Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

POLSUW ułatwi przejazd pociągów przez wschodnie granice

inforail
20.09.2019 09:31

Innowacyjny,nowoczesny i bazujący na polskiej myśli technicznej – taki jest nowy system,którego wdrożenie pozwoli usprawnić ruch pociągów przez wschodnią granicęPolski.

Dzięki zastosowaniu rozwiązań technicznych systemu POLSUWmożliwe będzie wyeliminowanie wielogodzinnych postojów na stacjach granicznych,które wynikają z konieczności wymiany kół w wagonach.  PKP S.A. podpisały umowę na zakup POLSUW.

Podpisana umowa obejmuje zakup patentu oraz pełnejdokumentacji wraz z majątkowymi  prawamiautorskimi do systemu. POLSUW POZNAŃ, bo tak brzmi jego pełna robocza nazwa, tozestaw kołowy ze zmiennym rozstawem kół. Jest to unowocześniona wersja systemuSUW2000 opracowanego przez Ryszarda Marię Suwalskiego w latach 1992-1998.Głównym celem rozwiązania jest szybka zmiana rozstawu wózków w pojeździeszynowym w miejscu zmiany rozstawu szyn, czyli zwykle na granicy państw.Pozwala to w znacznym stopniu na skróceniu czasu przejazdu składów towarowych ipasażerskich, na przykład pomiędzy systemami normalnotorowymi iszerokotorowymi, ale też innymi spotykanymi na świecie.

Zakup technologiiPOLSUW to dla nas wielki sukces. Po jego wdrożeniu w składach towarowych ipasażerskich wzrośnie konkurencyjność spółek Grupy PKP w rejonieeuroazjatyckiego obszaru kolejowego. Drugim ważnym aspektem jest możliwość jegozastosowania wewnątrz kraju na styku linii normalnotorowych oraz szerokotorowych,używanych przez LHS. Dzięki zakupowi stajemy się również jego wyłącznymwłaścicielem, co umożliwia nam ewentualną odsprzedaż licencji na jegowykorzystanie innym zainteresowanym podmiotom – mówi Mirosław Antonowicz,członek zarządu PKP S.A.

POLSUW POZNAŃ powstał w wyniku współpracy specjalistów z PKPS.A., Politechniki Warszawskiej, Politechniki Poznańskiej oraz InstytutuKolejnictwa w Warszawie. Bazą dla stworzenia nowego systemu było rozwiązanieSUW2000, zaprojektowane przez dr. hab. Ryszarda Marię Suwalskiego przywspółpracy z Dariuszem Michalakiem. W systemie POLSUW POZNAŃ zastosowano nowerozwiązania technologiczne, w wyniku których znacząco zostaną ograniczonekoszty życia produktu. Efekt ten będzie uzyskany poprzez zmniejszeniu kosztówprodukcji, a także eksploatacji.

Zakup systemu POLSUW stanowi początek pracbadawczo-rozwojowych, których celem jest uzyskanie dopuszczenia do stosowania weuroazjatyckim obszarze kolejowym. Na świecie zestawy kołowe ze zmiennymrozstawem kół zyskują na popularności. Badania nad opracowaniem tego rodzajusystemów przeznaczonych dla składów towarowych trwają między innymi w KoreiPołudniowej czy Hiszpanii. Może on też z powodzeniem znaleźć zastosowanie wskładach pasażerskich.