200 km/h przez Kujawy!
PKP Polskie LinieKolejowe S.A. zmodernizują na Kujawach ponad 110 km Węglówki, linii ze Śląskado portów bałtyckich. Poprawi się komfort dostępu i obsługi pasażerskiej.
Sprawniejszy będzie przewóz towarów z południa donadbałtyckich portów. Planowane jest oddzielenie ruchu pasażerskiego itowarowego. Podpisana została umowa za ponad 21 mln zł na przygotowaniedokumentacji projektowej.
PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały z konsorcjum firm BBFSp. z o.o. (lider), IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo Sp. z o.o. orazIDOM Consulting, Engineering, Architecture, S.A.U. umowę na opracowaniedokumentacji projektowej dla realizacji zadania „Prace w ciągu C-E 65 naodcinku Zduńska Wola – Inowrocław – Tczew: LCS Inowrocław” wraz z pełnieniemnadzoru autorskiego. Wartość umowy 21,3 mln zł netto. Dokumentacja ma byćgotowa przed końcem 2021 r. Realizacja przewidziana jest na lata 2022 – 2026.
Podróż koleją nawet200 km/h
W ramach umowy wykonawca przygotuje koncepcję przebudowystacji Jaksice i Złotniki Kujawskie dla prędkości pociągów pasażerskich do 200km/h. Powstanie też koncepcja separacji ruchu pasażerskiego i towarowego naodcinku Inowrocław – Nowa Wieś Wielka oraz budowy dwóch dodatkowych torów naodcinku Jaksice – Złotniki Kujawskie. Trzecia koncepcja będzie dotyczyćprzebudowy węzła Inowrocław w celu separacji ruchu pasażerskiego i towarowegooraz umożliwienia przejazdu pociągów pasażerskich na trasie Toruń – Inowrocław– Bydgoszcz bez konieczności zmiany kierunku jazdy.
Dzięki inwestycji znacznie poprawi się dostęp mieszkańcówregionu do kolei. Modernizacja obejmie 112 km Węglówki, linii kolejowej nr 131,między Dąbiem nad Nerem a Złotnikami Kujawskimi oraz 20 km przylegających linii.Po zakończeniu inwestycji pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 140 km/h,a na odcinku od Jaksic do Złotnik Kujawskich nawet 200 km/h. PLK przebudują 12stacji: Dąbie nad Nerem, Ponętów, Lipie Góry, Babiak, Zaryń, Piotrków Kujawski,Chełmce, Karczyn, Inowrocław Rąbinek, Inowrocław, Jaksice, Złotniki Kujawskie.Perony zostaną wyposażone w nowe wiaty, ławki, funkcjonalne i energooszczędneoświetlenie oraz czytelne oznakowanie. Dostęp do pociągów będzie przygotowanydo potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.
Przewóz ładunków stanie się szybszy i sprawniejszy. Pociągitowarowe będą mogły przyśpieszyć do 120 km/h. Usprawni to przewóz ładunków nietylko w regionie, ale także z południowych okręgów przemysłowych do portów nadBałtykiem. To istotne, ponieważ odcinek linii nr 131 jest częścią magistralikolejowej C-E 65, należącej do VI Europejskiego Korytarza Transportowego,łączącego państwa nadbałtyckie z krajami położonymi nad Morzem Adriatyckim i naBałkanach.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Przebudowa obiektów inżynieryjnych umożliwi przystosowanielinii do przejazdu cięższych składów towarowych, o nacisku do 221 kN na oś.
Na odcinku Inowrocław – Złotniki Kujawskie przewidzianobudowę 4 skrzyżowań dwupoziomowych. Takie rozwiązania, podobnie jakmodernizacja przejazdów, zwiększą poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym idrogowym.
Najpierw dokumentacja, a później prace, na modernizowanejlinii będą dotyczyć aż 114 obiektów, w tym 15 wiaduktów 17 mostów i 3 przejśćpod torami. Sprawny ruch pociągów zapewni nowy system sterowania ruchemkolejowym. Zaplanowano nowe Lokalne Centrum Sterowania Inowrocław, wyposażone wnowoczesne systemy i sprzęt komputerowy.
„