Ruszył profil – Zarząd Transportu Metropolitalnego ALERT –

infotrans
07.03.2019 07:30

Specjalnyprofil nt. nagłych wydarzeń w komunikacji miejskiej wGórnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii uruchomił na Facebooku tamtejszy ZarządTransportu Metropolitalnego. Wcześniej na obszarze Metropolii nie funkcjonowałasprawna informacja na ten temat.

Zgodniez intencją 41 miast i gmin tworzących Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolię(GZM), od 1 stycznia 2019 r. odpowiada ona – poprzez swoją jednostkę, ZarządTransportu Metropolitalnego (ZTM) – za całość komunikacji miejskiej na swoimobszarze.

ZTM przejął wówczas zadania dotychczasowych organizatorów – KomunikacyjnegoZwiązku Komunalnego GOP, Miejskiego Zarządu Komunikacji w Tychach orazMiędzygminnego Związku Komunikacji Pasażerskiej w Tarnowskich Górach. Zarządstanął jednocześnie przed powszechnym w regionie oczekiwaniem szybkiegozapełnienia braków wcześniejszych organizatorów.

22 tys. obserwujących

Początkowo ZTM rozpoczął informowanie o nagłych zdarzeniach w obsługiwanejprzezeń komunikacji miejskiej na własnym profilu – obserwowanym ostatnio przezponad 22 tys. osób. Informacje o awariach, kolizjach i opóźnieniach – conajmniej po kilka dziennie, komentowane przez pasażerów i pasjonatówkomunikacji – przeplatały się tam jednak z wpisami o innym charakterze.

Dlatego ZTM zdecydował o utworzeniu nowego profilu, pod nazwą „ZarządTransportu Metropolitalnego – ALERT”. Do jego polubienia i aktywnegowłączenia się w użytkowanie Zarząd zaprosił użytkowników w środę – 6 marca.

Zmiany, zmiany, zmiany

„Docelowo będzie on (profil „Zarząd Transportu Metropolitalnego –ALERT” – PAP) służył do zamieszczania komunikatów o zmianach wfunkcjonowaniu komunikacji, utrudnieniach i wszystkich ważnych dla pasażerówinformacji w zakresie bieżącego działania transportu” – wyjaśniły służbyZTM.

Szybka i aktualna informacja pasażerska to jedno z wyzwań postawionych przedZarządem. Kolejnymi, stawianymi przez pasażerów oraz gminy członkowskieMetropolii, są: stworzenie nowej siatki połączeń, zmiany w taryfie oraz przygotowanienowego systemu płatności, który za dwa lata płynnie zastąpiłby obecniefunkcjonujący system Śląskiej Karty Usług Publicznych.

Przekształcaniu komunikacji miejskiej w regionie towarzyszą liczne dyskusjei inicjatywy. Kilkuset użytkowników – m.in. pasjonatów, społeczników, a takżeosób bezpośrednio zaangażowanych w proces – liczy działająca na Facebooku grupa”Transport zbiorowy – Metropolia i okolice ///GOPgear”. Aktywnymirozmówcami są tam m.in. przedstawiciele władz GZM czy pracownicy ZTM.

Dobra zmiana

Metropolia w ostatnich tygodniach oceniała, że z perspektywy pasażeraprzejęcie przez nią funkcjonowania komunikacji miejskiej odbyło się bezzakłóceń. Zachowały ważność bilety, nie zmieniły się ich ceny. Nie ma równieżna razie większych zmian dot. rozkładów jazdy, numeracji linii tramwajowych lubautobusowych (z wyjątkiem numeracji niektórych linii tyskich, dublujących sięwcześniej z KZK GOP), działania infolinii czy punktów obsługi.

Od 1 stycznia na biletach, przystankach czy pojazdach sukcesywnie zaczęły pojawiaćsię nowa nazwa i logo organizatora – ZTM.

Aby informować pasażerów o kwestiach wiążących się ze zmianą, GZM m.in.uruchomiła nową stronę internetową: metropoliaztm.pl. Zawiera ona informacje orozkładach (unifikując rozkłady wszystkich dotychczasowych organizatorów),taryfie (wspólnej dla całej Metropolii), biletach czy Śląskiej Karcie UsługPublicznych.(PAP)