Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MZDiK Radom: Klimatyzacja powinna działać

infotrans
02.09.2019 10:03

Klimatyzacja znajdujesię już w zdecydowanej większości radomskich autobusów komunikacji miejskiej, choćjeszcze nie we wszystkich. MZDiK informuje o tym, ponieważ podczas niedawnejfali upałów pasażerowie często skarżyli się, iż w niektórych pojazdach kierowcynie włączali chłodzenia.

Niestety, nie mogli tego zrobić, gdyż nie ma tamklimatyzacji – odpowiada MZDiK Radom.

W dzisiejszych czasach klimatyzacja to standard, dlatego odkilkunastu lat wymagamy, by wszystkie nowe autobusy miejskie były w niąwyposażone. Takie wymogi postawiliśmy między innymi w dwóch ostatnichprzetargach, wskutek czego firmy Michalczewski, DLA i Irex-4 wprowadziły doruchu w sumie ponad 50 nowoczesnych pojazdów. Ich tabor składa się wyłącznie zautobusów klimatyzowanych. W MPK Radom dwie trzecie pojazdów ma klimatyzację, areszta nie jest w nią wyposażona, ponieważ są to najstarsze autobusy,wyprodukowane jeszcze w latach od 1997 do 2007. Łącznie jest około 40 takichwozów (na niemal 180, którymi łącznie dysponują wszyscy nasi operatorzyprzewozów).

Autobusy MPK bez klimatyzacji: 815, 816, 819, 831, od 844 do860, od 922 do 927 i od 1015 do 1031.

Reszta pojazdów MPK oraz wszystkie autobusy firmMichalczewski, DLA i Irex-4 mają klimatyzację.

Najstarsze autobusy są sukcesywnie wymieniane, ale jest toproces wieloletni, bo MPK nie mogłoby w jednym czasie skasować nagle około 40pojazdów i kupić tyle samo nowych. Przypominamy, że już za kilka miesięcy będąjeździć po Radomiu autobusy elektryczne, które oczywiście też będąklimatyzowane. Zastąpią one 10 najstarszych pojazdów.

MZDiK Informuje, że jako organizator komunikacji w Radomiusprawdza, czy klimatyzacja w autobusach, które są w nią wyposażone, jestsprawna (szczególnie przy takich upałach jak ostatnio). Nie jest jednakmożliwe, by nasi pracownicy byli w każdym autobusie i w każdym wykonywanymprzezeń kursie. Podczas wyrywkowych kontroli nie stwierdzono jednak ostatnio,aby gdzieś klimatyzacja była wyłączona w czasie bardzo wysokich temperatur.Skargi, jakie w tej sprawie w tym tygodniu napływały, dotyczyły natomiastwyłącznie autobusów pozbawionych tego udogodnienia.

Jak zatem odróżnić autobus klimatyzowany odnieklimatyzowanego? Ten pierwszy powinien mieć na dachu urządzenia widoczne naponiższym zdjęciu (nie należy ich mylić z dużo większymi butlami na gaz!), zaśwewnątrz specjalne kratki. Gdy autobus posiada klimatyzację, to podczas upałówpowinna ona być włączona. Niestety, pasażerowie dość często zgłaszają tesytuacje przez Facebooka bądź mailem, pisząc o tym nawet po kilku godzinach odzdarzenia. Tymczasem wystarczy – będąc w pojeździe – podejść do kierowcy i poprostu poprosić go o włączenie klimatyzacji. Jeśli faktycznie jest takapotrzeba, to prowadzący pojazd ją uruchomi (lub poinformuje, że akurat w tymmodelu nie ma takiej funkcji). Gdyby jednak z jakichś powodów odmówił, to trzebawtedy dzwonić do dyspozytora danej firmy przewozowej, który ma bezpośredniąłączność ze swoimi kierowcami. Cała sytuacja zostanie wyjaśniona „odręki”. My takiej łączności nie posiadamy – a już zwłaszcza nie przezFacebooka, jak oczekiwali tego niektórzy piszący do nas pasażerowie. Numerytelefonów do dyspozytorów są na naklejkach w autobusach i na naszej stronie(kliknij, aby otworzyć w nowym oknie).

Przy okazji warto jednak pamiętać, iż różne osoby różnieodczuwają temperatury. Dla jednych 25 stopni to już upał, a inni twierdzą, żeto jeszcze nie jest na tyle dużo, by uruchamiać klimatyzację. Czasami zdarzająsię takie sytuacje, że pasażerowie w jednym autobusie są podzieleni, bo jednymjest za zimno, a innym za ciepło. Ostateczną decyzję musi zatem w takichsytuacjach podejmować kierowca, ale pewne jest, iż nie zadowoli ona wszystkich.Warto pamiętać, że prowadzący pojazd pracuje przez kilka godzin, więc dlaswojego komfortu i bezpieczeństwa przewożonych pasażerów raczej z własnej zwoli nie będzie siedział w nagrzanym autobusie. Klimatyzacja jest udogodnieniemrównież dla niego.