Warszawa podsumuje transportowy rok. Działo się!
Rafał Trzaskowski podsumował pierwszy rok swojej prezydentury. Jak pokazują liczby to na pewno był dobry czas dla rozwoju Warszawskiego Transportu Publicznego. Poniżej prezentujemypodsumowanie tego okresu.
-„Minął rok, więc czas na podsumowanie wspólnego programu,wspólnego, bo pisaliśmy go razem z radnymi i z warszawiakami – powiedział RafałTrzaskowski, prezydent m.st. Warszawy, podczas konferencji prasowej. – To byłtrudny rok, właściwie rok nieustającejkampanii wyborczej, zjawisk losowych i pierwszych ograniczeń budżetowych wzwiązku z realizacją przez rządzących swojego programu – podkreślił prezydent stolicy.
Boom w transporcie
W tym czasie w Warszawie:
-
powstały trzy nowe stacje II linii metra – Szwedzka,Targówek Mieszkaniowy i Trocka. Dobiega końca budowa trzech kolejnych: Płocka,Młynów i Księcia Janusza.
-
sfinalizowano przetarg na dostawę 45 nowych wagonów dlametra. Jeszcze w tym roku stolica podpisze umowę.
-
otworzono oferty przetargowe na opracowanie projektu dwóchnowych stacji na I linii metra (Pl. Konstytucji i Muranów).
-
zlecono prace koncepcyjne dla III linii metra naPradze-Południe
-
pozyskano dofinansowanie z Europejskiego Banku Inwestycyjnegona kontynuację budowy metra (1,5 mld zł) – umowa podpisana we wrześniu.
-
razem z gminami metropolii rozpoczęto budowę parkingówParkuj i Jedź w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Stolica ma jużumowy na budowę 43 takich parkingów, na ponad 4,6 tysiąca samochodów i prawiedwa tysiące rowerów.
-
zamówiono 130 nowoczesnych autobusów elektrycznych i 213nowych tramwajów niskopodłogowych.
Transportowa przyszłość
-„Przed nami dalsza rozbudowa sieci podziemnej kolei. Trwająintensywne prace na Bemowie i Bródnie. Na północno-wschodnim odcinku metrabudowa stopniowo zagłębia się pod ziemię, a wykonawca przystąpił do drążeniatuneli – podsumowuje transportowe działania Rafał Trzaskowski. – Na budowiewolskiego odcinka linii metra M2 trwają ostatnie prace wykończeniowe. Kosztrealizacji tego odcinka to 1 147 999 590 zł. Na powierzchni trwają pracezwiązane z modernizacją ulicy Górczewskiej, która zyska prawdziwie śródmiejskicharakter. Pojawią się nowe nasadzenia, ścieżka rowerowa, a także postulowaneprzez mieszkańców miejsca parkingowe. Dla poprawy bezpieczeństwa wszystkieprzejścia na tym ciągu będą miały sygnalizację, pojawi się też nowe przejściena wysokości ul. Tyszkiewicza.
Do tego dochodzą nowoczesne autobusy i tramwaje. Jakinformuje miasto, dostawy przegubowych Solarisów Urbino 18 electric rozpocznąsię w połowie 2020 roku. Za 130 elektrycznych przegubowców MZA zapłaci 399 590100 zł. Zakup pojazdów jest współfinansowany ze środków europejskich. MiejskieZakłady Autobusowe budują również sieć ulicznych ładowarek pantografowych.Podpisano w umowę na takich 20 urządzeń.
Z kolei warszawska umowa na 213 niskopodłogowych tramwajówto największa umowa na tramwaje podpisana dotychczas w Polsce i jedna zwiększych w Europie. Do stolicy trafią trzy rodzaje pojazdów szynowych, oróżnej długości, w wersji jednokierunkowej i dwukierunkowej (85 tramwajówdwukierunkowych i 18 tramwajów jednokierunkowych o długości 32,5 m, a także 20krótszych, o długości do 24 m. Pojazdy będą przyjazne środowisku – spełniąwysokie wymagania dotyczące emitowanych dźwięków, a oszczędność prądu zapewniązasobniki energii.
Ograniczyć wjazd aut
Wkrótce do tych już podpisanych umów z ZIT na 43 parkingów P&Rdołączą kolejne. Dzięki wsparciu unijnemu metropolitarny system parkingówprzesiadkowych wzbogaci się o kolejnych 19 obiektów. Ich budowa zostaniedofinansowana kwotą ponad 41 mln zł. Oprócz warszawskiego parkingu, którypowstanie przy stacji PKP Jeziorki, nowe parkingi systemu „Parkuj i jedź”powstaną w Błoniu, Grodzisku Mazowieckim, Jabłonnie, Michałowicach, Milanówku,Piasecznie, Piastowie, Pruszkowie, Radzyminie, Sulejówku, Wieliszewie,Wołominie i Żyrardowie. W ten sposób wybudowanych zostanie kolejnych ponad 1400miejsc dla samochodów oraz 850 dla rowerów.
Warszawa sama buduje też własny parking P+R PKP Żerań.Warszawski parking zostanie zlokalizowany w pobliżu linii kolejowej prowadzącejdo Radomia, przy stacji PKP Warszawa Jeziorki, w pobliżu ulicy Karczunkowskiej.Obiekt będzie mógł pomieścić co najmniej 138 samochodów (w tym sześć miejsc dlaosób z niepełnosprawnościami), a także nie mniej niż 40 miejsc postojowych dlarowerów. Na parkingu zamontowane zostaną również dwie ładowarki dla autelektrycznych.
„