Większość pociągów zniknie ze zmodernizowanej linii nr 9, jeśli powstanie `szprycha`
Poseł StanisławTyszka zapytał Ministerstwo Infrastruktury o zwiększenie przepustowości liniiWarszawa Wschodnia – Gdynia Główna. Jak się okazuje w planach jest szprycha doCPK, która przejmie obsługę większości pociągów.
Jak poinformował wiceminister Andrzej Bittel szacunkowykoszt dobudowy trzeciego toru linii kolejowej nr 9 na odcinku Chotomów – NowyDwór Mazowiecki według PKP PLK wynosi ok. 150 mln zł, przy czym dokładnawielkość wydatków możliwa byłaby do określenia po opracowaniu dokumentacjiprzedprojektowej. Dodajmy, że w ramach po modernizacji, jak już wielokrotniepisaliśmy, nie do końca udanej, trzeci tor jest tylko na odcinku właśnie do Chotomowa.Koszt takiej dokumentacji można ocenić na ok. 500 tys. zł. Analizy możliwychźródeł finansowania ww. dokumentacji nie były prowadzone – stwierdził Bittel.
Odnośnie do możliwości wpisania budowy trzeciego toru naodcinku Chotomów – Nowy Dwór Mazowiecki w koncepcję budowy CPK i ujęcia go jako”Szprychy CPK” informuję, że zgodnie z Koncepcją przygotowania i realizacjiinwestycji Port Solidarność – Centralny Port Komunikacyjny dla RzeczypospolitejPolskiej, przyjętej uchwałą Rady Ministrów, w ramach etapu I rozbudowy krajowejsieci kolejowej zrealizowana ma zostać budowa nowej linii kolejowej WarszawaChoszczówka – Kątne, która przejmie większą część ruchu pociągów dalekobieżnychz analogicznego odcinka linii kolejowej nr 9, tj. także z objętego interpelacjąodcinka Chotomów – Nowy Dwór Mazowiecki. Jako zadanie komplementarne do ujętegow CPK, przewidziana jest do realizacji rozbudowa odcinka Warszawa Praga – WarszawaChoszczówka linii nr 9 do czterotorowego. Pozwoli to na wzrost przepustowościoraz umożliwi separację ruchu regionalnego i dalekobieżnego.
W zakresie zabezpieczenia rezerwy terenu pod budowętrzeciego toru Bittel poinformował, że istnieją fizyczne możliwościprzeprowadzenia go pomiędzy Chotomowem a Nowym Dworem Mazowieckim. Aktualna szerokośćterenu kolejowego pozwala na budowę dodatkowego toru po północnej stronie liniikolejowej nr 9, przy czym nie można wykluczyć konieczności pozyskania dodatkowegoterenu m.in. dla budowy/przebudowy infrastruktury towarzyszącej.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
„