Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Więcej kasy dla PKP Intercity na realizację przewozów

inforail
29.10.2019 11:45

Wydatki z budżetupaństwa na dofinansowanie kolejowych przewozów międzywojewódzkich imiędzynarodowych ma wzrosnąć w roku 2029 do niemal 3 mld zł z 703 mln złzaplanowanych na rok 2019 – wynika z projektu nowelizacji rozporządzeniaresortu infrastruktury.

Chodzi o nowelizację rozporządzenia w sprawie planuzrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego w zakresie siecikomunikacyjnej w międzywojewódzkich i międzynarodowych przewozach pasażerskichw transporcie kolejowym, która została opublikowana na stronie internetowejRządowego Centrum Legislacji (RCL).

W projekcie zmiany rozporządzenia napisano, że wydatki nadofinansowanie przewozów kolejowych w przyszłym roku sięgną 840 mln zł w roku2021 będzie to 906 mln, a rok później ma to być już ponad 1 mld zł. W sumie wlatach 2019 – 2029 na ten cel ma zostać wydane 19,6 mld zł.

W projekcie zmiany rozporządzenia napisano, że przewozymiędzywojewódzkie realizowane są przez spółkę PKP Intercity na podstawie napodstawie umowy ramowej zawartej w lutym 2011 roku na okres 10-letni.

Z projektu zmiany rozporządzenia wynika też, że ma onozostać uchwalone w pierwszym kwartale 2020 roku. Umożliwi to zawarcie napodstawie zaktualizowanego planu transportowego nowej wieloletniej umowyramowej z dotychczasowym operatorem, to jest spółką PKP Intercity do końcaczerwca 2020 roku.

Jak napisano w projekcie zakres oferty przewozowej wkolejowym transporcie pasażerskim zależy w znacznej mierze od harmonogramurealizacji inwestycji infrastrukturalnych prowadzonych i planowanych napodstawie dokumentów wskazanych wyżej, a także od inwestycji w zakresie taborupasażerskiego, koniecznych m.in. ze względu na obsługę CPK.

Według projektu rozporządzenia szacowana liczba pasażerów wprzewozach międzywojewódzkich i międzynarodowych ma wzrosnąć z 39,3 mln w roku2019 do 84,1 mln pasażerów w tzw. scenariuszu podstawowym lub do 95,4 mln wscenariuszu pożądanym w roku 2029.

W scenariuszu podstawowym przyjęto, że oferta przewozowa wzakresie przewozów międzywojewódzkich zostanie ustalona poprzez uzupełnieniesiatki połączeń o te najważniejsze brakujące.

W scenariuszu pożądanym przyjęto, że oferta przewozowapowinna być rozszerzona ponad scenariusz podstawowy w sposób zapewniającyobsługę jak największej liczby ludności. Nowe, dodatkowe, trasy zostały dobranetak, aby obsługiwana była większość powiatów, które posiadają sieć kolejowąprzebiegającą przez obszary o odpowiednim potencjale demograficznym, przez corozumie się dodatkową obsługę możliwie dużej liczby miast średnich, równieżprzez połączenia dedykowane tym miastom, zasadniczo na poziomie minimum czterechpar połączeń codziennych.