Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Frankfurt nad Odrą: Traxy PKP Cargo wjechały do Niemiec

inforail
30.04.2008 13:14

EU43 na granicy polsko - niemieckiej. Fot. PKP Cargo

W dniu 28 kwietnia br. rozpoczęły kursowanie między Polską i Niemcami rozkładowe pociągi towarowe prowadzone wielosystemowymi lokomotywami PKP CARGO S.A. serii TRAXX-EU43. Wyeliminowano w ten sposób wymianę lokomotyw na granicy obu państw. PKP CARGO S.A. i Railion Deutschland AG na mocy zawartego porozumienia wypracowały zasady wzajemnej, długofalowej współpracy, której celem jest wykorzystanie w eksploatacji wielosystemowych lokomotyw elektrycznych serii TRAXX–EU43. 6 pierwszych egzemplarzy tych lokomotyw Spółka PKP CARGO pozyskała w leasingu w ub. roku. Inwestycja ta dała początek procesowi wprowadzania przez polskiego przewoźnika standardu interoperacyjności w międzynarodowym ruchu pociągów, tj. przekraczania granic bez barier technicznych i organizacyjnych.
Strony ww. porozumienia ustaliły, że w ramach realizacji pierwszego etapu współpracy, tj. od 28 kwietnia br. lokomotywy TRAXX-EU43 będą obsługiwały tygodniowo 44 pociągi w relacjach Poznań –Seddin k. Berlina przez kolejowe przejście graniczne Kunowice –Frankfurt nad Odrą. Łącznie do obsługi pociągów międzynarodowych wyznaczono pięć lokomotyw TRAXX. Jedna lokomotywa będzie stanowić tzw. rezerwę, gwarantującą spełnienie wymagań jakościowych w przypadku wyłączenia planowanej do składu lokomotywy ze względów serwisowych. Dla tej „szóstej”lokomotywy wyznaczone zostały do obsługi pociągi towarowe na odcinku Poznań Franowo –Kostrzyn (tzw. krótkie odcinki obsługi).
Wyeliminowanie wymiany lokomotyw z procesu obsługi transgranicznej przyniesie odczuwalne skrócenie czasu przejazdu pociągów i wpłynie na wzrost konkurencyjności kolei wobec transportu samochodowego. Poprawa jakości tej obsługi powinna wpłynąć także na dalszy wzrost kolejowych przewozów polsko-niemieckich, przed którymi widzę dużą perspektywę – powiedział Wojciech Balczun, Prezes Zarządu PKP CARGO S.A.
Oczekujemy wraz z wprowadzeniem tych lokomotyw znacznej poprawy jakości i punktualności kursowania pociągów –stwierdził Eckart Fricke, członek Zarządu ds. Przewozów Rozproszonych Railion Deutschland AG. Kolejnym etapem będzie wprowadzenie w przyszłym roku transgranicznego przejazdu maszynistów w prowadzonej przez nich lokomotywie. Wspólnie z PKP CARGO zamierzamy dalej optymalizować procesy graniczne.
Początkowo maszyniści polscy i niemieccy będą obsługiwali lokomotywy TRAXX w składach pociągów na odcinkach rodzimych sieci kolejowych, a docelowo –na wspólnie ustalanych odcinkach współużytkowanych. Przewiduje się w najbliższym czasie rozszerzenie współpracy poprzez zwiększanie liczby pociągów obsługiwanych przez lokomotywy TRAXX-EU43, wydłużanie odcinków tej obsługi i wprowadzenie do eksploatacji również wielosystemowych lokomotyw niemieckich w ramach „wspólnego parku lokomotyw”.