Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Linia nr 146 na półmetku modernizacji

inforail
10.07.2019 12:15

Prace związane zmodernizacją ważnej w ruchu towarowym linii kolejowej nr 146 Wyczerpy – ChorzewSiemkowice przekroczyły już półmetek – poinformował w środę zarządca kolejowejinfrastruktury. Według PKP PLK zakończenie projektu planowane jest w marcu 2020r.

Linia kolejowa nr 146 Wyczerpy – Chorzew Siemkowice to ważnegłównie dla ruchu towarowego połączenie linii nr 1 Warszawa – Katowice z tzw.magistralą węglową (linia 131). Wartą prawie 215 mln zł pierwotną umowę namodernizację tego połączenia na odcinku między Wyczerpami (to tzw. posterunekodgałęźny w dzielnicy Częstochowy o tej nazwie) i Chorzewem Siemkowicami(stacja węzłowa na magistrali węglowej) PLK podpisały z firmą ZUE na początkuczerwca 2017 r.

Prace te – w formule „projektuj i buduj” – rozpoczęły się wsierpniu 2017 r. Zgodnie z pierwotną umową wykonawca – obok m.in. wymianytorów, rozjazdów, urządzeń sterowania ruchem i remontów przejazdów czy obiektówinżynieryjnych – miał wymienić ok. 20 proc. sieci trakcyjnej. Następnie jednakw maju ub. roku PLK podpisały z tym samym wykonawcą wartą 35,5 mln zł umowę natzw. zadanie uzupełniające, zakładające wymianę całej sieci trakcyjnej na 47 kmlinii.

Według środowej informacji PLK zakończone zostały jużwszystkie zaprojektowane wcześniej prace na blisko 24-kilometrowym odcinkuWyczerpy – Brzeźnica, gdzie wyremontowano m.in. stalowy 66-metrowy most naWarcie w Ważnych Młynach. Obecnie trwają roboty na drugim 24-kilometrowymodcinku linii nr 146: Brzeźnica – Chorzew Siemkowice.

Po zakończeniu całej inwestycji – planowo wiosną przyszłegoroku – pociągi towarowe powinny móc jeździć linią nr 146 z prędkością do 100km/h, co umożliwi przewożenie większej ilości ładunków i powinno zapewnićlepsze wykorzystanie możliwości w zdecydowanej większości jednotorowej trasy.

Według PLK odcinek Wyczerpy – Chorzew Siemkowice ma istotneznaczenie z punktu widzenia prowadzenia towarowego ruchu kolejowego. Jestkluczowym połączeniem między Częstochową, przez którą przebiega m.in. liniakolejowa nr 1 Warszawa Zachodnia – Katowice, a linią kolejową nr 131 (tzw.magistralą węglową).

PLK traktują modernizację linii nr 146 jako m.in.kontynuację prac na magistralach węglowej nadodrzańskiej – głównych liniachtowarowych, które łączą południe Polski z portami morskimi. Projekt „Pracena linii kolejowej nr 146 na odcinku Wyczerpy – Chorzew Siemkowice” jestwspółfinansowany środkami Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

W poprzednich latach PLK remontowały już kluczowe odcinkilinii kolejowej nr 1, m.in. zrewitalizowały odcinek Koluszki – Częstochowa. W2014 r. zakończyła się modernizacja trasy między Zawierciem i Dąbrową GórnicząZąbkowicami; obecnie trwa modernizacja ostatniego odcinka tej linii międzyCzęstochową i Zawierciem. Od kilku lat PLK prowadzą też prace na liniikolejowej nr 131.

W woj. śląskim oraz na terenach sąsiednich regionów PKPPolskie Linie Kolejowe dzięki remontom zwiększają możliwości przewozu ładunkówrównież m.in. na liniach: Toszek Północ – Rudziniec Gliwicki – Stare Koźle,Chybie – Żory – Rybnik – Nędza/Turze, Katowice Ligota – Tychy oraz DąbrowaGórnicza Strzemieszyce – Dąbrowa Górnicza Wschodnia.