosowanie autonomii wpojazdach ciężarowych.
Według Kalleniusa wdrożenie usługi zrobotyzowanych taksówekmoże być kosztowne i w tej chwili niekoniecznie opłacalne. „Nieprzestajemy rozwijać zrobotyzowanych taksówek. Wejdziemy z usługą na rynek,kiedy będzie to właściwe” – podkreślił w niedawnej wypowiedzi szefDaimlera. (PAP)
„