Sieć kolejowa do CPK wpłynie na rozwój … Podlasia
Inwestycje w siećkolejową związane z planami powstania Centralnego Portu Komunikacyjnego wpłynąna rozwój województwa podlaskiego – przekonuje podlaski poseł PorozumieniaJacek Żalek.
W jego ocenie, pomysł budowy CPK nie kolidowałby zewentualnym powstaniem lotniska regionalnego w tym regionie. Centralny PortKomunikacyjny – według rządu – ma być najważniejszą polską inwestycjąinfrastrukturalną. Port ma być węzłem przesiadkowym między Warszawą i Łodzią,który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. CPK zakłada intensywnyrozwój sieci połączeń kolejowych oraz drogowych na terenie całego kraju.Umożliwią one przejazd pomiędzy Warszawą a największymi polskimi miastami wczasie poniżej trzech godzin. Koszty związane z realizacją inwestycji szacowanesą na poziomie do 35 mld zł, w tym 16-19 mld zł na realizację częścilotniskowej, 8-9 mld zł – kolejowej i 7 mld zł – drogowej.
W ramach tego projektu 37 km na zachód od Warszawy, naobszarze ok. 3 tys. hektarów, zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność,który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie.Docelowo lotnisko będzie mogło być rozbudowane do przepustowości ok. 100 mlnludzi. Do końca 2019 r. mają się zakończyć prace przygotowawcze, a sam portpowinien być zbudowany do końca 2027 r.
„CPK ma łączyć wszystkie elementy komunikacjipublicznej w miejscu, które umożliwi optymalizację komunikacji nie tylko wPolsce, ale i międzynarodowej” – mówił poseł Żalek we wtorek nakonferencji prasowej. Pokazywał mapę planowanej rozbudowy sieci kolejowej,według której pociąg z Białegostoku miałby dojeżdżać do Warszawy w 1 godz. 15minut (obecnie zajmuje to ok. 2,5 godz.). „To będą już koleje w miarędużych prędkości” – podkreślił polityk.
Region miałby też zyskać m.in. połączenia z Łomży, któraobecnie nie ma osobowej komunikacji kolejowej. Poseł zapewnił, że takieinwestycje w sieć transportową wpłyną na rozwój regionu. Mówił np. o możliwościszybkich weekendowych wyjazdów z Warszawy, by skorzystać z walorówprzyrodniczych i rekreacyjnych województwa podlaskiego. „Chcemy zerwać zpodziałem komunikacyjnym, który był od okresu zaborów” – dodał Żalek.
Poseł Porozumienia zapewnił, że mimo planów stworzenia CPK zkomunikacją zapewniającą dojazd do stolicy województwa w niespełna 2 godz.(według założeń, o których mówił Żalek, dojazd CPK-Białystok miałby zająć 1godz. 37 min.), Podlaskiemu nadal potrzebne jest lotnisko regionalne. To pomysłforsowany w kampanii samorządowej PiS w regionie; kilkakrotnie mówił o nichrównież sam Jacek Żalek, wówczas kandydat Zjednoczonej Prawicy na prezydentaBiałegostoku.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
„Przy budowie tego typu portów liczy się po prostuekonomia” – podkreślił. Powtórzył swój argument z kampanii wyborczej, żetakie regionalne lotnisko mogłoby przejąć pasażerów zza wschodniej granicy(głównie z Białorusi) korzystających obecnie z lotniska w Wilnie na Litwie,jako najbliższego im portu lotniczego w UE.
W ocenie podlaskiego posła, przy podejmowaniu decyzji oewentualnej budowie samorząd województwa musi jednak brać pod uwagę stosunkipolityczne z Białorusią. „Co z tego, że my zbudujemy port lotniczy, któryzostanie następnie obłożony embargiem w ten sposób, że Białorusini będą mieliutrudnioną możliwość poruszania się i komunikowania. Musimy najpierw +otworzyćto okno+ poprzez stosunki dyplomatyczne” – dodał Jacek Żalek.
„Nasze województwo może z lotniska zbudować swojągłówną oś rozwoju” – przekonywał, podając przykład portu lotniczegoRzeszów-Jasionka w województwie podkarpackim.
„