Gliwice przygotowują infrastrukturę przy planowanych inwestycjach kolejowych

inforail
01.07.2019 08:52

Zarząd Dróg Miejskichw Gliwicach przygotowuje budowę w dzielnicy Łabędy nowego ronda i przebudowępobliskiego układu komunikacyjnego. Chodzi o ułatwienie dojazdu do stacjikolejowej Gliwice–Łabędy, która po 2020 r. zostanie zmodernizowana przez PKPPolskie Linie Kolejowe.

W ostatnich dniach gliwicki samorząd podał, że otrzymałcztery oferty w przetargu na wykonanie dokumentacji projektowej dla zadania”Rozbudowa układu drogowego w obrębie stacji Gliwice–Łabędy”. Wszystkie ofertymieszczą się w założonym kosztorysie, a zatem jeżeli wszystko pójdzie zgodnie zplanem, wykonawca powinien zostać wybrany jeszcze w lipcu.

O planach zarządcy kolejowej infrastruktury dotyczącychgruntownej modernizacji stacji Gliwice Łabędy i tamtejszego węzła kolejowego, atakże budowy nowego przystanku kolejowego w pobliżu gliwickiego OsiedlaKopernika, miejscowy magistrat informował latem ub. roku.

PKP PLK prowadziły wówczas przetarg na zaprojektowanieprzebudowy stacji Gliwice Łabędy oraz odtworzenia połączenia z nią niedawnozmodernizowanej stacji towarowej Gliwice Port. Obecnie prace projektowe w tymzakresie już trwają, kompletna dokumentacja ma powstać do sierpnia 2020 r.Prace budowlane mają zostać wykonane w nowej perspektywie finansowej.

Według ubiegłorocznych informacji PLK, ze względu na zmianęukładu torowego stacji Gliwice Łabędy oraz przebudowę wiaduktu kolejowego nadul. Staromiejskią, nad którym obecnie znajduje się peron nr 1 stacji,zaplanowano rozbiórkę tego peronu i budowę nowego, przesuniętego ok. 150 m wkierunku stacji Taciszów.

Zgodnie z uzgodnionymi przez miasto planami PLK, wiaduktkolejowy w rejonie Kanału Gliwickiego, w ciągu ul. Staromiejskiej, zostanieprzebudowany, a kolejny pobliski wiadukt w ciągu ul. Głównej – wyburzony.Zlikwidowany zostanie też przejazd kolejowo-drogowy w poziomie szyn naprzedłużeniu ul. Wolności.

W zamian zaplanowano budowę pod nowym, dwuprzęsłowymwiaduktem kolejowym ronda turbinowego, do którego zostanie dostosowanyprzylegający układ ulic Strzelców Bytomskich, Głównej i Przyszowskiej. Wplanach jest też budowa zatok autobusowych, nowych przystanków, chodników, drógrowerowych i dojść do peronów oraz przebudowa oświetlenia i zagospodarowaniezieleni.

Na wykonanie projektu tej inwestycji, której realizacjabędzie leżała po stronie miasta, wyłoniony przez gliwicki zarząd dróg wykonawcabędzie miał 18 miesięcy od daty podpisania umowy.

Gliwicki samorząd akcentuje, że od lat zabiegał o szerszewykorzystanie kolei w miejskim transporcie publicznym. Pierwotnie miastoplanowało uruchomienie Miejskiego Autobusu Szynowego, wykorzystującegoinfrastrukturę kolejową. Jednym z elementów tej koncepcji było wybudowanienowego przystanku kolejowego w rejonie dzielnicy Kopernika.

Teraz, w efekcie uzgodnień miasta i PLK, zarządca kolejowejinfrastruktury planuje gruntownie przebudować stację kolejową Gliwice–Łabędyoraz zbudować przystanek kolejowy w rejonie estakady Heweliusza (w przybliżeniuw połowie odległości między stacjami Gliwice i Gliwice Łabędy), o roboczejnazwie Gliwice Kopernik. Miasto zrealizuje tzw. infrastrukturę towarzyszącą,m.in. parkingi.

Modernizacja węzła kolejowego w Łabędach jest częściąprojektu PLK zakładającego opracowanie dokumentacji projektowej dla zadania pn.”Prace na podstawowych ciągach pasażerskich (E30 i E65) na obszarze Śląska,etap II”.