Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Wrocławscy kierowcy przesiądą się do komunikacji miejskiej?

infotrans
05.07.2019 13:42

Wrocław podnosiopłaty za parkingu, co daje szanse na większą liczbę nowych pasażerów wmiejskiej komunikacji.

4 lipca Rada Miasta przegłosowała „uchwałę parkingową”. Otojakie zmiany przyniesie:

Zmiana sposobu pobierania opłaty za pierwszą godzinę postojuw strefach A, B i C.

Będzie:

Opłata za pierwszą godzinę postoju w strefie:

A wynosi 3 zł

B wynosi 3 zł

C wynosi 2 zł

Czyli nie będzie opłaty preferencyjnej za pierwsze i drugiedwadzieścia minut, co miało kierowców zachęcać do krótkich postojów. Opłatabędzie naliczana za każdą minutę. Czyli za 0,50 zł. Będzie można parkować 10minut w strefach A i B oraz 15 minut w strefie C. Płacimy bowiem za każdąminutę, minimalny nominał wynosi 0,50 zł (nieważne czy płacimy w bilonie czybezgotówkowo).

Teraz jest:

W strefie A i B:

za pierwsze rozpoczęte 20 minut postoju w wysokości 0,50 zł,

za drugie rozpoczęte 20 minut postoju w wysokości 0,50 zł,

za trzecie rozpoczęte 20 minut postoju w wysokości 2,00 zł

Razem – 3 zł.

W strefie C:

za pierwsze rozpoczęte 20 minut postoju w wysokości 0,50 zł,

za drugie rozpoczęte 20 minut postoju w wysokości 0,50 zł,

za trzecie rozpoczęte 20 minut postoju w wysokości 1,00 zł

Razem – 2 zł.

Dlaczego zmiana?

Wprowadzone w 2010 r. preferencyjne stawki opłaty za postójtj. 0,50 zł za pierwsze 20 minut postoju oraz 0,50 zł za drugie 20 minutpostoju (łączna wysokość opłaty za 40- minutowy postój wynosi 1,00 zł) miały zzałożenia przyczynić się do zachęcenia użytkowników do krótkotrwałych postojówna obszarach charakteryzujących się znacznym deficytem miejsc postojowych, atym samym do zwiększenia rotacji pojazdów. Analiza opłat wnoszonych za postójprzy użyciu płatności mobilnych wykazała, że możliwość ta stała się metodą naobniżenie kosztów postoju.

Obecnie zjawiskiem powszechnym jest wielokrotne w ciągu dniauruchamianie usługi płatności mobilnej na czas 40 minut za kwotę 1,00 zł zapostój tego samego pojazdu, co w konsekwencji prowadzi nie tylko do sratfinansowych w zakresie pozyskiwanych dochodów za postój pojazdów w strefiepłatnego parkowania, ale przede wszystkim brak rotacji. Największa skala tegozjawiska występuje w strefie A, w której godzinowe stawki opłat są najwyższe.

Liczba abonamentów, które może zakupić mieszkaniec strefyoraz prawo własności do pojazdu

Będzie:

Mieszkaniec może zakupić abonamenty na

Rozszerzamy prawo własności o (np. umowa użyczenia).

Teraz jest:

Mieszkaniec może zakupić abonamenty na dowolną liczbępojazdów do których posiada prawo własności z tytułu: własności, współwłasności,umowy leasingu, umowy przewłaszczenia na zabezpieczenie, w przypadku umowykredytu na zakup samochodu .

Dlaczego zmiana?

Ograniczenie liczby abonamentów służy bezpośredniozwiększeniu rotacji parkujących w strefie pojazdów, które całymi dniami zajmująmiejsca postojowe na obszarach charakteryzujących się znacznym ich deficytem.Rozszerzenie katalogu dokumentów o umowę cywilnoprawną wynika z koniecznościwykonania zalecenia Najwyższej Izby Kontroli sformułowanego w WystąpieniuPokontrolnym z dnia 5 października 2018 r. stanowiącym podsumowanie kontrolipn. „Funkcjonowanie płatnego parkowaniaw miastach”.

Zmiana stawek opłat za abonament I dla mieszkańca, wzależności od liczby posiadanych przez niego pojazdów, abonamentu P dla strefyC.

Będzie:

Abonament I dla mieszkańca:

za jeden miesiąc:

10 zł za pierwszy pojazd samochodowy,

za drugi pojazd samochodowy,

zł za trzeci pojazd samochodowy,

za pół roku:

50 zł za pierwszy pojazd samochodowy,

za drugi pojazd samochodowy,

za trzeci pojazd samochodowy

za rok :

100 zł za pierwszy pojazd samochodowy,

za drugi pojazd samochodowy,

za trzeci pojazd samochodowy

Teraz jest:

Bez względu na liczbę posiadanych pojazdów abonament I dlamieszkańca:

za jeden miesiąc 10 zł,

za pół roku 50 zł,

za rok 100 zł.

Dlaczego zmiana?

Wzrost stawek opłaty za abonament nabywany na drugi i trzecipojazd służy bezpośrednio zwiększeniu rotacji pojazdów, a tym samymwyeliminowanie zjawiska posiadania przez mieszkańców kilku pojazdów (dynamicznywzrost liczby samochodów), które całymi dniami zajmują miejsca postojowe naobszarach charakteryzujących się znacznym ich deficytem.

Będzie:

Abonament P na numer rejestracyjny pojazdu w strefie C:

za jeden miesiąc 160 zł,

za pół roku 800 zł,

za rok 1600 zł.

Teraz jest:

Abonament P na numer rejestracyjny pojazdu w strefie C:

za jeden miesiąc 110 zł,

za pół roku 550 zł,

za rok 1100 zł.

Dlaczego zmiana?

Wysokość stawek opłaty za abonamenty jest stała od 2010 r.Mając na uwadze realną zmianę cen, która nastąpiła na przełomie 9 lat, a nadtofakt, że abonamenty typu P obowiązują w całej strefie C, która od 1 września2019 r. znacznie zwiększy swój obszar, zasadnym jest wprowadzenie zmiany.

Zaznaczyć należy, że obecnie wysokość abonamentu typu Pwynosi 110 zł/m-c, co w przeliczeniu na średnio 21 dni roboczych w miesiącukształtuje całodzienny koszt postoju pojazdu w SPP na poziomie 5,24 zł(równowartość opłaty za 2,5 godz. postoju). W związku z faktem, iż w strefiepłatnego parkowania funkcjonuje ogólnodostępny abonamenty typu PI, któryuprawnia do postoju w całej strefie B i C, a za którego opłata wynosi 320,00zł/m-c, zasadnym jest aby koszt abonamentu typu P, który uprawnia do postoju wtańszej cenowo ale znacznie większej obszarowo strefie C, kształtował się napoziomie połowy kosztu zakupu abonamentu typu PI, a więc aby stawka opłaty zajego nabycie wynosiła 160,00 zł/m-c.

Zmiana stawki opłaty dodatkowej – za nieopłacenie postojulub przekroczenie czasu postoju.

Będzie:

Opłata dodatkowa za nieopłacenie postoju – 200 zł.

Obniżenie do 100 zł w przypadku dokonania wpłaty w ciągu 7dni.

Opłata dodatkowa za przekroczenie czasu opłaconego postoju –80 zł.

Obniżenie do 40 zł w przypadku dokonania wpłaty w terminie 7dni.

Teraz jest:

Wysokość opłaty dodatkowej:

Opłata dodatkowa za nieuiszczenie opłaty za postój wynosi 50zł.

Opłata dodatkowa za przekroczenie opłaconego czasu postojuwynosi 30 zł.

Dlaczego zmiana?

Możliwość wprowadzenia wynika wprost z ustawy z dnia 5 lipca2018 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym oraz niektórych innych ustaw . Wart. 3 pkt 3 ww. ustawy, odnoszącym się do art. 13 f ust. 2 ustawy z dnia 21marca 1985 r. o drogach publicznych wskazano, iż wysokość opłaty dodatkowej (oddaty wejścia w życie w/w ustawy, tj. od 5 września 2019 r.) nie możeprzekroczyć 10 % minimalnego wynagrodzenia, o którym mowa w art. 2 ust. 1ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. Wraz z wprowadzeniem zwiększonych stawekopłaty dodatkowej, wprowadzona zostaje również możliwość zmniejszenia wysokościtej opłaty o 50 %. Warunkiem uprawniającym do skorzystania z obniżonej stawkiopłaty dodatkowej jest uregulowanie tej opłaty w terminie 7 dni od datywystawienia zawiadomienia.

Mając na uwadze fakt, iż wprowadzony od kwietnia 2019 r. nowysystem poboru opłat za postój w strefie płatnego parkowania umożliwia m.in.uregulowanie opłaty dodatkowej w każdym parkomacie, przedstawione rozwiązaniejest racjonalne i warte przyjęcia – z jednej strony umożliwia użytkownikombezproblemowe uregulowanie opłaty po preferencyjnej stawce w jednym z 277parkomatów (których liczba będzie stale wzrastać), z drugiej zaś stronyogranicza koszty dochodzenia nieuregulowanych należności, poprzez zmniejszenieliczby spraw, w których opłata dodatkowa nie została uregulowana w terminie.

A jak to wszystkowygląda w innych miastach?

Aktualne stawki opłat za abonamenty:

Gdańsk:

Mieszkańcy (bez limitu pojazdów na mieszkańca)

10 zł/m-c

120 zł/rok

Ogólnodostępny – na całą strefę

500 zł/m-c

Poznań

Mieszkańcy

10,00 zł/m-c – na pierwszy pojazd

150,00 zł/m-c – każdy kolejny pojazd

Ogólnodostępny – w zależności od strefy

24 zł/dzień

20 zł/dzień

16 zł/dzień

Warszawa

Mieszkańcy – tylko na 1 pojazd

30 zł/rok

Ogólnodostępny – BRAK

Kraków

Mieszkańcy (bez limitu pojazdów na mieszkańca)

10 zł/m-c

Ogólnodostępny – dla całej strefy

25 zł/dzień

250 zł/m-c

UWAGA!

Planowana zmiana stawki opłaty za abonament ogólnodostępnyna kwotę 750 zł/m-c

Łódź

Mieszkańcy (bez limitu pojazdów na mieszkańca)

120 zł/rok

Ogólnodostępny – w zależności od strefy

1500 zł/rok

2500 zł/rok

Planowana zmiana stawki opłaty za abonament ogólnodostępny.

Wysokość opłaty dodatkowej – planowane zmiany po 5 września2019 r.

Gdańsk: 200 zł (130zł przy wpłacie w terminie 7 dni)

Kraków: 200 zł

Poznań, Warszawa, Łódź: w trakcie prac zmierzających dozmiany stawek opłaty dodatkowej – nie ma jeszcze propozycji stawki ostatecznej.