Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kraków przebuduje Muzeum Inżynierii Miejskiej

infotrans
13.03.2019 09:05

Prawie 41 mln złbędzie kosztować przebudowa i rozbudowa Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie.Władze Muzeum podpisały umowę z firmą, która będzie wykonawcą zadania.Inwestycja powinna się zakończyć w czerwcu 2021 r.

Przebudowa i rozbudowa obejmie hale D, E, H i L. „Poremoncie i rozbudowie zwiedzanie wystaw będzie możliwe bez wychodzenia zbudynków na zewnątrz; z hali do hali będzie można przejść +suchą stopą+” –powiedziała we wtorek na konferencji prasowej dyrektor Wydziału Kultury UrzęduMiasta Krakowa Katarzyna Olesiak.

Całkowita wartość projektu to prawie 41 mln zł, wartośćumowy to prawie 32 mln zł. Projekt jest dofinansowany ze środków UniiEuropejskiej (ponad 28 mln zł) oraz Gminy Miejskiej Kraków (prawie 5 mln zł).Pozostałe środki to wkład własny Muzeum.

„Staramy się tak zmienić hale (muzealne), aby byłyatrakcyjne” – powiedział dyrektor Muzeum Inżynierii Miejskiej Piotr Gój. Jakdodał, w latach wcześniejszych placówkę przy ul. św. Wawrzyńca udało się „wmiarę” dopasować do potrzeb zwiedzających.

Projekt zakłada, że do końca 2020 r. powierzchnia użytkowaprzeznaczona na funkcje wystawiennicze i obsługę zwiedzających zwiększy się oponad 2,2 tys. m kw.

Zespół budynków muzeum położony jest na terenie dawnejzajezdni tramwajowej i autobusowej. Kompleks zajezdni powstawał w latach 1882-1938i był wielokrotnie przekształcany. Muzeum mieści się na terenie wpisanym nalistę światowego dziedzictwa UNESCO, dlatego praktycznie jedyna realnamożliwość rozbudowy muzeum to wydrążenie części podziemnej – oznacza to, że nazewnątrz muzeum niewiele się zmieni (istniejąca przestrzeń zabytkowa zostanieoczyszczona ze zbędnych i wtórnych obiektów, takich jak blaszany garaż), arozbudowie i modernizacji ulegnie część podziemna.

Inwestycja ma na celu powiększenie przestrzeni ekspozycyjnejmuzeum oraz stworzenie takich powiązań komunikacyjnych pomiędzy obiektami, aby zwiedzaniewystaw było wygodne.

Przestrzeń ekspozycyjną w części podziemnej będą stanowićpodpiwniczenie hali D oraz budynek podziemny L. Hala D – największy obiekt wzespole budynków dawnej zajezdni tramwajowej – w dalszym ciągu pozostaniegłówną salą ekspozycyjną, która dodatkowo prawie dwukrotnie powiększy swojąpowierzchnię o część podziemną. Zrealizowany także zostanie wydrążony podziemią budynek L – pod częścią dziedzińca od strony ulicy Gazowej. Połączeniepomiędzy poszczególnymi halami Zajezdni zapewnią przełączki i przejściapodziemne.

W najbliższych dniach planowane jest zatwierdzenieharmonogramu robót, przekazanie wykonawcy terenu budowy i rozpoczęcie pracbudowlanych. Kolejnym etapem w ramach zadania będzie przygotowanie wystawystałej.

Jak zaznaczyła Katarzyna Olesiak, MIM jest jednym z niewielumuzeów w Europie, które skupia się na zagadnieniach związanych inżynieriąmiejską – i taka też będzie nowa wystawa stała, w całości poświęcona tejdziedzinie. Zgodnie z zapowiedziami w najbliższym czasie zostanie ogłoszonykonkurs na opracowanie szczegółowej koncepcji realizacji wystawy stałej wmuzeum. Jej otwarcie jest planowane na połowę 2021 r.

Oprócz wystawy stałej, po zakończeniu remontu pojawiąprzestrzenie na wystawy zmienne – do czterech równocześnie, sale edukacyjneoraz sala konferencyjna dla 100 osób. Nie zabraknie sklepiku, kawiarni iszatni.

Podczas dwuletnich prac na terenie muzeum część terenudawnej zajezdni zostanie wyłączona z użytku, a w dyspozycji MIM-u zostaną tylkodwie hale E i F. Mimo trwających prac budowlanych Muzeum nie zamknie swych wrótdla zwiedzających, dalej będzie można oglądać wybrane wystawy (np. „Tramwaje naWawrzyńca”), ale i nowe ekspozycje – 13 kwietnia planowany jest wernisażwystawy „Uwaga! Nieprzyjaciel podsłuchuje. Kryptografia wczoraj i dziś”