Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Ruszy domino z kontraktów na 737 MAX 8?

infoair
24.03.2019 08:00

Narodowe indonezyjskie linie lotnicze Garuda Indonesiazwróciły się do Boeinga o unieważnienie wartego 4,9 mld dolarów kontraktu nazakup 49 samolotów 737 MAX 8 – podano w piątek. Powodem są dwie niedawnekatastrofy tych maszyn, w których zginęło łącznie 346 osób.

Garuda Indonesia jest pierwszą na świecie linią lotniczą,która oficjalnie poinformowała o planach wycofania się z zakupu samolotówBoeing 737 MAX. Indonezyjskie linie w 2014 r. zamówiły 50 sztuk najnowszegomodelu amerykańskiej firmy, ale dopiero w zeszłym roku otrzymała pierwszy znich. Jak dotychczas Garuda zapłaciła Boeingowi ok. 26 mln dolarów.

Oficjalny list

Jak poinformował rzecznik linii Ikhsan Rosan, w zeszłymtygodniu oficjalnie wysłała ona pismo do Boeinga z prośbą o rozwiązaniekontraktu. „Pasażerowie zawsze pytają, jakim rodzajem samolotu będąlecieć, ponieważ stracili zaufanie do modelu MAX 8. To oznacza szkody dlanaszego biznesu” – powiedział dziennikarzom. Dodał, że w przyszłymtygodniu przedstawiciele linii i Boeinga mają rozmawiać o szczegółachrozwiązania umowy. „Nie chcemy używać samolotów MAX, ale może rozważymyich zamianę na inne modele Boeinga” – mówił.

Model 737 MAX wszedł do użytku komercyjnego w maju 2017 r.Od tej pory doszło do dwóch poważnych katastrof tych maszyn – w październikuzeszłego roku po starcie z lotniska w Dżakarcie rozbił się samolotindonezyjskiego niskokosztowego przewoźnika Lion Air, a niespełna dwa tygodniew podobnych okolicznościach – samolot etiopskich linii Ethiopian Airlines.

W przypadku obu katastrof ustalanie przyczyn jeszcze trwa,ale wstępne przypuszczenia wskazują na problem z zastosowanym w tym modelusystemem MCAS, który miał zapobiegać utracie siły nośnej przez samolot. Wedługindonezyjskiego śledztwa, system ten zbyt łatwo się włącza, co powodujetrudności z kontrolowaniem samolotu.

Po wypadku w Etiopii władze lotnicze i sami przewoźnicy nacałym świecie zdecydowali o uziemieniu tego modelu samolotu, który byłbestsellerem Boeinga. Jak do tej pory amerykański koncern dostarczył ich ok.370 i miał złożone zamówienia na ponad 4600 kolejnych.(PAP)