Wiedeń: Pierwsze składy Railjet rozpoczęły jazdy testowe
Jak już informowaliśmy koleje austriackie ÖBB postanowiły wprowadzić pociągi Railjet, jako odpowiedź na szybkie połączenia innych zarządów kolejowych. Jednak w przeciwieństwie do panującej tendencji przewoźnik nie zdecydował się na zakup zespołów trakcyjnych, a postanowił stworzyć składy ciągniono –pchane, gdzie za siłę napędową będzie służyła lokomotywa z rodziny Taurus. Wagony jednak mają stanowić całkowicie nową konstrukcję z ciśnieniowo szczelnymi przejściami i innymi elementami znanymi z pociągów dużej prędkości. Składy Railjet mają mieć prędkość maksymalną 230 km/h, a komercyjne kursy mają się rozpocząć od zmiany rozkładu jazdy w dniu 14 grudnia 2008. Przetarg na dostawę wagonów został ogłoszony w 2005 roku, natomiast za najlepszą ofertę wybrano tą z Siemensa. W 2006 roku rozpoczęto prace nad opracowaniem konstrukcji nowych wagonów w zakładzie Siemensa zlokalizowanym w Simmeringu. Niedługo później ruszyły prace nad budową pudeł, które zostały powierzone zakładowi Siemensa w miejscowości Maribor położonej na Słowenii. Natomiast od lata 2007 trwały prace montażowe wózków i innych elementów ruchowych, które wykonuje zakład Siemensa w Wiedniu. Po skompletowaniu wagonów zostały one skierowane do zakładu technicznego ÖBB w Simmeringu. Tam odbył się montaż końcowy wyposażenia oraz odbiory techniczne, jak również połączenie wagonów w skład. Obecnie pierwsze wagony są gotowe do odbycia jazd testowych, które rozpoczęły się 28 kwietnia 2008 roku, gdzie zostanie przeprowadzone przeszło 50 testów mających potwierdzić dopuszczenie do ruchu tych składów. Podczas tych testów będą uczestniczyli dodatkowo eksperci z Niemiec, Szwajcarii oraz Węgier, jako przyszłych krajów docelowych składów poza podstawową Austrią. Ostatnim ze sprawdzianów będzie jazda z prędkością maksymalną 253 km/h, która w Austrii ma być o 10% większa, niż dopuszczalna prędkość maksymalna (230km/h).
Źródło: Komunikat prasowy ÖBB