Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kolejne obietnice nowych linii kolejowych do CPK. 1,6 tys. km

inforail
25.03.2019 08:21

Ok. 1,6 tys. kmnowych linii kolejowych ma powstać do obsługi Centralnego Portu Komunikacyjnego- poinformowała spółka CPK. Przed otwarciem Portu Lotniczego Solidarność ma byćgotowy m.in. odcinek dużych prędkości łączący Warszawę z CPK i Łodzią.

Centralny Port Komunikacyjny – według rządu – ma byćnajważniejszą polską inwestycją infrastrukturalną. Port ma być węzłemprzesiadkowym zlokalizowanym między Warszawą i Łodzią; ma zintegrować transportlotniczy, kolejowy i drogowy.

„Jak wynika z uzgodnień spółki CPK z PKP PolskimiLiniami Kolejowymi i Ministerstwem Infrastruktury, w ramach Programu CPKzostanie wybudowanych ok. 1,6 tys. km nowych linii” – poinformowano wkomunikacie.

Oznacza to, że w ramach inwestycji, część linii kolejowychzostanie od nowa wybudowanych przez CPK, a część zmodernizowanych i wybudowanychprzez PKP PLK, która jest zarządcą infrastruktury kolejowej w Polsce i zajmujesię modernizacją linii istniejących.

W komunikacie przekazano, że 140 km ma być gotowych przeduzyskaniem przez Port Lotniczy Solidarność zdolności operacyjnej. Chodzi o odcinekdużych prędkości łączący Warszawę z CPK i Łodzią; pociągi będą jeździć tymodcinkiem z prędkością do 250 km/godz.

„To pierwszy odcinek zarzuconego w 2012 r. projektuKolei Dużych Prędkości (tzw. igrek). W rejonie Baranowa powstanie węzeł,którego częścią będą łączniki między CPK, a istniejącymi liniami: nr 1 i 4(Warszawa – Grodzisk Maz. – Łódź z odbiciem CMK w stronę Katowic) oraz nr 3(Warszawa – Kutno – Poznań)” – zaznaczono w komunikacie.

Docelowo – na potrzeby Programu CPK – zostanie zbudowana teżlinia CMK Północ, czyli przedłużenie Centralnej Magistrali Kolejowej z rejonuŻyrardowa do CPK, a dalej w kierunku Płocka, Włocławka, Grudziądza iTrójmiasta.

Według komunikatu, w ramach kolejnego etapu inwestycji mapowstać 880 km linii kolejowych, a w ostatnim etapie 580 km. Łącznie na 1,6tys. km linii kolejowych, to 1100 km mają stanowić linie dwutorowe, a 500 km -linie jednotorowe.

„Kolejowa części Programu CPK to pajęczyna nowych liniiprowadzących z dziesięciu kierunków do CPK i Warszawy. W efekcie jej powstaniadojazd pociągiem do centralnego lotniska zajmie nie dłużej niż 2 godz. Wzasięgu sieci znajdą się największe miasta w kraju (poza Szczecinem, do któregoz racji odległości dojedziemy koleją w czasie 3 godz. 15 minut)” -podkreślono. Dojazdem do CPK objęte będą także przygraniczne obszary Czech,Słowacji, Ukrainy, Białorusi, Litwy i obwodu kaliningradzkiego.

W ramach tych dziesięciu kierunków powstaną połączeniakolejowe m.in. na trasach: CPK – Płock – Włocławek – Grudziądz – Tczew –Trójmiasto (CMK Północ) – Lębork – Słupsk (Pomorze); Włocławek – Toruń –Bydgoszcz – Piła – Szczecinek – Białogard – Kołobrzeg (Kujawy); CPK – Warszawa– Nasielsk – Ciechanów – Działdowo – Olsztyn (Warmia); CPK – Warszawa –Zielonka – Tłuszcz – Czyżew – Białystok – Kuźnica – granica państwa(Podlaskie); CPK – Warszawa – Siedlce – Łuków – Biała Podlaska – Terespol –granica państwa; CPK – Warszawa – Otwock – Lublin – Trawniki – Chełm(Lubelskie); CPK – CMK – Węzeł Małopolsko-Śląski (WMŚ) – Kraków – Podłęże –Nowy Sącz/Chabówka; CPK – Łódź – Sieradz – Wieruszów – Wrocław – Świdnica –Wałbrzych – Lubawka – granica państwa, czy CPK – Warszawa – Sochaczew – Kutno –Konin – Swarzędz – Poznań.

„Korzyści z inwestycji kolejowych w ramach Programu CPKsą niezaprzeczalne. Ponad 100 polskich miast znajdzie się w strefiegwarantującej dojazd do CPK w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. To pozwoli naskomunikowanie za sprawą lotniskowo-kolejowego węzła CPK większości najważniejszychośrodków miejskich w Polsce” – zapowiedział cytowany w komunikaciewiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. budowy CPK Mikołaj Wild.

Jak poinformowała spółka, łączna długość linii kolejowych wPolsce wynosi ponad 19 tys. km, przy czym od początku lat 90. rozebranychzostało ponad 5 tys. km linii. Budowa nowych szlaków kolejowych na dużą skalęnie odbywała się w Polsce od lat 80., kiedy zakończono budowę LiniiHutniczo-Siarkowej, a wcześniej Centralnej Magistrali Kolejowej.

CPK zakłada intensywny rozwój sieci połączeń kolejowych orazdrogowych na terenie całego kraju. Umożliwią one przejazd pomiędzy Warszawą anajwiększymi polskimi miastami w czasie do 2,5 godziny. Koszty związane zrealizacją inwestycji szacowane są do 35 mld zł, w tym 16-19 mld zł narealizację części lotniskowej, 8-9 mld zł – kolejowej i 7 mld zł – drogowej.

W ramach tego projektu 37 km na zachód od Warszawy, naobszarze ok. 3 tys. hektarów, zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność,który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie.Docelowo lotnisko będzie mogło być rozbudowane do przepustowości ok. 100 mlnludzi. Do końca 2019 r. mają się zakończyć prace przygotowawcze, a sam portpowinien być zbudowany do końca 2027 r.

CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa; według rząduto spółka strategiczna z punktu widzenia interesów kraju.