Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kampania 2019: PSL zapowiada reaktywację lokalnych linii kolejowych

inforail
30.09.2019 14:00

Prezes PSL WładysławKosiniak-Kamysz zapowiedział reaktywację zlikwidowanych przed laty połączeńkolejowych do małych miejscowości. Jako przykład podał przywrócenie kursowaniapociągów na „szczucince” – trasie z Tarnowa do Szczucina w Małopolsce i dalejdo Buska Zdroju w Świętokrzyskiem.

W niedzielę „szczucinką” z Tarnowa do Żabna wyruszył pociągretro złożony z parowozu i wagonów z pierwszej połowy XX-wieku, zorganizowany wramach w projekty Małopolskie Szlaki Turystyki Kolejowej. Przejazd cieszył sięwielkim zainteresowaniem tarnowian – wszystkie bilety zostały szybkorozsprzedane.

„My uważamy że najpierw trzeba zmodernizować dworce kolejowew małych miejscowościach, trzeba puścić pociągi wszędzie tam, gdzie jest tomożliwe, bo to jest też ekologiczny transport” – powiedział Kosiniak-Kamyszpodczas niedzielnego briefingu na dworcu PKP w Tarnowie.

Prezes PSL, który jest „jedynką” komitetu PSL wokręgu nr 15 obejmującym Tarnów i powiaty: bocheński, brzeski, dąbrowski,proszowicki, tarnowski, wielicki, zaznaczył, że PSL wciąż przypomina hasło”tiry na tory”, które za rządów koalicji PO-PSL nie zostało w pełnizrealizowane. „Wciąż jest bardzo dużo transportu kołowego, bardzo dużo tirów napolskich drogach a brak wykorzystania połączeń kolejowych” – ocenił.

Prezes ludowców wskazał, że takie lokalne połączeniakolejowe jak „szczucinka”, które były masowo likwidowane na przełomie XX/XXI w.wymagają wsparcia, modernizacji, przebudowy dworców.

„Wymagane jest wiele inwestycji na trasie od Tarnowa doSzczucina, ale to jest możliwe – trzeba też rozszerzyć tę trasę do BuskaZdroju, wtedy to będzie połączenie turystyczne” – zapowiedział.

„Będziemy współpracować ze wszystkimi, którzy chcąmodernizacji tej trasy, chcą przywrócenia +szczucinki+, chcą dać szansę nietylko na transport wycieczkowy, weekendowy, świąteczny, który daje wiele wrażeńpozytywnych, ale też codzienny transport do miejsca pracy i nauki” -zadeklarował Kosiniak-Kamysz.

Jak przypomniał, linia kolejowa Tarnów -Szczucin i dalejBusko-Zdrój byłaby kolejnym połączeniem dwóch województw: małopolskiego iświętokrzyskiego, po budowanym właśnie moście drogowym na Wiśle między Borusowąi Nowym Korczynem.

„Udało się nam przeforsować most w Nowym Korczynie,zaczęliśmy tę budowę, dzisiaj nasi następcy ją kontynuują i bardzo dobrze.Trzeba postawić kolejny krok w połączeniu województwa małopolskiego z województwemświętokrzyskim – linia kolejowa do Buska Zdroju będzie tego najlepszymprzykładem” – ocenił prezes PSL.

50-kilometrowa linia kolejowa nr 115 Tarnów – Szczucin,nazywana „szczucinką” została oddana do użytku w 1906 roku. W przeszłościcieszyła się dużą popularnością – przewoziła m.in. pracowników do okolicznychfabryk. Planowano nawet jej elektryfikację i wydłużenie ze Szczucina doBuska-Zdroju w woj. świętokrzyskim. Po 1989 r. linia straciła na znaczeniu -przewozy pasażerskie zawieszono na niej w 2000 r., a towarowe w 2006 r.

Po tej dacie Stowarzyszenie Miłośników Kolei zorganizowałodwukrotnie przejazdy specjalne po trasie „szczucinki”. W czerwcu 2006r. po raz ostatni udało się przejechać całą trasę z Tarnowa do Szczucina; wstyczniu 2012 r. w ramach Finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy odbyłasię podróż autobusem szynowym z Tarnowa do Żabna. Z powodu złego stanuinfrastruktury kolejowej przejazd dalszego odcinka do Szczucina nie był jużmożliwy.

Marcin Mikos, kandydat PSL w okręgu nr 15 ocenił, żemieszkańcy ziemi tarnowskiej wciąż mają ogromny sentyment do tego pociągu, dotej linii kolejowej. „Nie o sentymenty tutaj jednak chodzi – ta linia jestpotrzebna dla rozwoju gospodarczego Tarnowa, dąbrowszczyzny, jest potrzebna dlawzmocnienia transportu, poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, zwłaszcza nanewralgicznym odcinku Tarnów – Szczucin, a także dla rozwoju turystycznego tychobszarów” – zaznaczył