Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

KLM inwestuje w zrównoważone paliwo [FILM]

infoair
30.05.2019 09:30

KLM współtworzy pierwszą europejską fabrykę zrównoważonegopaliwa lotniczego. To innowacyjne przedsięwzięcie, które pozwoli liniomzmniejszyć emisję CO2 o 270 tysięcy ton rocznie.

Firma KLM wspólnie z dwoma firmami z sektorapaliwowo-energetycznego – SkyNRG i SHV zadecydowały o budowie pierwszej wEuropie fabryki, która będzie produkować zrównoważone paliwo lotnicze. Zakład powstaniew Delfzijl (Holandia) w 2022 roku i jako pierwszy tego rodzaju obiekt wEuropie, będzie produkować na dużą skalę – specjalne, przyjazne dla środowiskabiopaliwo z odpadów pochodzących z okolicznych firm – zgodnie z koncepcjągospodarki okrężnej. Koncern SkyNRG jest inicjatorem projektu, KLM i SHV będąwspółpracować w tym przedsięwzięciu, a w przyszłości staną się głównymiodbiorcami produktów fabryki.

Umowa na 10 lat

KLM zobowiązał się, że przez najbliższe 10 lat od startuprodukcji będzie kupował po 75 tysięcy ton zrównoważonego paliwa lotniczegorocznie, dzięki czemu obniży emisję CO2 o 200 tysięcy ton rocznie. To pierwszalinia lotnicza na świecie, która zdecydowała o inwestycji i wykorzystaniu biopaliwana taką skalę. Budowa tego obiektu jest konkretnym krokiem w kierunkuspełnienia ambicji KLM w zakresie zrównoważonego rozwoju. Przedsięwzięcie masię także przyczynić do realizacji szerszej strategii wyznaczonej przez branżętransportową pod nazwą „Inteligentny i zrównoważony”.

Firma SkyNRG, światowy lider na rynku biopaliw dla lotnictwawraz z partnerami – KLM i SHV uruchomi pierwszą w Europie fabrykę produkującązrównoważone paliwo lotnicze. Fabryka powstanie w Delfzijl w Holandii. Zakładprodukcyjny będzie specjalizował się w produkcji wspomnianej SAF (sustainableaviation fuel = zrównoważone paliwo lotnicze), bioLPG i benzyny ciężkiej,wykorzystując jako surowiec – odpady (jak m.in. oleje odpadowe) – pochodzące zgłównie z lokalnych zakładów przemysłowych. Będzie to pierwsza tego typuprodukcja na świecie. SHV Energy,światowy lider w dystrybucji LPG, również zainwestuje w obiekt i będzieodbiorcą wyprodukowanego bioLPG.

Ograniczyć emisję

Zrównoważone paliwo lotnicze to podstawowe rozwiązanie dlaprzemysłu lotniczego, które wraz z inwestycją w nowoczesną flotę i zwiększeniemwydajności operacyjnej, pozwoli w krótkim czasie ograniczyć emisję CO2. Jednakprodukowane obecnie ilości takiego paliwa są niewystarczające. Nowy zakładprodukcyjny to projekt firmy paliwowej SkyNRG, który będzie dedykowany doprodukcji zrównoważonego paliwa lotniczego. Zakład będzie produkował rocznie100 tysięcy ton przyjaznej środowisku kerozyny, której głównym odbiorcą będąlinie KLM (z zamówieniem 75 tysięcy ton rocznie), a także 15 tysięcy ton bioLPG- jako produktu ubocznego produkcji. Oznacza to, że dzięki dodatkowej produkcjizrównoważonego paliwa, przemysł lotniczy będzie w stanie zmniejszyć emisję CO2o 270 tysięcy ton rocznie.

Przedsięwzięcie jest ważnym krokiem zarówno dla ekologii,jak i przemysłu, ponieważ wykorzystuje konieczność redukcji emisji dwutlenkuwęgla, a z drugiej strony – rosnące zapotrzebowanie na zrównoważone paliwolotnicze.

Z naturalnych odpadów

Surowcami używanymi do produkcji będą dające się wykorzystaćpozostałości i odpady naturalne, takie jak m.in. zużyty olej kuchenny, olejeodpadowe, pochodzące głównie z firm i zakładów przemysłowych zlokalizowanych wokolicy. Obiekt będzie zasilany zrównoważonym wodorem, który jest wytwarzanyprzy użyciu wody i energii wiatrowej. Dzięki takim rozwiązaniom, wyprodukowanerównoważone paliwo lotnicze pozwoli na redukcję emisji CO2 o co najmniej 85% wporównaniu z zastosowaniem tradycyjnych paliw kopalnych. Budowa tego obiektujest w dużej mierze zgodna z celami zrównoważonego rozwoju KLM i stanowi ważnykrok w kierunku wdrożenia szerszego planu działań w branży pod nazwą”Inteligentny i zrównoważony”, który został opracowany przez dwadzieściawiodących organizacji transportowych i ośrodków naukowych. Amsterdamskielotnisko Schiphol planuje równieżinwestować w rozwój tego obiektu.