Pomorzanie najczęściej jeżdżą koleją

inforail
01.08.2019 08:35

Kolejny rok z rzęduwojewództwo pomorskie jest tym regionem, w którym statystyczny mieszkaniecnajczęściej korzysta z kolejowych przewozów pasażerskich.

Średnio Pomorzanie jeżdżą trzy razy częściej niżstatystyczny Polak. Region jest jedynym, który może się pochwalić wzrostemwykorzystania kolei w 2018 roku.

Z danych UTK wynika, że statystyczny Pomorzanin jechał wubiegłym roku pociągiem 24,8 razy. Tak zwany „wskaźnik wykorzystaniakolei” to średnia liczba przejazdów, jaką w danym roku wykonujemieszkaniec danego województwa. Na tle reszty kraju wynik Pomorza jest bardzowysoki. Drugie miejsce w zestawieniu osiągnęło województwo mazowieckie zewskaźnikiem 18,2. Trzeci jest Dolny Śląsk (9,4) a czwarta Wielkopolska (8,4).Średni wskaźnik dla całej Polski to 7,9.

– Prawie 25 podróży pociągiem w ciągu roku to bardzo wysokiwynik również w skali europejskiej. Pomorzanie podróżują koleją chętniej niżSzwedzi, Francuzi czy Węgrzy, a prawie tak samo często, jak Brytyjczycy –cieszy się Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego. Wszyscyprzewoźnicy kolejowy w województwie pomorskim przewieźli 57,6 mln pasażerów.

Najwięcej pasażerów przewija się na dworcach w Gdańsku (33proc. użytkowników kolei), Gdyni (23 proc.), Sopocie (9 proc.), Wejherowie (6proc.) i w Rumi (6 proc.). Pozostałe stacje to łacznie 25 proc. pasażerów wwojewództwie pomorskim. Z wyliczeń wynika, że udział przewozów regionalnych iaglomeracyjnych to znacząca większość – 93 proc. Natomiast 7 proc. to przewozydalekobieżne.

Modernizacje torów inowy tabor

Samorząd województwa pomorskiego już dawno postawił nakolej. – Konsekwentnie realizujemy wizję Pomorza, jako regionu pro-kolejowego.Te miliony pasażerów, którzy korzystają z pociągów, są najlepszympotwierdzeniem dobrze obranego kursu – mówi Mieczysław Struk. Kolejoweinwestycje prowadzone są dwutorowo. – Kupujemy nowy tabor. To dziewięćkomfortowych elektrycznych składów Impuls. Część z nich już od grudnia 2018 r.wozi pasażerów pomiędzy Słupskiem a Elblągiem – dodaje marszałek.

Ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego WojewództwaPomorskiego finansowana jest modernizacja linii kolejowych. Prace prowadzone sąna szlaku z Malborka do Kwidzyna i granicy województwa oraz na linii łączącejUstkę ze Słupskiem i Miastkiem. Wszędzie tam remontowane są perony i mosty.Powstają nowe przystanki. – Dzięki modernizacji torów i systemów sterowaniaruchem pociągi pojadą szybciej. Osiągną nawet 100 km/h – podkreśla Struk.Samorząd województwa wspiera też finansowo inne inwestycje prowadzone przezzarządców infrastruktury, takie jak, np. przygotowanie dokumentacji projektoweji studiów wykonalności.

Sukces PomorskiejKolei Metropolitalnej

Kolejowa rewolucja na Pomorzu nie miałaby szans powodzenia,gdyby nie projekt Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. – Okazało się że linia PKMnie tylko spowodowała znaczny wzrost liczby pasażerów, ale stała się generatoremwielkich zmian nie tylko w metropolii trójmiejskiej, ale w całym regionieKaszub – zaznacza wicemarszałek Ryszard Świlski.

W pierwszym pełnym roku funkcjonowania (2016) linii pociągiprzewiozły ponad 2 mln pasażerów, rok później było ich już ponad 3 mln. Wkwietniu tego roku linią przejechał 10-milionowy pasażer.

Konkretne plany naprzyszłość

Samorząd województwa nie zamierza zaprzestać na samymwybudowaniu linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. – Choć kursują nią pociągispalinowe, to linia od początku była planowana do elektryfikacji. Brakelektryfikacji linii 201 z Gdyni do Kościerzyny powodował, że sieć trakcyjnakończyłaby się ślepo. Plan elektryfikacji linii PKM trzeba było odłożyć napóźniej – informuje wicemarszałek Świlski.

– Obecnie PKP PLK przygotowuje taki projekt, więc inwestycjew elektryfikację będziemy prowadzić wspólnie, zarówno na odcinku zarządzanymprzez nas, jak i przez PLK – dodaje.

Elektryczne składy powinny pojechać przez Kaszuby w 2023roku. Wraz z elektryfikacją linii PKM i 201 powstanie też nowy ciągkomunikacyjny. To tak zwany bajpas kartuski, czyli linia kolejowa z gdańskichKokoszek przez Starą Piłę do Glincza. Dzięki niej podczas modernizacji linii201 pociągi do Kartuz będą mogły kursować. Co ważne, to nie będzie tylkotymczasowa trasa objazdowa. Stanie się ona stałym elementem pomorskiej siecikolejowej. A w przyszłości może posłużyć np. pociągom jadącym z Sierakowic doTrójmiasta.