Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Powtórka ws. magistrali węglowej w województwie śląskim

inforail
11.07.2019 17:11

Ponowny przetarg nazaprojektowanie i wykonanie prac na najbardziej wysuniętym na południe odcinkulinii nr 131, czyli magistrali węglowej w centralnej części woj. śląskiego,prowadzą PKP Polskie Linie Kolejowe.

W unieważnionym przed rokiem pierwszym przetargu na tozadanie najtańsza oferta opiewała na 1,3 mld zł przy budżecie 790 mln zł. Naetapie ogłoszenia ponownego przetargu zamawiający nie podał budżetu zamówienia.

Chodzi o odcinek tzw. magistrali węglowej wiodącej z GórnegoŚląska w kierunku portów w Gdańsku i Gdyni, przebiegający w centralnej, silniezurbanizowanej części woj. śląskiego – od Chorzowa Batorego, przez Bytom iRadzionków, po Nakło Śląskie.

Jest to również jedno z kluczowych połączeń kolejowych wGórnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, którym kursują m.in. pociągiaglomeracyjne Kolei Śląskich z Katowic przez Chorzów i Bytom do Tarnowskich Góri Lublińca.

Pierwotnie cztery przetargi dotyczące poszczególnychodcinków magistrali węglowej zarządca kolejowej infrastruktury, spółka PKPPolskie Linie Kolejowe, prowadził od końca 2017 r. Dotyczyły one relacji:Chorzów Batory – Nakło Śląskie (koło Tarnowskich Gór – tzw. LOT A), NakłoŚląskie – Kalina (w pobliżu Herb – LOT B), Kalina – Rusiec Łódzki (LOT C) orazRusiec Łódzki – Zduńska Wola Karsznice (LOT D).

Wszystkie te przetargi ogłoszono jako elementy realizacjiunijnego projektu „Prace na linii kolejowej C-E 65 na odc. Chorzów Batory –Tarnowskie Góry – Karsznice – Inowrocław – Bydgoszcz – Maksymilianowo”, któryprzygotowano pod kątem dofinansowania środkami Programu OperacyjnegoInfrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

W czerwcu ub. roku PLK otworzyły oferty m.in. w postępowaniudot. odcinka Chorzów Batory – Nakło Śląskie. Przy ogłoszonym wówczas budżecieniespełna 793 mln zł brutto, spłynęły trzy oferty. Intercor z Torpolemzaproponowały cenę 1,331 mld zł brutto, spółki z grupy Budimex – 1,296 mld złbrutto, a Trakcja PRKiI – 1,512 mld zł brutto.

Następnie, pod koniec czerwca 2018 r., PLK unieważniły tenprzetarg wobec przekroczenia budżetu (podobnie unieważniono przetarg na LOT B;w kolejnych miesiącach wybrano natomiast wykonawców dla LOT C i LOT D).

W poprzednich latach na poszczególnych odcinkach iposzczególnych torach magistrali węglowej, także w obrębieGórnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, prowadzono już odcinkowe prace remontowe(np. między Bytomiem Północnym i Radzionkowem oraz Radzionkowem i NakłemŚląskim).

Teraz, jak wynika z dokumentacji ponownego przetargu dlaodcinka Chorzów Batory – Nakło Śląskie, prace – podobnie, jak w pierwszympostępowaniu – mają doprowadzić do uzyskania m.in. określonych docelowychprędkości jazdy, nacisków osi i wskaźników dla podtorza oraz sieci trakcyjnej.

Oznacza to, że na większości odcinków kompleksowo wymienionama zostać nawierzchnia torowa (poza fragmentami remontowanymi w ostatnichlatach) i sieć trakcyjna, częściowo poprawiana ma być geometria linii.Przewidywana jest też przebudowa rozjazdów, wyremontowanie lub zbudowanie nanowo szeregu obiektów inżynierskich (wiadukty, ściany oporowe) i zamontowanienowych urządzeń sterowania.

Perony przebudowywanego odcinka mają zyskać nowenawierzchnie i inną infrastrukturę obsługi pasażerów. W centrum Chorzowa mazostać zarezerwowane miejsce pod nowy peron przystanku Chorzów Uniwersytet wrejonie ul. Strzelców Bytomskich (dotychczasowy przejazd jednopoziomowy w ciągutej ulicy ma zastąpić: nowy wiadukt nad torami wykonany w nowym śladzie od ul.Głogowskiej do ronda przy ul. 75 Pułku Piechoty oraz przejście podziemne wmiejscu obecnego przejazdu).

W ramach tego zamówienia zaplanowano też zmianę układutorowego stacji Bytom, a na głównym dworcu w tym mieście oczyszczenie izabezpieczenie konstrukcji efektownej hali dworcowej – wraz z wymianą poszyciajej dachu. Na przystanku Bytom Północny uwzględniano przesunięcie peronów o ok.700 metrów w kierunku ul. Strzelców Bytomskich.

Wyłoniony w przetargu wykonawca ma przeprowadzić badania,opracować pełną dokumentację, pozyskać pozwolenia i wykonać roboty. Całośćrealizacji zadania w formule „projektuj i buduj” ustalono na 41 miesięcy oddaty rozpoczęcia (w poprzednim przetargu 52 miesiące). Termin składania ofertprzypada na 7 sierpnia br.