Lublin wybiera biletową ofertę Mera i R&G

infotrans
04.11.2019 13:30

Za dwa lata miasto powinno mieć nowy system biletu elektronicznego. O kontrakt pod nazwą „Zaprojektowanie, dostawa, konfiguracja i wdrożenie systemu biletu elektronicznego komunikacji aglomeracyjnej wraz z usługą wsparcia przez okres 48 miesięcy” starały się też takie firmy, jak Mennica Polska  z EMTEST, konsorcjum firm Atos Polska  i Asseco Data Systems .

4 listopada został rozstrzygnięty przetarg na jego zaprojektowanie i wdrożenie. Za najkorzystniejszą wybrano ofertę konsorcjum firm: Mera Systemy sp. z o.o. i R&G Plus sp. z o.o., na kwotę 15,3 mln zł brutto.

To oznacza, że w 2021 r. lubelscy pasażerowie będą mogli zakupić bilet okresowy na dowolną liczbę dni, zapłacić za dokładną liczbę przejechanych przystanków lub gromadzić środki na przejazdy za pośrednictwem elektronicznej portmonetki. Wszystko to będzie możliwe w ramach nowego systemu biletu elektronicznego.

W ramach nowego systemu uruchomione zostaną nowoczesne, niedostępne dotychczas w lubelskiej komunikacji miejskiej metody pobierania opłat.

Nowa taryfa i apka

Pasażerowie będą mogli skorzystać z nowej oferty taryfowej. Możliwe będzie wprowadzenie m.in. degresywnej taryfy przystankowej (check in/out). W praktyce oznacza to, że pasażer zapłaci za tyle przystanków, ile przejechał. Ponadto zostanie uruchomiona możliwość zakupu biletów okresowych na dowolną, zadaną liczbę dni. Z kolei rozwiązanie w postaci elektronicznej portmonetki pozwoli na gromadzenie środków w celu zakupu biletów.

Specjalnie dla pasażerów zostanie zaprojektowana aplikacja mobilna, tzw. „karta w komórce”. Dzięki aplikacji pasażer będzie miał możliwość sprawdzenia wszelkich danych dotyczących jego konta (historia transakcji, stan doładowania), skorzystania z „planera podróży”, który będzie sugerował najkorzystniejszy bilet dla danego przejazdu, czy zakupu biletów z nowej oferty taryfowej.

Plus biletomaty

Nowy system uwzględnia również zakup na własność Gminy Lublin tzw. „infrastruktury twardej”, m.in. 55 biletomatów stacjonarnych oraz doposażenie 50 pojazdów w biletomaty mobilne. Pojazdy komunikacji miejskiej zostaną również wyposażone w czytniki zbliżeniowych kart płatniczych umożliwiające proste pobranie opłaty za przejazd bezpośrednio z karty bankowej.

Nowy system będzie mieć tzw. „budowę kontocentryczną” co oznacza, że każdy użytkownik będzie miał swoje konto i wszelkie operacje, takie jak: zakup biletów, usług, płatności, skasowania, zapisywane będą on-line w systemie centralnym. Karta, aplikacja nie będą fizycznym nośnikiem, a będą jedynie identyfikatorem użytkownika.

Unijne wsparcie

Nowy system projektowany będzie w zakresie dotyczącym obsługi transportu – głównie sprzedaży biletów. Natomiast zakłada się w przyszłości możliwość jego integracji z innymi usługami miejskimi.

Uruchomienie systemu planowane jest na sierpień 2021 r.

Zamówienie jest współfinansowane w ramach projektu unijnego „Niskoemisyjna sieć komunikacji zbiorowej dla północnej części LOF wraz z budową systemu biletu elektronicznego komunikacji aglomeracyjnej”, realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020.