Budowa skończona. Metro pojedzie do Trockiej!

infotram
10.05.2019 16:49

„Potwierdzam zakończenie prac” to fragmentostatniego wpisu w jednym z dzienników budowy wschodniego odcinka II liniimetra.

Wykonawca przekazał do stołecznego ratusza kompletdokumentów niezbędnych do wykonania odbiorów i uruchomienia linii M2 od stacjiSzwedzka, przez Targówek Mieszkaniowy do stacji Trocka.

Od dziś możemy mówić,że warszawskie metro jest dłuższe o kolejne trzy stacje. Generalny wykonawcaprzekazał nam już komplet dokumentacji dzięki której możemy rozpocząć procedurękońcowych odbiorów inwestycji – mówi Rafał Trzaskowski, Prezydent m.st.Warszawy. Część kontroli instytucjipaństwowych już za nami, a to przybliża nas do uruchomienia tego odcinka.Dzięki temu mogliśmy m.in. złożyć pierwsze wnioski o wydanie decyzji opozwoleniu na użytkowanie – dotyczyły one stacji Targówek i jednej zwentylatorni. Liczmy przy tym na dobrą współpracę ze służbami wojewody. Chcemy,by warszawiacy pojechali metrem na Targówek jak najszybciej – dodajeprezydent.

Na dzień przed kontraktowym terminem zakończyła się budowa3,12 km trasy oraz trzech stacji metra: Szwedzka, Targówek Mieszkaniowy iTrocka. W środę, 8 maja, w dziennikach budowy stacji C17 i wentylatorniszlakowej V18 pojawiły się wpisy: „Potwierdzam zakończenie prac zgodnie zpozwoleniem (…). Potwierdzam gotowość do odbioru końcowego”. Dziś, 10 maja,przed godz. 11.00 podobne wpisy pojawiły się w dziennikach budowy tuneliszlakowych (D16, D17, D18), wentylatorni (V16 i V17) i pozostałych dwóch stacji(C16 Szwedzka i C18 Trocka).

Co ważne, część odbiorów – m.in. prowadzonych przezPaństwową Inspekcję Sanitarną czy Państwową Straż Pożarną – zostałaprzeprowadzona pod koniec budowy. Zawiadomienie o zakończeniu prac zostałozłożone również do Mazowieckiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska.Dzięki temu możliwe było rozpoczęcie procedury dopuszczenia do użytkowania.Pierwsze wnioski związane z uruchomieniem linii M2 na tym odcinku trafiły jużdo Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego. Dotyczyły stacji TargówekMieszkaniowy oraz wentylatorni szlakowej V18.

W piątek, 10 maja, wykonawca – firma Astaldi S.p.A. z Włoch– przekazał komplet dokumentacji, dzięki czemu Metro Warszawskie będąceinwestorem zastępczym inwestycji może przystąpić do odbiorów końcowych. Tomiejski proces przejęcia nowo wybudowanych tuneli i stacji od wykonawcy,toczący się niezależnie od odbiorów prowadzonych przez służby państwowe.

Budowa wschodniego odcinka M2 od torów za stacją DworzecWileński do komory odstawczej za stacją Trocka trwała blisko 38 miesięcy. Kwota kontraktu to 1 066 741 483,79 złbrutto. Inwestycja jest współfinansowana przez Unię Europejską z FunduszuSpójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

Wschodni odcinek metra to:

tunel toru prawego o długości 3 135,4 m;

tunel toru lewego o długości 3 155,3 m;

stacja C16 Szwedzka o kubaturze 62 674 m3;

stacja C17 Targówek Mieszkaniowy o kubaturze 105 553 m3;

stacja C18 Trocka o kubaturze 227 372 m3;

całkowita kubatura obiektów na odcinku wschodnim to 422 800m3;

stacje i tunele są średnio zagłębione 14 metrów pod ziemią;

tarcze TBM Maria i TBM Anna drążące tunele wschodniegoodcinka linii M2 pracowały ze średnią prędkością 18 metrów na dobę.

Zarząd Transportu Miejskiego pracuje już nad nowym układemkomunikacyjnym po uruchomieniu tego odcinka linii M2. Propozycje jakimi trasamimogłyby jeździć autobusy Warszawskiego Transportu Publicznego zaprezentowano wmarcu a teraz trwają konsultacje społeczne. Najbliższe spotkanie konsultacyjnezaplanowane jest 16 maja na Białołęce. Uwagi na temat planowanych zmian możnazgłaszać do 23 czerwca również drogą elektroniczną, na adres [email protected] .