Jak to jest z trakcją parową w Polsce? Raport UTK
10 działającychparowozów normalnotorowych przejechało w ubiegłym roku ponad 72 tys. kmprowadząc ponad 1,5 tys. pociągów – m.in. takie dane można znaleźć w raporcie otrakcji parowej w Polsce opublikowanym przez Urząd Transportu Kolejowego.
W 2018 r. pociągi prowadzone lokomotywami parowymi oferowało6 przewoźników. Rekordzistą były Koleje Wielkopolskie, które w zeszłym rokuuruchomiły ponad tysiąc pociągów pasażerskich.
W ujętych w raporcie latach 2016-1018 rekordowe pod względemprzewozów były miesiące letnie. Od czerwca do sierpnia jeździło blisko 500pociągów miesięcznie. Na koniec 2018 r. zatrudnionych było 20 maszynistów zuprawnieniami na parowóz. Dwóch z nich jest również instruktorami, a jeden -egzaminatora.
W momencie pojawianiasię trakcji spalinowej i elektrycznej parowozy zaczęto uznawać za przestarzałe,za relikty przeszłości – stwierdza dr inż. Ignacy Góra, Prezes UrzęduTransportu Kolejowego. Dziś myślimy onich inaczej. Funkcjonujące parowozy to wyjątkowe zabytki świadczące o bogatejhistorii. Sprawna lokomotywa parowa to niebywała atrakcja, szczególnie dlaosób, które nie pamiętają podróży pociągami „pod parą” – tłumaczy Góra.
Celem publikacji jest wskazanie aktualnego stanu przewozów zwykorzystaniem parowych pojazdów trakcyjnych, zapoznanie z ich funkcjonowaniem,potrzebami oraz barierami w użytkowaniu. Jednocześnie analiza przedstawiaistniejących przewoźników i trasy przewozów trakcją parową. W opracowaniupodkreślone jest znaczenie dziedzictwa kulturowego obiektów, infrastruktury ipojazdów znajdujących się pod opieką przewoźników, skansenów oraz organizacjizajmujących się ochroną przed zapomnieniem.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Opracowanie przygotowane przez UTK wskazuje, że problemami zjakimi trzeba zmierzyć się przy uruchamianiu trakcji parowej są nie tylkokłopoty z utrzymaniem taboru. Bardzo ważni są ludzie, drużyny trakcyjne, któresą w stanie obsłużyć lokomotywy parowe. Na razie liczba maszynistów jestwystarczająca, jednak niepokojące może być to, że w Polsce jest tylko jedenegzaminator posiadający uprawnienia na trakcję parową.