Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Wielkie montowanie liczników w PKP Intercity

inforail
16.04.2019 11:24

PKP Intercitypodpisało z firmą SESTO sp. z o.o. wartą 5,8 mln zł umowę na dostawę, montaż iuruchomienie liczników energii elektrycznej prądu stałego w elektrycznychpojazdach trakcyjnych spółki.

Pozwoli to przewoźnikowi płacić za realne zużycie energii,poprawić efektywność jazdy oraz wykazać, ile energii oddaje do sieci. Tokolejna proekologiczna inwestycja PKP Intercity w 2019 roku.

Umowa podpisana przez PKP Intercity dotyczy łącznie 370liczników – przewoźnik zdecydował się na dostawę 316 urządzeń, alezagwarantował sobie opcję zwiększenia zlecenia o kolejne 54 sztuki. W takimprzypadku wartość kontraktu, w pełni sfinansowanego ze środków własnych PKPIntercity, wzrosłaby do 6,7 mln zł. Liczniki mają zapewnić PKP Intercity m.in.obniżenie kosztów zakupu energii, a pośrednio także przyczynić się do ochronyśrodowiska naturalnego.

Większa efektywnośćenergetyczna

Najwięcej, bo aż 137 liczników, zostanie zainstalowanych wlokomotywach EP07. Urządzenia trafią także m.in. do lokomotyw EU07 i EP09 orazdo wszystkich pojazdów PesaDART i FLIRT we flocie PKP Intercity. Urządzeniamają być zamontowane w ciągu 12 miesięcy od podpisania kontaktu. Ten zakładarównież świadczenie przez firmę SESTO sp. z o.o. usług serwisowo-utrzymaniowychukładów pomiarowo-rozliczeniowych przez okres 48 miesięcy od przekazania ich doeksploatacji.

Montaż liczników pozwoli PKP Intercity na poprawęefektywności operacyjnej w zakresie gospodarki energetycznej. Otrzymane przezprzewoźnika dane o faktycznym zużyciu energii pozwolą na zracjonalizowanie jejwykorzystywania, a to oznacza korzyści tak dla spółki, jak i środowiska.

Wymierne oszczędności

Do tej pory zużycie prądu przez elektryczne pojazdytrakcyjne nieposiadające liczników było obliczane na podstawie prognoz opartychna wielkości wykonanej pracy przewozowej. Dzięki instalacji liczników, w którebędą wyposażone także nowo zamówione lokomotywy Griffin, PKP Intercity będziemogło płacić Operatorowi Systemu Dystrybucyjnego i Sprzedawcy EnergiiElektrycznej za faktyczne, a nie prognozowane zużycie energii, co oznaczarealne oszczędności – rzędu nawet kilku procent w skali roku. Ponadto liczniki będąnie tylko wskazywały faktyczny poziom zużycia energii, lecz także ile tejenergii dany pojazd może oddać do sieci trakcyjnej. Elektryczne zespołytrakcyjne PesaDART i FLIRT3, które również zostaną wyposażone w liczniki,dysponują systemem odzyskiwania energii wytworzonej podczas hamowania.

Krok kuenergooszczędności

Liczniki zapewnią PKP Intercity precyzyjną informację o tym,które składy i na których trasach generują największe zużycie energiielektrycznej. To z kolei ma pomóc we wprowadzeniu kolejnych rozwiązańwpływających na większą energooszczędność jazdy. Jak na przykład szkolenia dlamaszynistów w efektywniejszym prowadzeniu pojazdów. Im łagodniejsza

i bardziej płynna, pozbawiona gwałtownego rozpędzania się ihamowania jazda, tym niższe zużycie energii elektrycznej. A to w przypadkuprzewoźnika uruchamiającego ponad 380 pociągów każdego dnia może oznaczaćistotne obniżenie zapotrzebowania na energię.

W duchu ekologii

Montaż liczników prądu stałego w pojazdach elektrycznych PKPIntercity to kolejna proekologiczna inwestycja realizowana przez przewoźnika.Niedawno PKP Intercity podpisało wartą ponad 7,4 mln zł umowę na dostawę imontaż urządzenia myjącego dla stanowiska mycia taboru kolejowego na bocznicyWarszawa-Grochów. Pierwsza z siedmiu zaplanowanych całorocznych myjniautomatycznych ma w znacznym stopniu zastąpić mycie ręczne, skrócić czas myciataboru, oszczędzić wodę i ograniczyć ilość wykorzystywanych środków myjących.Tylko w 2019 roku spółka zaplanowała 76 inwestycji infrastrukturalnych wzakresie stacji postojowych i infrastruktury towarzyszącej, opiewających nakwotę 93 mln zł. W ramach programu inwestycyjnego PKP Intercity do 2023 rokuzaplanowano ponad 100 inwestycji na kwotę ponad 739,5 mln zł. Wiele z nichuwzględnia aspekty środowiskowe, co ma przełożyć się m.in. na niższą emisjęspalin, hałasu i substancji szkodliwych.