Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Warszawa podsumuje transportowy rok. Działo się!

infotrans
19.11.2019 11:30

Rafał Trzaskowski podsumował pierwszy rok swojej prezydentury. Jak pokazują liczby to na pewno był dobry czas dla rozwoju Warszawskiego Transportu Publicznego.  Poniżej prezentujemypodsumowanie tego okresu.

-„Minął rok, więc czas na podsumowanie wspólnego programu,wspólnego, bo pisaliśmy go razem z radnymi i z warszawiakami – powiedział RafałTrzaskowski, prezydent m.st. Warszawy, podczas konferencji prasowej. – To byłtrudny rok, właściwie rok nieustającejkampanii wyborczej, zjawisk losowych i pierwszych ograniczeń budżetowych wzwiązku z realizacją przez rządzących swojego programu – podkreślił prezydent stolicy.

Boom w transporcie

W tym czasie w Warszawie:

  • powstały trzy nowe stacje II linii metra – Szwedzka,Targówek Mieszkaniowy i Trocka. Dobiega końca budowa trzech kolejnych: Płocka,Młynów i Księcia Janusza.

  • sfinalizowano przetarg na dostawę 45 nowych wagonów dlametra. Jeszcze w tym roku stolica podpisze umowę.

  • otworzono oferty przetargowe na opracowanie projektu dwóchnowych stacji na I linii metra (Pl. Konstytucji i Muranów).

  • zlecono prace koncepcyjne dla III linii metra naPradze-Południe

  • pozyskano dofinansowanie z Europejskiego Banku Inwestycyjnegona kontynuację budowy metra (1,5 mld zł) – umowa podpisana we wrześniu.

  • razem z gminami metropolii rozpoczęto budowę parkingówParkuj i Jedź w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Stolica ma jużumowy na budowę 43 takich parkingów, na ponad 4,6 tysiąca samochodów i prawiedwa tysiące rowerów.

  • zamówiono 130 nowoczesnych autobusów elektrycznych i 213nowych tramwajów niskopodłogowych.

Transportowa przyszłość

-„Przed nami dalsza rozbudowa sieci podziemnej kolei. Trwająintensywne prace na Bemowie i Bródnie. Na północno-wschodnim odcinku metrabudowa stopniowo zagłębia się pod ziemię, a wykonawca przystąpił do drążeniatuneli – podsumowuje transportowe działania Rafał Trzaskowski. – Na budowiewolskiego odcinka linii metra M2 trwają ostatnie prace wykończeniowe. Kosztrealizacji tego odcinka to 1 147 999 590 zł. Na powierzchni trwają pracezwiązane z modernizacją ulicy Górczewskiej, która zyska prawdziwie śródmiejskicharakter. Pojawią się nowe nasadzenia, ścieżka rowerowa, a także postulowaneprzez mieszkańców miejsca parkingowe. Dla poprawy bezpieczeństwa wszystkieprzejścia na tym ciągu będą miały sygnalizację, pojawi się też nowe przejściena wysokości ul. Tyszkiewicza.

Do tego dochodzą nowoczesne autobusy i tramwaje. Jakinformuje miasto, dostawy przegubowych Solarisów Urbino 18 electric rozpocznąsię w połowie 2020 roku. Za 130 elektrycznych przegubowców MZA zapłaci 399 590100 zł. Zakup pojazdów jest współfinansowany ze środków europejskich. MiejskieZakłady Autobusowe budują również sieć ulicznych ładowarek pantografowych.Podpisano w umowę na takich 20 urządzeń.

Z kolei warszawska umowa na 213 niskopodłogowych tramwajówto największa umowa na tramwaje podpisana dotychczas w Polsce i jedna zwiększych w Europie. Do stolicy trafią trzy rodzaje pojazdów szynowych, oróżnej długości, w wersji jednokierunkowej i dwukierunkowej (85 tramwajówdwukierunkowych i 18 tramwajów jednokierunkowych o długości 32,5 m, a także 20krótszych, o długości do 24 m. Pojazdy będą przyjazne środowisku – spełniąwysokie wymagania dotyczące emitowanych dźwięków, a oszczędność prądu zapewniązasobniki energii.

Ograniczyć wjazd aut

Wkrótce do tych już podpisanych umów z ZIT na 43 parkingów P&Rdołączą kolejne. Dzięki wsparciu unijnemu metropolitarny system parkingówprzesiadkowych wzbogaci się o kolejnych 19 obiektów. Ich budowa zostaniedofinansowana kwotą ponad 41 mln zł. Oprócz warszawskiego parkingu, którypowstanie przy stacji PKP Jeziorki, nowe parkingi systemu „Parkuj i jedź”powstaną w Błoniu, Grodzisku Mazowieckim, Jabłonnie, Michałowicach, Milanówku,Piasecznie, Piastowie, Pruszkowie, Radzyminie, Sulejówku, Wieliszewie,Wołominie i Żyrardowie. W ten sposób wybudowanych zostanie kolejnych ponad 1400miejsc dla samochodów oraz 850 dla rowerów.

Warszawa sama buduje też własny parking P+R PKP Żerań.Warszawski parking zostanie zlokalizowany w pobliżu linii kolejowej prowadzącejdo Radomia, przy stacji PKP Warszawa Jeziorki, w pobliżu ulicy Karczunkowskiej.Obiekt będzie mógł pomieścić co najmniej 138 samochodów (w tym sześć miejsc dlaosób z niepełnosprawnościami), a także nie mniej niż 40 miejsc postojowych dlarowerów. Na parkingu zamontowane zostaną również dwie ładowarki dla autelektrycznych.