Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kolejne zmiany na stacji Kraków Główny. Pociągi na objazdach

inforail
29.11.2019 10:45

W nocy z piątku nasobotę rozpocznie się instalacja nowoczesnego komputerowego systemu sterowaniaruchem na stacji Kraków Główny. Zaplanowane na dwa tygodnie prace wymagajązmian w połączeniach kolejowych. Zostały one ujęte w rozkładach jazdyprzewoźników.

Piotr Hamarnik z zespołu prasowego PKP PLK poinformował, żenowy system pozwoli na szybszą odprawę pociągów i zwiększy poziombezpieczeństwa. Projekt jest współfinansowany przez UE w ramach instrumentu CEF”Łącząc Europę”.

Według przedstawicieli PLK PLK operację wprowadzenianowoczesnego sytemu sterowania ruchem pociągów na stacji Kraków Głównyprzygotowywano od kilku miesięcy. Do nowego systemu muszą być włączone 83rozjazdy – ważne elementy linii kolejowej, na których przejeżdżający pociągzmienia tor. Każdy element przed odbiorem będzie dokładnie testowany.

Nowe rozwiązanie, wprowadzone w miejsce dotychczasowegosystem przekaźnikowego z lat osiemdziesiątych, zaoferuje dyżurnym ruchu dodatkowemożliwości prowadzenia pociągów. Będą one mogły przejechać przez węzłową stacjęKraków Główny wykorzystując ponad 1,4 tys. różnych układów.

Instalacja nowego systemu rozpocznie się w nocy z piątku nasobotę i potrwa do połowy grudnia. W tym czasie na węzłowej stacji KrakówGłówny będą zmiany. Zarządca infrastruktury poinformowały przewoźników ozmianach i uwzględniono to już w ogólnodostępnych rozkładach jazdy na portalachinternetowych.

By usprawnić przejazd pociągów przez Kraków w czasie instalacjisystemu, nie będzie obowiązywać przerwa w kursowaniu po linii średnicowejpomiędzy Podłężem a Krakowem Głównym. PLK zabezpieczą dodatkowe służbytechniczne i pociągi sieciowe w celu sprawnego usuwania ewentualnych usterek.

Koleje Małopolskie skrócą trasę aglomeracyjną SKA1 – składyz Wieliczki dojadą do Krakowa Płaszowa, a pociągi z Kraków Airport tylko doKrakowa Głównego. Na pozostałej części trasy obowiązywać będzie komunikacjazastępcza (tramwaje nr 3 i 50). Część pociągów trasy aglomeracyjnej SKA 2 zMiechowa pojedzie do stacji Kraków Płaszów, przez stację Kraków Olsza, zominięciem stacji Kraków Główny. Cztery pociągi trasy aglomeracyjnej SKA3 zTarnowa i jeden z Bochni zakończą kursy na stacji Kraków Olsza, zamiast wKrakowie Głównym.

Pociągi Przewozów Regionalnych kursujące na trasie zRzeszowa do Katowic i Wodzisławia Śląskiego pojadą objazdem przez stację KrakówOlsza, z pominięciem stacji Kraków Główny. Niektóre pociągi tego przewoźnikajadące od strony Trzebini na odcinku Zabierzów – Kraków Główny obsługiwane będązastępczą komunikacją autobusową.

Zmieniono też trasę pociągów PKP Intercity Przemyśl –Świnoujście – Przemyśl, które pojadą drogą okrężną od Krakowa do Mysłowic,przez Spytkowice z ominięciem stacji Krzeszowice, Trzebinia i JaworznoSzczakowa. Na odcinku Kraków – Mysłowice kursować będzie autobus komunikacjizastępczej. Pociąg IC nr 3524 do Olsztyna rozpocznie bieg na stacji KrakówPłaszów o godzinie 15:08 i pojedzie drogą okrężną z ominięciem stacji KrakówGłówny.

Nowy system sterowania ruchem na stacji Kraków Główny jestelementem modernizacji linii średnicowej E30. Rozpoczęte w lipcu 2017 r. pracesą obecnie najważniejszym przedsięwzięciem na terenie krakowskiego węzłakolejowego.

W ramach inwestycji powstają nowe, 850-metrowe estakady wmiejsce nasypu ziemnego biegnącego przez centrum Krakowa od ul. Kopernika doul. Miodowej, na której znajdą się dodatkowe dwie pary torów oraz trzy nowemosty na Wiśle, a także stacje kolejowe. W sumie PLK przebudowują odcinek torówo łącznej długości 20 kilometrów. Po zakończeniu inwestycji pociągi pojadą zprędkością 160 km/h, a w centrum Krakowa 100 km/h.

Wartość inwestycji przekracza 1 mld zł, z czego unijnedofinansowanie wynosi 194,9 mln euro. Zakończenie całości prac planowane jest naprzełomie 2020 i 2021 r.