Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nowy dworzec w Oświęcimiu zostanie otwarty wiosną przyszłego roku

infotrans
17.10.2019 14:15

Wiosna przyszłegoroku to planowany termin otwarcia nowego dworca kolejowego PKP w Oświęcimiu –dowiedziała się w środę PAP od Bartłomieja Sarny z wydziału prasowego BiuroKomunikacji i Promocji Polskich Kolei Państwowych. Koszt inwestycji to ok. 16,5mln zł.

„Plany budowy pierwotnie zakładały zakończenie inwestycjijesienią br. W trakcie prac wystąpiła kolizja projektów budowy dworca iprzebudowy peronu 1, prowadzonych przez PKP, z planowaną inwestycją PKP PLK,czyli przebudową pozostałych peronów. Żeby (…) zachować spójność funkcjonalną iinfrastrukturalną całego obszaru stacji, z korzyścią dla podróżnych, trzebabyło wykonać dodatkowe prace projektowe, które w naturalny sposób wydłużyłyczas trwania prac budowlanych” – wyjaśnił Sarna.

Jak powiedział, „obecnie planowany termin udostępnieniapodróżnym dworca w Oświęcimiu to wiosna przyszłego roku”.

Bartłomiej Sarna poinformował, że aktualnie trwają już praceprzy elewacji budynku, na którą została przeniesiona oryginalna mozaika,autorstwa Kazimierza Gąsiorowskiego z początku lat. 60. XX w. Zdobiła wnętrzerozebranego dworca. Ma 24 m długości i powierzchnię 100 m kw. „W najbliższymczasie będzie poddawana zabiegom renowacyjnym i konserwacyjnym” – powiedział.

Wykonawca prowadzi już prace wykończeniowe we wewnętrzuobiektu. Trwają roboty przy zadaszeniu dworca oraz budowie wiaty wokół budynku.Zakończono rozbiórkę peronu 1. W jego miejscu powstanie nowy. Przebudowywanejest otoczenie stacji.

Koszt inwestycji – finansowanej z budżetu państwa i przezkolej – to 16,5 mln zł.

Nowy dworzec powstaje w formule Innowacyjnego DworcaSystemowego. Będzie się składał z dwóch niezależnych kubatur, połączonychwspólnym dachem.

W części zachodniej znajdą się przede wszystkim przeszklonapoczekalnia, kasy biletowe, toalety, pomieszczenie dla opiekuna z dzieckiem iposterunek Straży Ochrony Kolei. Zaplanowano tam także poczekalnię dla dzieci zkącikiem zabaw. W części wschodniej znajdą się cztery lokale usługowo-handlowe.Na zewnątrz, pod wiatą, pojawią się miejsca oczekiwania na pociąg i parkingrowerowy. Na dworcu staną też: biletomat, bankomat, maszyny vendingowe, szafkina bagaż i paczkomat.

Dworzec zostanie wyposażony w gruntową pompę ciepła,wentylację mechaniczną z odzyskiem ciepła oraz instalację wody szarej zasilanejprzez wodę deszczową, wykorzystywanej do spłukiwania toalet i podlewaniazieleni.

Oświęcimski dworzec będzie dostosowany do potrzeb osób oograniczonej możliwości poruszania się. Dla niewidomych zaprojektowano systemoznaczeń dotykowych i pasów prowadzących.

Przed dworcem powstanie m.in. plac z przystankiemautobusowym oraz parking dla kilkudziesięciu samochodów.

PKP pod koniec lata ub.r. zawarła umowę na wybudowaniedworca z wyłonionym w przetargu konsorcjum, którego liderem jestprzedsiębiorstwo budowlane Mazur z Jankowic w Śląskiem.

Budynek, który został rozebrany, powstał w latach 60. XX w.W ostatnich latach w większości był nieużytkowany i częściowo zdewastowany. PKPpierwotnie zamierzały go wyremontować, ale w końcu uznały, że jest tonieopłacalne.