PKP PLK o perspektywach rozwoju Wrocławskiego Węzła Kolejowego. W tle 4 mln zł
Ponad 4 mln zł naokreślenie możliwości efektywnego rozwoju kolei we Wrocławiu przeznaczyły PKPPolskie Linie Kolejowe.
Spółka podpisała umowy na studia wykonalności dla:Wrocławskiego Węzła Kolejowego oraz linii kolejowej na odcinku Święta Katarzyna– Wrocław Muchobór i Wrocław Świebodzki. Materiały umożliwią sprawny iefektywny rozwój sieci kolejowej na terenie wrocławskiej aglomeracji.
Blisko 1,5 mln zł przeznaczyły PKP Polskie Linie Kolejowe naopracowanie wstępnego studium wykonalności dla Wrocławskiego Węzła Kolejowego.Dokument pozwoli na rozpoznanie potrzeb w zakresie inwestycji na terenieaglomeracji wrocławskiej. Przewidziano uzyskanie danych o rozwiązaniachtechnicznych, gwarantujących odpowiednią przepustowość (liczbę kursującychpociągów) na liniach kolejowych oraz jak najlepszą dostępność do transportukolejowego. Studium ma być „narzędziem” do planowania inwestycji po 2020 r.
W ramach studium będzie rozpatrywana m.in.: odbudowa stacjiWrocław Świebodzki, z ewentualną możliwością jej przebudowy jako stacjiprzelotowej; budowa połączenia kolejowego do lotniska we Wrocławiu;przeprowadzenie trasy linii kolei dużych prędkości przez wrocławski węzełkolejowy, przebudowa wrocławskiej linii średnicowej, budowa bezkolizyjnychukładów na linii średnicowej, celem oddzielenia ruchu regionalnego idalekobieżnego; możliwość wykorzystania linii towarowych dla ruchupasażerskiego. Wykonawcą studium jest firma BBF Sp. z o.o. z Poznania. Wartośćumowy wynosi 1 490 tys. zł. Termin realizacji 34 m-ce od podpisania umowy.
Studium wykonalności dla linii kolejowej C-E 59 na odcinkuŚwięta Katarzyna – Wrocław Muchobór i Wrocław Świebodzki za ponad 2,5 mln zł mana celu ustalenie niezbędnego zakres robót dla dostosowania linii do wymogóweuropejskiej sieci kolejowej TEN-T. Dokument umożliwi pozyskanie środkówunijnych na rozwój trasy kolejowej w perspektywie 2021-27. Opracowanie obejmujelinie kolejowe należące do europejskiego korytarza transportowego na odcinkuŚwięta Katarzyna – Wrocław Brochów – Wrocław Stadion – Wrocław Muchobór –Wrocław Kuźniki, oraz linie w obrębie Wrocławia. Wykonawcą jest konsorcjum,którego z liderem firmą WYG International Sp. z o.o. z Warszawy. Terminrealizacji wynosi 16 miesięcy.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W ramach prac studialnych przewidziano konsultacje zsamorządami i przewoźnikami w celu ustalenia wstępnych wariantów i prognozrozwoju kolejowego ruchu pasażerskiego. Oba zadania będą finansowane ze środkówwłasnych spółki PKP Polskie Linie Kolejowe.
Wolę współpracy w zakresie działań dotyczących WrocławskiegoWęzła Kolejowego, w tym pozyskaniaopracowania studyjnego, które określi kierunek rozwoju transportu kolejowego naterenie aglomeracji wrocławskiej wyraził list intencyjny podpisany w czerwcu br.przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., PKP S.A., Samorząd WojewództwaDolnośląskiego i Prezydenta Wrocławia. Sygnatariusze listu będą ze sobąwspółpracować na etapie opracowywania wstępnego studium wykonalności dlaWrocławskiego Węzła Kolejowego.
„