Fundacja Batorego o prawie do nieposiadania samochodu
Fundacja Batorego przygotowała 21 rozwiązań, jakie pomogąudoskonalić polski samorząd. Wśród nich jedno z zakresu transportu.
W niedzielę, 2 czerwca, w przededniu 30-lecia pierwszychczęściowo wolnych wyborów odbyła się w Gdańsku pierwsza publiczna prezentacjaraportu pn. “Polska samorządów. Silna demokracja, skuteczne państwo”przygotowanego przez forum Idei Fundacji Batorego.
Trzy obszary
Dokument zawiera 21 konkretnych rozwiązań, które pozwoląudoskonalić polski samorząd. Podzielono je na trzy obszary: usługi publiczne,relacje samorząd – władza centralna oraz zagadnienia demokracji lokalnej.
Twórcy raportu zaproponowali m.in. weto samorządowe blokujące proces legislacyjny, zastąpienie wojewody niezależną od rządu izbą audytu samorządowego, lokalny 1 proc. PIT, reformę systemu ochronyzdrowia, której organizatorem stałby się samorząd wojewódzki, przejmując środkize składek zdrowotnych, łącznie z możliwością regulacji wysokości tej składki(w ramach określonych ustawą).
W jednym z punktów autorzy raportu zaproponowaliodpolitycznienie nadzoru nad samorządem poprzez zastąpienie wojewody niezależnąod rządu izbą audytu samorządowego, utworzoną na bazie regionalnych izbobrachunkowych. Ich zdaniem w dłuższej perspektywie izba audytu samorządowegomogłaby się również zająć rozstrzyganiem sporów między samorządami i rządem owycenę kosztów realizacji przez samorządy zadań zleconych z zakresuadministracji rządowej.
Jedna z propozycji zakłada wprowadzenie nowego modeluzarządzania w miastach na prawach powiatu. Autorzy raportu uznali, że dziś rządzeniemiastem to zadanie wymagające więcej niż jednego silnego lidera w osobieprezydenta, chcieliby więc wzmocnić go przez radnych wykonawczych – by każdasfera miała swojego bezpośrednio odpowiedzialnego ministra, co skutkowaćbędzie, koniecznym ich zdaniem rozproszeniem władzy.
Transport
Wśród 21 postulatów znajduje się „Prawo do nieposiadaniasamochodu – bez wykluczenia komunikacyjnego”, czyli:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
• ustalenie ustawowego standardu dostępu do transportupublicznego, np. na zasadzie „autobus w każdym sołectwie”
• przejęcie przez powiat odpowiedzialności za organizacjętransportu ponadgminnego i za realizację standardu dostępności komunikacyjnej,wraz z przejęciem dochodów na ten cel, np. z nowego podatku od obowiązkowychskładek OC
• dążenie do nowego „porozumienia komunikacyjnego” –nieodpłatna komunikacja miejska w zamian za rygorystyczne ograniczenia dlatransportu prywatnego
„