Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Z Poznania do Obornik Wlkp szybciej i ciszej. Było wielkie szlifowanie

inforail
18.10.2019 08:45

Pociągi jeżdżą zPoznania do Obornik Wielkopolskich szybciej i ciszej. W październiku na ponad20 km odcinku specjalna maszyna wyszlifowała tory.

Efektem jest wyższy komfort podróży na modernizowanej trasiePoznań – Piła. Wszystkie prace, w ramach inwestycji za 500 mln zł z RPOwojewództwa wielkopolskiego, planowane są do końca roku.

Jak podały PKP PLK nowe tory między Poznaniem a ObornikamiWielkopolskimi to większe bezpieczeństwo i ograniczenie oddziaływaniaprzejeżdżających pociągów na otoczenie. Poziom hałasu zmniejsza też szlifowanieszyn. Prace takie przeprowadzono z wykorzystaniem specjalnego pociągu Speno. Toważąca ok. 270 ton i długa na ok. 80 m maszyna, która bada powierzchnię szyn, anastępnie ściera ją specjalnymi kamieniami ściernymi, by przywrócić szyniekształt i usunąć ewentualne wady spowodowane przejazdem pociągów. Nacisk i kątpracy określany jest z dokładnością do dziesiętnych części milimetra. Maszynamoże działać bez istotnego ograniczania ruchu pociągów. Prace na linii Poznań –Piła, były wykonywane w nocy, gdy jest mniejsza liczba składów. Tory na ponad20 km odcinku Poznań – Oborniki Wielkopolskie były szlifowane na początkupaździernika.

Nowe perony i tory

Podróżni zyskali wyższy komfort na 23 zmodernizowanychperonach, m.in. w Złotnikach, Budzyniu, Dziembówku. W Pile przebudowany peron,dzięki odnowionym zabytkowym konstrukcjom wiat i mozaice z kostki kamiennej,zachował historyczny charakter. Wyższe platformy z antypoślizgową nawierzchniąułatwiają wsiadanie do pociągu. Są wiaty, ławki i jasne oświetlenie. Łatwydostęp do kolei wszystkim podróżnym zapewniają pochylnie. W Pile, z myślą oosobach z ograniczoną mobilnością, do końca roku będzie winda.

Sukcesywnie powstają nowe przystanki Poznań Podolany,Złotniki Osiedle Grzybowe, Złotkowo i Bogdanowo. Podróżni skorzystają z nichjuż w tym roku.

Na całej, ponad 130 km, trasie z Poznania do Piły pociągijeżdżą już po nowych, bezstykowych torach. Wykorzystywane są nowe rozjazdy inowoczesny system sterowania ruchem kolejowym. Wyższy poziom bezpieczeństwapasażerom i kierowcom zapewniają 63 zmodernizowane przejazdy kolejowo-drogowe.Nowa nawierzchnia, oznakowanie oraz urządzenia przejazdowe są m.in. w Poznaniu,Garbatce i Rogoźnie. Wszystkie przebudowane skrzyżowania mają specjalne matytłumiące, które ograniczają hałas.

Prace postępują przy budowie nowego Lokalnego CentrumSterowania w Poznaniu, z którego dyżurni będą nadzorować ruch na całej linii.

Mieszkańcy Chodzieży wkrótce skorzystają z odnowionegoprzejścia podziemnego na stacji oraz sprawniej przejadą pod poszerzanymiwiaduktami kolejowymi z nowymi chodnikami.

Z Poznania do Piłykrócej

Zrealizowane dotąd prace umożliwiły już skrócenie czasupodróży koleją ze stolicy Wielkopolski na północ regionu o ok. 15 min dlapociągów pośpiesznych i ok. 7 min w przypadku składów regionalnych. Pozakończeniu inwestycji oraz uzyskaniu wszystkich pozwoleń przejazd zajmie ok.80 min, czyli nawet o 40 min mniej niż przed rozpoczęciem modernizacji.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują prace w ramachprojektu „Modernizacja linii kolejowej nr 354 Poznań Główny POD – Chodzież –Piła Główna w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata2014-2020”. Prace za ok. 500 mln zł są dofinansowane z Regionalnego ProgramuOperacyjnego województwa wielkopolskiego. Inwestycja jest planowana do końcaroku.

Kontynuacją prac na linii będzie planowana budowa drugiegotoru, dodatkowego przęsła kolejowego nad Wartą oraz nowoczesnego peronu wObornikach Wlkp. Miasto. Do końca roku gotowe będzie studium wykonalnościprzyszłej inwestycji. Prace, które zwiększą przepustowość i poprawią komfortpodróży, planowane są po 2020 r.