Wąskotorówki w 2018 roku, najwięcej pasażerów przewiozła BKL
Najwięcej pasażerówprzewiozła Bieszczadzka Kolejka Leśna, a najdłuższą siecią dysponuje PrzeworskaKolej Wąskotorowa – takie dane można znaleźć w opracowaniu UTK „Kolejewąskotorowe w Polsce w 2018 r.”.
W dokumencie są również opisy wszystkich 23 działającychjeszcze kolejek, długości ich linii, opisy używanego taboru czy dane dotycząceliczby przewiezionych pasażerów.
Tradycje kolei wąskotorowej w Polsce sięgają XIX wieku.Przez długi czas koleje te odgrywały ważną rolę uzupełniającą dlarozbudowywanej kolei normalnotorowej. Często powstawały tam, gdzie rozwijał sięprzemysł spożywczy (np. młyny, cukrownie czy gorzelnie) czy tam, gdziepozyskiwano drewno z lasów. Głównymi zaletami takiej infrastruktury sąstosunkowo niskie koszty budowy oraz eksploatacji. Mogły zatem powstawać tam,gdzie budowa kolei normalnotorowej była nieopłacalna.
– Koleje wąskotorowe pozwalają zachować dziedzictwo kolei.Dzięki funkcjonującym kolejkom nie musimy oglądać taboru w skansenach, a każdychętny może odbyć podróż zabytkowym taborem i podziwiać piękny krajobrazzmieniający się za oknem – we wstępie napisał dr inż. Ignacy Góra, PrezesUrzędu Transportu Kolejowego. – Publikacja ma na celu rozpowszechnienie wiedzyna temat kolei wąskotorowych w Polsce, jako ważnego elementu wzmacniającegorolę historii w życiu naszym oraz kolejnych pokoleń. W opracowaniu wskazujemyteż aktualne trendy w przewozach kolejami wąskotorowymi – dodał.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Obecnie koleje wąskotorowe wykorzystywane są jako atrakcjaturystyczna oraz stanowią dziedzictwo kultury narodowej, zapewniające podróżwyjątkowym, zabytkowym taborem w miejscach o szczególnych walorachprzyrodniczych oraz historycznych. Ich znaczenie w krajobrazie turystycznymPolski potwierdzają dane statystyczne.
„