Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Metropolia zapewni finansowanie dodatkowych kursów pociągów

inforail
24.04.2019 07:05

W najbliższychmiesiącach Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia zamierza rozpocząć zamawianiedodatkowych kursów pociągów Kolei Śląskich na swoim terenie. W środęzgromadzenie Metropolii ma przegłosować przeznaczenie na ten cel kwoty 1,2 mlnzł ze swojego budżetu.

O zamówieniu przez Metropolię dodatkowych kursów pociągów, atakże wprowadzeniu obejmującej kolej oferty taryfowo-biletowej, tzw.Metrobiletu, odpowiedzialny za transport członek zarządu GZM Grzegorz Kwitekmówił m.in. w połowie kwietnia, podczas targów Silesia Komunikacja w Sosnowcu.

Teraz, na najbliższą, środową sesję zgromadzenia GZM,przygotowano uchwałę zapewniającą finansowanie pomocy udzielanej pod tym kątemwładzom woj. śląskiego.

Zgodnie z uzasadnieniem projektu uchwały, umieszczonym wbiuletynie informacji publicznej GZM, kwota pomocy zostanie wykorzystana nasfinansowanie dodatkowych połączeń kolejowych – zgodnie z porozumieniem zpaździernika ub. roku, dotyczącym rozszerzenia obowiązującego na terenie GZMsystemu taryfowo-biletowego w ramach tzw. Metrobiletu.

„W efekcie mieszkańcy Metropolii będą mogli skorzystaćzarówno z nowej zintegrowanej oferty biletu autobusowo-kolejowego pn.+Metrobilet+ oraz z dodatkowych połączeń kolejowych w obrębie GZM” – napisano wuzasadnieniu.

Będzie to początek realizacji założeń tzw. koleimetropolitalnej, na podstawie przedstawionej z końcem stycznia br. koncepcjiprzygotowanej przez ekspertów Politechniki Śląskiej. Planowany pierwszy etapprzedsięwzięcia to tzw. dogęszczenie połączeń na istniejących trasachkolejowych: Gliwice – Dąbrowa Górnicza Ząbkowice oraz Tarnowskie Góry – TychyMiasto.

Nawiązując na targach Silesia Komunikacja do założeńkoncepcji kolei metropolitalnej, Kwitek przypomniał, że zakładany na lata2019-21 pierwszy etap ich wdrażania to zwiększenie pracy przewozowej naistniejących głównych liniach. „To już rozpoczęliśmy, w tej chwili trwająnegocjacje” – informował.

„Pierwszy element to integracja taryfowa (organizowanejprzez Metropolię komunikacji miejskiej – PAP) z Kolejami (Śląskimi – PAP).Zwiększymy również pracę przewozową kolei: Metropolia przeznaczy w tym roku naten 1,2 mln zł; mam nadzieję, że od czerwca na tory ruszą kolejne składy nawymagające tego główne linie” – zaznaczył członek zarządu Metropolii.

„Największym problemem, mimo rozbudowanej infrastrukturykolejowej, okazują się +wąskie gardła+, które powodują, że nie może byćzachowana stała częstotliwość kursowania pociągów, nie mogą być stosowane+równe takty+, są też kwestie priorytetyzacji. Jesteśmy tu na bieżąco wkontakcie z urzędem marszałkowskim, z Kolejami Śląskimi, a oni – z PolskimiLiniami Kolejowymi” – sygnalizował Kwitek.

Według wcześniejszych informacji GZM zamierza także kupić wciągu trzech lat – pod kątem zwiększenia pracy eksploatacyjnej przez należącedo woj. śląskiego Koleje Śląskie – tabor kolejowy za ok. 250 mln zł. Wkolejnych etapach, rozplanowanych wstępnie do 2036 r., zakładane są m.in.budowa nowych połączeń, w tym do lotniska Katowice, czy budowa nowychprzystanków.

Na sosnowieckich targach Kwitek zapowiedział też, żeMetrobilet, czyli wspólną taryfę na komunikację miejską i kolej, GZM zamierzawprowadzić „jeszcze w tym roku”. Podkreślił, że Metrobilet będzie na terenieGZM pierwszym biletem obejmującym komunikację miejską i kolej, któregodystrybutorem będzie m.in. Zarząd Transportu Metropolitalnego (ZTM), czylikomórka Metropolii organizująca w jej imieniu komunikację publiczną.

Metrobilet ma być rozpowszechniany w sieci sprzedaży ZTM,obejmującej ponad 1 tys. punktów i dostępny na funkcjonującej Śląskiej KarcieUsług Publicznych.

Według ubiegłorocznego porozumienia władz Metropolii iwojewództwa koncepcja Metrobiletu zakłada podział Metropolii na sześć stref.Pięć z nich obejmuje leżące w granicach GZM odcinki poszczególnych liniikolejowych prowadzących do Katowic, szósta – samą stolicę regionu.

Wszystkie bilety mają zapewniać możliwość korzystania zkomunikacji miejskiej na terenie całej Metropolii: najtańszy z nich, za 119 zł– dodatkowo przejazdy pociągami KŚ na terenie Katowic, droższy – za 179 złdodatkowo przejazdy KŚ na terenie Katowic i jedną z wybranych linii (wodpowiadającej jej strefie dojazdowej), a najdroższy – za 229 zł – wszystkimipociągami KŚ w obrębie GZM.

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia powstała 1 lipca 2017r., a zaczęła działać od 1 stycznia 2018 r. Organizacja – mocą ustawyprzygotowanej przez rząd specjalnie dla regionu – skupia 41 miast i gmincentralnej części woj. śląskiego, zamieszkanych przez blisko 2,3 mln osób.Jednym z jej ustawowych zadań jest transport publiczny. Od początku br. GZMprzejęła organizację komunikacji miejskiej na swoim terenie.