Dąbrowa Górnicza i trzy centra przesiadkowe
Budowęcentrum przesiadkowego przy głównym dworcu kolejowym w Dąbrowie Górniczejprzygotowuje miejscowy samorząd. Ogłoszony właśnie przetarg to elementwspólnych inwestycji dąbrowskiego magistratu i spółki PKP PLK, mającychprzybliżyć miasto do kolei.
Jakwynika ze specyfikacji przetargowej umieszczonej na stronach dąbrowskiegourzędu miasta, w jednym postępowaniu zamawiane są prace związane z budowącentrum przesiadkowego, okolicznego układu komunikacyjnego, jak i przebudowąstacji kolejowej, wraz z budową nowych przejść i przejazdów pod linią kolejową.Zakładany termin realizacji całości prac to wiosna 2023 r.
Wschodni cypel
Dąbrowa Górnicza to najbardziej wysunięty na północny wschód duży ośrodekGórnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Kilka lat temu miejscowy samorządrozpoczął program „Promowanie zielonej mobilności…”, zakładający stworzeniekompleksowej oferty komunikacji zbiorowej konkurencyjnej dla transportuindywidualnego.
Miastu udało się nawiązać ścisłą współpracę ws. jego założeń i realizacji zzarządcą kolejowej infrastruktury, spółką PKP Polskie Linie Kolejowe. Kluczowymzałożeniem „Promowania zielonej mobilności…” jest poprawa dostępności dodąbrowskich dworców kolejowych: w centrum i dzielnicach Gołonóg oraz Ząbkowice.
PLK i miasto w uzgodnieniu przygotowały projekty przebudowy układówtorowo-peronowych stacji kolejowej w centrum miasta i przystanku Gołonogu.Wokół zaprojektowano m.in. tunele pod torami i centra przesiadkowe; miastobędzie budowało też kolejne drogi rowerowe.
Pierwszy, zamawiany obecnie etap prac dotyczy rejonu dworca w centrum, gdziem.in. powstanie centrum przesiadkowe – z parkingami typu Park & Ride orazdla rowerów i bezkolizyjnym połączeniem do ul. Kościuszki.
Zaplanowano też przejście podziemne łączące perony z budynkiem dworca oraznowymi parkingami przy ul. Kościuszki i ul. Limanowskiego. Przebudowane zostanąperony i układ torów stacji, który docelowo ma umożliwić m.in. rozdzielenieruchu dalekobieżnego i lokalnego.
Ponadto powstanie nowa droga łącząca ul. Kolejową i Kościuszki z ul.Sobieskiego. Tunel drogowy na przedłużeniu ul. Kościuszki (do ul.Limanowskiego) zastąpi przejazd kolejowy na ul. Konopnickiej (w miejsceprzejazdu powstanie podziemne przejście dla pieszych i rowerzystów).Przebudowana zostanie ul. Kolejowa – od ul. Kościuszki do ul. Konopnickiej.
Obecny termin składania ofert w przetargu na to zadanie to 11 grudnia br.Przy ocenie ofert brane pod uwagę mają być: cena (w 60 proc.), okres gwarancji(20 proc.) oraz doświadczenie kierowanej do prac kadry kierowniczej (20 proc.).
Gołonóg
W drugim etapie zaplanowanych robót w dzielnicy Gołonóg zamawiana ma byćbudowa centrum przesiadkowego i likwidacja przejazdu kolejowego, który teżzostanie zastąpiony tunelem. Planowane jest przejście podziemne łączące budynekdworca z peronami oraz parkingami w rejonie ul. Piecucha i Parkowej. Podobniejak w centrum, także tam przebudowane będą tory i perony.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Jednym z pierwszych zadań „Promowania zielonej mobilności…” stała siębudowa przejścia podziemnego pod stacją Ząbkowice, które w lutym br. zastąpiłowcześniejszą, nielubianą przez mieszkańców kładkę nad torami. Wykonana przezPLK, współfinansowana przez miasto inwestycja, prowadzi sprzed dworca na peronystacji Ząbkowice, ale też wygodnie łączy dwie części dzielnicy.
W czasie oddawania do użytku tunelu wyłoniony był już wykonawca centrumprzesiadkowego w rejonie dworca w Ząbkowicach i przebudowy okolicznego układukomunikacyjnego. Tę inwestycję zakończono na początku października br.
Z RPO
Do dwóch etapów unijnego projektu dotyczącego „Promowania zielonejmobilności…” dąbrowski samorząd otrzymał m.in. dofinansowanie w dwóchnaborach konkursu dot. transportu niskoemisyjnego Regionalnego ProgramuOperacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-20.
W pierwszym naborze, trwającym od kwietnia do sierpnia 2018 r., miastodostało dotację w wysokości 23,7 mln zł – do szacowanego na 28,1 mln zł I etapuswojego projektu. W drugiej rundzie, do której nabór trwał od 1 październikaub. roku do 30 marca br., dofinansowanie do II etapu, szacowanego na 67,3 mlnzł, sięgnęło 56,6 mln zł.
Poza budową centrów przesiadkowych przy dworcach kolejowych cały program”Promowania zielonej mobilności” zakłada m.in. budowę dróg rowerowych i częściowąprzebudowę infrastruktury drogowej w ciągu głównych ulic: Sobieskiego, KrólowejJadwigi, Piłsudskiego (równolegle z inwestycją przygotowywaną tam przez spółkęTramwaje Śląskie).(PAP)
„