Nowy dworzec w Oświęcimiu zostanie otwarty wiosną przyszłego roku
Wiosna przyszłegoroku to planowany termin otwarcia nowego dworca kolejowego PKP w Oświęcimiu –dowiedziała się w środę PAP od Bartłomieja Sarny z wydziału prasowego BiuroKomunikacji i Promocji Polskich Kolei Państwowych. Koszt inwestycji to ok. 16,5mln zł.
„Plany budowy pierwotnie zakładały zakończenie inwestycjijesienią br. W trakcie prac wystąpiła kolizja projektów budowy dworca iprzebudowy peronu 1, prowadzonych przez PKP, z planowaną inwestycją PKP PLK,czyli przebudową pozostałych peronów. Żeby (…) zachować spójność funkcjonalną iinfrastrukturalną całego obszaru stacji, z korzyścią dla podróżnych, trzebabyło wykonać dodatkowe prace projektowe, które w naturalny sposób wydłużyłyczas trwania prac budowlanych” – wyjaśnił Sarna.
Jak powiedział, „obecnie planowany termin udostępnieniapodróżnym dworca w Oświęcimiu to wiosna przyszłego roku”.
Bartłomiej Sarna poinformował, że aktualnie trwają już praceprzy elewacji budynku, na którą została przeniesiona oryginalna mozaika,autorstwa Kazimierza Gąsiorowskiego z początku lat. 60. XX w. Zdobiła wnętrzerozebranego dworca. Ma 24 m długości i powierzchnię 100 m kw. „W najbliższymczasie będzie poddawana zabiegom renowacyjnym i konserwacyjnym” – powiedział.
Wykonawca prowadzi już prace wykończeniowe we wewnętrzuobiektu. Trwają roboty przy zadaszeniu dworca oraz budowie wiaty wokół budynku.Zakończono rozbiórkę peronu 1. W jego miejscu powstanie nowy. Przebudowywanejest otoczenie stacji.
Koszt inwestycji – finansowanej z budżetu państwa i przezkolej – to 16,5 mln zł.
Nowy dworzec powstaje w formule Innowacyjnego DworcaSystemowego. Będzie się składał z dwóch niezależnych kubatur, połączonychwspólnym dachem.
W części zachodniej znajdą się przede wszystkim przeszklonapoczekalnia, kasy biletowe, toalety, pomieszczenie dla opiekuna z dzieckiem iposterunek Straży Ochrony Kolei. Zaplanowano tam także poczekalnię dla dzieci zkącikiem zabaw. W części wschodniej znajdą się cztery lokale usługowo-handlowe.Na zewnątrz, pod wiatą, pojawią się miejsca oczekiwania na pociąg i parkingrowerowy. Na dworcu staną też: biletomat, bankomat, maszyny vendingowe, szafkina bagaż i paczkomat.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Dworzec zostanie wyposażony w gruntową pompę ciepła,wentylację mechaniczną z odzyskiem ciepła oraz instalację wody szarej zasilanejprzez wodę deszczową, wykorzystywanej do spłukiwania toalet i podlewaniazieleni.
Oświęcimski dworzec będzie dostosowany do potrzeb osób oograniczonej możliwości poruszania się. Dla niewidomych zaprojektowano systemoznaczeń dotykowych i pasów prowadzących.
Przed dworcem powstanie m.in. plac z przystankiemautobusowym oraz parking dla kilkudziesięciu samochodów.
PKP pod koniec lata ub.r. zawarła umowę na wybudowaniedworca z wyłonionym w przetargu konsorcjum, którego liderem jestprzedsiębiorstwo budowlane Mazur z Jankowic w Śląskiem.
Budynek, który został rozebrany, powstał w latach 60. XX w.W ostatnich latach w większości był nieużytkowany i częściowo zdewastowany. PKPpierwotnie zamierzały go wyremontować, ale w końcu uznały, że jest tonieopłacalne.
„