CPK poszuka zagranicznego doradcy
W tym roku powinien zostać wybrany międzynarodowy doradcastrategiczny, wspierający budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego – zapowiadaw rozmowie z PAP pełnomocnik rządu ds. CPK Mikołaj Wild. W 2019 r. ma być teżrozstrzygnięty przetarg na tzw. masterplan lotniska.
Wiedzą i doświadczeniem
-„Plan na ten rok to wybór międzynarodowego doradcy, którymógłby zostać partnerem strategicznym przy realizacji projektu CPK. Powinna tobyć firma z doświadczeniem nie tylko przy realizacji projektówinfrastrukturalnych, ale także w operowaniu tego rodzaju węzłem przesiadkowym.Poszukujemy partnera, który lotnisko zaplanował i zbudował, a także potrafi nanim zarabiać. Już dziś obserwujemy dosyć duże zainteresowanie potencjalnychpodmiotów” – powiedział Wild. Wskazał, że bogate doświadczenie w tejbranży mają firmy z Azji, np. z Singapuru, Korei Południowej i Japonii, ale wgrę wchodzą też podmioty z Europy i Ameryki Północnej.
„Doradca będzie wspierał spółkę celową ds. CPK wiedzą idoświadczeniem w dziedzinie planowania, projektowania, a potem budowy orazzasad zarządzania i operowania lotniskiem” – powiedział Wild. Jak dodał,doradca będzie również uczestniczył w przygotowaniu planu generalnego, czylitzw. masterplanu.
Materplan wyznaczy kierunek
-„To jest kluczowy dla inwestycji dokument koncepcyjny.Będzie zawierał m.in. długoterminowe prognozy rozwoju lotniska w horyzoncie conajmniej 20 lat, szczegółową lokalizację elementów węzła przesiadkowego, m.in.terminala i pasów startowych, oraz zakładany kosztorys przedsięwzięcia wraz zlistą towarzyszących inwestycji infrastrukturalnych. Do końca roku chcemywybrać wykonawcę masterplanu” – podkreślił.
Wskazał, że masterplan stanowi wstęp do opracowaniaprojektów poszczególnych elementów: koncepcyjnych, budowlanych i wykonawczych.”Dlatego prace nad przygotowaniem masterplanu powinny zacząć się przywsparciu doradcy strategiczno-technicznego, żeby jego wiedza i doświadczeniepozwoliły na dokładny opis wymagań” – dodał.
Wild tłumaczy, że już teraz na potrzeby przygotowaniamasterplanu prowadzone są konsultacje z uczestnikami rynku lotniczego, żebyczas przygotowania dokumentu był maksymalnie krótki.
„Jeszcze w tym roku powinny być podpisane porozumieniastrategiczne ze wszystkimi kluczowymi graczami na rynku lotniczym, czyli zliniami lotniczymi, firmami logistycznymi, portami regionalnymi, Polską AgencjąŻeglugi Powietrznej, Urzędem Lotnictwa Cywilnego. Te porozumienia strategicznezapewnią, że projekt sprosta oczekiwaniom rynku, a nie będzie pisany odgórnie.Na tej podstawie będzie można przygotować masterplan” – wyjaśnił.
Na początku marca br. gminy Baranów, Teresin i Wiskitki -czyli, te na terenie których ma powstać Centralny Port Komunikacyjny -porozumiały się w sprawie powołania rady społecznej CPK.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
A gdzie?
Pełnomocnik ds. CPK pytany, kiedy poznamy ostatecznąlokalizację portu, powiedział, że to będzie zależało m.in. od rady społecznej.”To jest pytanie do rady społecznej. My dysponujemy przybliżonąlokalizacją. Natomiast pytanie, na które nie ma dobrej odpowiedzi jest takie,czy należy komunikować ostateczną lokalizację z docelowym układem pasówstartowych, węzła kolejowego itd., czy komunikować obecny przybliżony wariant?Uważam, że lepiej jest komunikować ostateczną wersję lokalizacji lotniska iwęzła kolejowego” – tłumaczy Wild.
Na pytanie, czego oczekuje od rady społecznej powiedział:”Po drugiej stronie chcemy mieć partnera, który będzie na bieżącoinformowany o postępach prac i który będzie miał pogłębioną i aktualną wiedzą oprocesach dotyczących inwestycji”.
15-osobowa rada ma opiniować i wydawać rekomendacjedotyczące inwestycji. Powstanie rady zapowiadał wcześniej Wild. Rada będziedoradzać w sprawach istotnych dla społeczności lokalnych, m.in. w sprawiesposobu pozyskiwania nieruchomości pod budowę Portu Lotniczego Solidarność.
Strategiczny projekt
Centralny Port Komunikacyjny – według rządu – ma byćnajważniejszą polską inwestycją infrastrukturalną. Port ma być węzłemprzesiadkowym zlokalizowanym między Warszawą i Łodzią, który zintegrujetransport lotniczy, kolejowy i drogowy. CPK zakłada intensywny rozwój siecipołączeń kolejowych oraz drogowych na terenie całego kraju. Umożliwią oneprzejazd pomiędzy Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie do 2,5godziny. Koszty związane z realizacją inwestycji szacowane są do 35 mld zł, wtym 16-19 mld zł na realizację części lotniskowej, 8-9 mld zł – kolejowej i 7mld zł – drogowej.
W ramach tego projektu 37 km na zachód od Warszawy, naobszarze ok. 3 tys. hektarów, zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność,który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie.Docelowo lotnisko będzie mogło być rozbudowane do przepustowości ok. 100 mln ludzi.Do końca 2019 r. mają się zakończyć prace przygotowawcze, a sam port powinienbyć zbudowany do końca 2027 r.
CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa; według rząduto spółka strategiczna z punktu widzenia interesów kraju. (PAP)
„